• Andela

Trombyl

Hejsvejs!

Har heriditet för blodpropp, dock är mina koagulationsprover finfina. Har tagit Trombyl sedan v 10. Ska efter förlossning ta Fragmin sprutor i 6 v.

Någon mer som är ordinerad att ta Trombyl, av vilken anledning?? Är bara nyfiken på hur vanligt det är!

Sköt om er.
  • Svar på tråden Trombyl
  • Busungarnas mamma

Jag önskar att mina läkare inte ångrat sig när det gällde trombyl för min del.
    Först sa de att jag skulle få ta trombyl och som du gå över till fragminsprutor, fast 6 veckor innan bf.
    De ändrade sig pga att jag var så ung, jag fick min blodpropp i vecka 36.
    Vad skönt att du för behandling i förebyggande

Jag har protein C brist och går idag på waran sedan snart 5 år tillbaka.

• kema80

Jag tar trombyl + sprutor varje dag nu denna graviditet.
    Har fått ett missfall tidigare där moderkakan var full med blodproppar.
    Mina provsvar på koaguleringsutredningen var också bra. Men det finns i släkten..

• jelin75

Hej

Äter också Trombyl, sedan v10 o ska äta fram till v33. Är mitt i v28 nu!
    Har haft 2 missfall pga blodproppar i livmodern, tror dom.

Ni som också tar Trombyl, Varför ska ni ta fragminsprutor innan bf? Vad är fragminsprutor?

Tacksam för svar!

• Busungarnas mamma

jelin75
    De är mer blodförtunnande än Trombyl och ju längre i graviditeten man går desto större risk för blodpropp, i alla fall i mitt fall.
    Fragmin är i stort sett samma som Waran, fast Waran kan man inte ta då man är gravid eftersom det är skadligt för fostret.

• jelin75

Hej igen.....

Tack för ditt svar, busungens mamma!
    Nu blev jag även lite orolig om risken med blodpropp ökar i slutet av graviditeten........ Tänk om nåt skulle hända!!??

• Busungarnas mamma
    jelin75 skrev 2008-03-02 00:39:59 följande:
    Hej igen.....Tack för ditt svar, busungens mamma! Nu blev jag även lite orolig om risken med blodpropp ökar i slutet av graviditeten........ Tänk om nåt skulle hända!!??
    Det är inte alls säkert att det är samma för dig som för mig.
    Varför äter du Trombyl?
    Min blodpropp satte sig i ljumsken, vilket är allra vanligast då man är i slutet av graviditeten.
    Hade den inte upptäckts på mig så hade den flyttat sig till lungan.
  • kema80

Trombyl är blodförtunnande, och fragmin/innohep sprutor minskar blodets koagulationsförmåga.
    Så de verkar på olika sätt. De förstärker även varandras effekt.

Waran är ett mycket starkare läkemedel än ovanstående, tar du waran måste du ta blodprover regelbundet för att kontrollera blödningsstatus.

I mitt fall tyckte läkaren att det inte bara räckte med trombyl pga provsvaren på moderkakan, därför fick jag även sprutor.

• krakel

phu skrev precis ett långt inlägg men nä jag postade det så vart jag utslängd

jaja iaf

åt trobyl när jag vänta dotter pga att vi förlora vår pojke i placenta avlossning och man ville va säker på att det inte blev proppar i nästa grav..

sen undra jag är det nån som blev paj i magen av trombylen??

• Busungarnas mamma
    kema80 skrev 2008-03-02 00:44:17 följande:
    Trombyl är blodförtunnande, och fragmin/innohep sprutor minskar blodets koagulationsförmåga.Så de verkar på olika sätt. De förstärker även varandras effekt. Waran är ett mycket starkare läkemedel än ovanstående, tar du waran måste du ta blodprover regelbundet för att kontrollera blödningsstatus.I mitt fall tyckte läkaren att det inte bara räckte med trombyl pga provsvaren på moderkakan, därför fick jag även sprutor.
    Japp, jag tar prover minst var sjätte vecka.
    Är inte proverna bra blir det oftare.
  • kema80
    krakel skrev 2008-03-02 00:44:46 följande:
    phu skrev precis ett långt inlägg men nä jag postade det så vart jag utslängd jaja iafåt trobyl när jag vänta dotter pga att vi förlora vår pojke i placenta avlossning och man ville va säker på att det inte blev proppar i nästa grav..sen undra jag är det nån som blev paj i magen av trombylen??
    nä inte jag (ännu). Men det kan vara en av biverkningarna.. spec. om man t.ex haft problem tidigare med magsår eller magkatarr. Tänk på att aldrig ta tabletten på tom mage..
Svar på tråden Trombyl