Kan ni några finska ord/fraser.
Ja, kan ni några finska ord/fraser?
och om ni kan, hur har ni lärt er dem?
Ja, kan ni några finska ord/fraser?
och om ni kan, hur har ni lärt er dem?
kan en hel del tack vare att min pappa är född finne...
jag har dock aldrig pratat språket då mamma är svensk men har ändå snappat upp ett o annat då halva släkten är finsktalande.
Men jag förstår betydligt mer än jag själv kan tala. Kan hänga med i finska tv-program hyggligt men har svårt att direktöversätta om nån frågar mig vad som sägs.
Jag borde ta tag i språket eftersom det är en del av mig och att jag har nytta av språket i mitt arbete men än så länge har jag inte fått tummen ur...
Lär mig ord vartefter, min sambo pratar finska & svenska.
(Vet ej stavning)
Kaks kuppia kahvia pullankans
Är en av de jag kan (maken har med sig den sen barnaåren då hans pappa brukade trycka honom på näsan och sen rabbla ramsan - fråga mig inte varför! )..
Ja,1. Från element ( får ej övertäckas )
Vet inte hur det stavas men jag stavar som det låter "mine haloan joulokinko" betyder iaf typ "jag vill ha julskinka".
Jag har en kompis som är finne som lärde mig denna användbara fras
Kan en del roliga "ordspråk" som mammsen och pappsen lärt mig, är själv född i Finland med finska föräldrar men har blivit totalt försvenskad eftersom jag är uppvuxen i Sverige.
Favvouttrycken är "Ensin minä, sitten muut" (jag först, resten sedan) och "hullulla on halvat huvit" (galningar roar sig billigt (ungefär)
JAg försöker lära mig så intensivt, har två gånger gått finsk-cirklar och tre gånger lånat ljudböcker från biblo för att ordentligt lära mig finska, men det går åt helsike! Jag vill så hemskt gärna lära mig för jag är så utanför när maken pratar med sina föräldrar och alla hans släktingar, dessutom vill jag gärna att mina barn ska lära sig finska så de inte heller ska känna sig utanför och så de får behålla sitt arv..
Ei saa peitä. Vem vet INTE vad det betyder ?
Eise Pääite Säkert enormt felstavat men det är så jag har uttalat det.
Även Kakaojumajohe eller liknande som står på obojpaketet.