Inlägg från: Busungarnas mamma |Visa alla inlägg
  • Busungarnas mamma

Trombyl

Jag önskar att mina läkare inte ångrat sig när det gällde trombyl för min del.
    Först sa de att jag skulle få ta trombyl och som du gå över till fragminsprutor, fast 6 veckor innan bf.
    De ändrade sig pga att jag var så ung, jag fick min blodpropp i vecka 36.
    Vad skönt att du för behandling i förebyggande

Jag har protein C brist och går idag på waran sedan snart 5 år tillbaka.

• Busungarnas mamma

jelin75
    De är mer blodförtunnande än Trombyl och ju längre i graviditeten man går desto större risk för blodpropp, i alla fall i mitt fall.
    Fragmin är i stort sett samma som Waran, fast Waran kan man inte ta då man är gravid eftersom det är skadligt för fostret.

• Busungarnas mamma
    jelin75 skrev 2008-03-02 00:39:59 följande:
    Hej igen.....Tack för ditt svar, busungens mamma! Nu blev jag även lite orolig om risken med blodpropp ökar i slutet av graviditeten........ Tänk om nåt skulle hända!!??
    Det är inte alls säkert att det är samma för dig som för mig.
    Varför äter du Trombyl?
    Min blodpropp satte sig i ljumsken, vilket är allra vanligast då man är i slutet av graviditeten.
    Hade den inte upptäckts på mig så hade den flyttat sig till lungan.
  • Busungarnas mamma
    kema80 skrev 2008-03-02 00:44:17 följande:
    Trombyl är blodförtunnande, och fragmin/innohep sprutor minskar blodets koagulationsförmåga.Så de verkar på olika sätt. De förstärker även varandras effekt. Waran är ett mycket starkare läkemedel än ovanstående, tar du waran måste du ta blodprover regelbundet för att kontrollera blödningsstatus.I mitt fall tyckte läkaren att det inte bara räckte med trombyl pga provsvaren på moderkakan, därför fick jag även sprutor.
    Japp, jag tar prover minst var sjätte vecka.
    Är inte proverna bra blir det oftare.
  • Busungarnas mamma
    krakel skrev 2008-03-02 00:49:20 följande:
    tack trode jag va ensam om detta då ingen trode p¨mig.. men men iaf äter dem ju inte nu då dottern är 2 snart... men om vi blir gravida igen undrar man ju om man ska äta dem igen...
    Nästa grav kommer jag få börja med fragminsprutorna redan innan vi försöker bli med barn.
  • Busungarnas mamma
    kema80 skrev 2008-03-02 00:50:33 följande:
    Busungens mamma skrev 2008-03-02 00:49:08 följande: hihi jag är nattsjuksköterska.. så detta är min bästa tid
    Då förstår jag.
  • Busungarnas mamma
    krakel skrev 2008-03-02 00:52:47 följande:
    aha oki på så vis.. inte så kul men ja va gör man...Busungens mamma skrev 2008-03-02 00:51:01 följande:
    Ja, det finns ju inte så mycket att göra tyvärr.
    Hellre det än att få ligga på iva som sist
  • Busungarnas mamma
    kema80 skrev 2008-03-02 00:55:33 följande:
    Busungens mamma skrev 2008-03-02 00:51:01 följande: Egentligen skulle jag med det.. men när vi var inne hos spec.läkaren upptäcktes det att jag redan var gravid i v.4+2.. hihi. Så det var bara att börja med medicinerna fort som attan!
    Oj, vilken tur att det upptäcktes då
    Min läkare har verkligen präntat in i huvudet på mig: BLI INTE GRAVID INNAN SPRUTORNA.
  • Busungarnas mamma
    Busungens mamma skrev 2008-03-02 00:57:33 följande:
    Oj, vilken tur att det upptäcktes då Min läkare har verkligen präntat in i huvudet på mig: BLI INTE GRAVID INNAN SPRUTORNA.
    Jag skrev ju inte färdigt.
    Eftersom jag står på waran så vore det ju inte alls bra om jag blev gravid innan sprutorna.
  • Busungarnas mamma
    krakel skrev 2008-03-02 00:55:12 följande:
    ja det förstår jag... hoppas det går bra för er
    Tack, vi får väl se till hösten
  • Busungarnas mamma
    kema80 skrev 2008-03-02 01:01:59 följande:
    Busungens mamma skrev 2008-03-02 00:59:30 följande: nä just det ja,, precis! Då är det verkligen viktigt.Lycka till nästa graviditet,, när det än blir. :)Nu ska jag gå och sussa.Kram på er i denna tråden
    Tack så mycket!

Bra initiativ att gå och lägga sig förresten. Det ska jag med göra nu.
    Kram
Svar på tråden Trombyl