• Zsarah

Kan ni några finska ord/fraser.

Ja, kan ni några finska ord/fraser?
    och om ni kan, hur har ni lärt er dem?

• Svar på tråden Kan ni några finska ord/fraser.
  • WhiskeyRiver

Haha, kan bara kitos, yxi, kaxi, kolme och perkele

Stavningen lämnar jag dock definitivt därhän haha.

Var en sydafrikan som hade en pub vid Viktoriafallen i Zimbabwe som agerade lärare. Han blev nämligen eld och lågor över att jag var från Sverige då han var gift med en finska!

Vi blev hembjudna dit, men min dåvarande sambo blev attackerad av en babian och vi var tvungna att bege oss till Bulawayo för sjukvård (ja, det är faktiskt sant ). Tyvärr träffade jag alltså aldrig den omtalade finskan, men har tänkt mycket på dem efter attackerna på vita i Zimbabwe.

• Metal84

jo jag kan finska. fast det är o prata, skriva däremot är mycke värre

• Googels

Moi moi! Jo, ett par ord kan jag allt, har några finska kompisar som lärt mej några, och lärde mej säga En ymmere suomi (osäker på stavningen men betyder jag pratar inte finska) av en finlandssvensk tjej på jobbet efter att en finsk kille som började samtidigt som mej ofta glömde bort att jag var svensk och började prata finska med mej

• Faster Anna

Kan lite olika "onödiga" fraser och ord... Detta för att en av mina bästa kompisar har finska föräldrar samt att min sambos mamma är från finland.

Baska hausot (tror inte stavningen är rätt på långa vägar) betyder skitbyxa. (typ samma som svenskans skitstövel)

Sedan kan jag bla "Liten pojke med stor mage", "bastu", "God Jul", "Får inte övertäckas", "Är... hemma?

Denna ramsa har svärmor lärt mig:
    "Kokko kokosi koko kokon. Kokosiko kokko koko kokon?

• Fru Gustavsson

Det är ju faktiskt synd att jag börjar tappa finska språket. Efter nian blev det ingen mer hemspråksundervisning och då gick det utför. För ett par somrar sedan när vi var hos min faster i Karelen talade jag om för henne att jag arbetade som "apulanta" i Stockholm.
    Det visade sig att det jag trodde var typ personlig assistent/biträde i själva verket betydde gödsel. Så. Tja..

Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Zsarah

vilka roliga citat ni kan:D

Janne77 skrev 2008-03-01 22:35:54 följande:
    Vet inte hur det stavas men jag stavar som det låter "mine haloan joulokinko" betyder iaf typ "jag vill ha julskinka".Jag har en kompis som är finne som lärde mig denna användbara fras
    [/citat]

hehe, stavningar ska ni inte fråga mej om men det du stavade mine, stavas minä och uttalas lika:)
    Dammtussan skrev 2008-03-01 22:38:26 följande:
    [citat]
    Ei saa peitä. Vem vet INTE vad det betyder ?
    Kommer antagligen från elementen, får inte täckas eller nått sånt..
  • WhiskeyRiver

Kom förresten på en fras också: "Ei saa peitä" (stavning?).

Stod i alla fall på ett elektriskt element på mitt lab i Sverige och betyder tydligen "Får ej övertäckas".

Denna textrad var i ögonhöjd när man satt på toaletten, så förstår verkligen inte att jag inte kommer ihåg stavningen trots alla ÅR jag stirrade på den etiketten

• Zsarah
    WhiskeyRiver skrev 2008-03-01 22:53:08 följande:
    Kom förresten på en fras också: "Ei saa peitä" (stavning?).Stod i alla fall på ett elektriskt element på mitt lab i Sverige och betyder tydligen "Får ej övertäckas".Denna textrad var i ögonhöjd när man satt på toaletten, så förstår verkligen inte att jag inte kommer ihåg stavningen trots alla ÅR jag stirrade på den etiketten
    det är rätt stavning:D hehe konstig för jag som bor i finland har aldrig sett de omtalade elementen:D (eller batterier som vi säger:P)
  • javalady

Kahvi ja maito (stavning? )

eller - till midsommar: mannsikka ja maito (stavning? )

Bra fraser om man vill ha det.

• WhiskeyRiver

Åh Zsarah, vilken LÄTTNAD! Trodde nästan min hjärna börjat förtvina då jag inte kom ihåg stavningen *asg*

• Rostis

skrattar gott, är själv finlandssvensk och kan väl någorlunda finska.

ei saa peittää står det ju stort på alla elbatterier (elelement) hur kan man ha missat det :)

det skulle inte vara kul att jobba som apulanta (gödsel) :)

• MJAD

kan inte stava på finska men lite kan man säga.
    kiitos (tack), ole hyvää (varsågod), minä rakasta sinua (jag älsakr dig), lopeta hypä tälä (sluta hoppa här), hyvä homenta (god morgon) tervetouloa (välkommen)e några saker. sen kan ja räkna till 10.
    fnns ngr till man kan, men d e svårt att stava på finska så ja hoppar nog d

• lövet2

Stavningen är kom och hjälp, men ...

Eisa päitä - får ej övertäckas (står på element)
    Minä rakastan sinua - jag älskar dig (lärde mig i skolåldern någon gång)
    Ei ymmelä - jag förstår inte (sagt av finnar när jag försökte prata engelska med dem)
    Minä nimi on ... - jag heter ... (en klasskompis lärde mig)

• Fru Gustavsson
    Rostis skrev 2008-03-01 23:03:21 följande:
    skrattar gott, är själv finlandssvensk och kan väl någorlunda finska. ei saa peittää står det ju stort på alla elbatterier (elelement) hur kan man ha missat det :)det skulle inte vara kul att jobba som apulanta (gödsel) :)
    Hehe, näe, inte speciellt skoj att stolt förkunna att man jobbar som skit Så nu hankar jag mig fram på min finsk-svenska istället, och de finska släktingarna nickar artigt och låtsas fatta precis vad jag försöker säga!
    Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • LAA

Olen suomenkielinen, niin että juu, kyllä minä melkoisen monta lausetta osaan.

(Jag är finskspråkig, så jodå, nog kan jag rätt många fraser)

Svar på tråden Kan ni några finska ord/fraser.