• StinaTina

Sojaallergi - HJÄLP!!

Orgran´s NoEgg är ju jättebra när man bakar mjuka kakor typ sockerkaka. Pannkakor å sånt använder jag det inte till utan ör ett recept med bakpulver.

Madreh, måste vara det du menar.
    1 tsk NoEgg pulver + 2 matskedar vatten = 1 ägg. Blanda ihop det och vispa med strösocker, "som vanligt". Vispa gärna smeten med elvisp.
    (äggvita = 2 tsk noegg-pulver + 1 msk vatten.)
    Annars så finns det bra recept utan ägg i "orginal"-sockerkaka.

http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b80777.html kolla in här.
    En kaka som du inte behöver byta ut något i och en med NoEgg.

När du vill baka te x en sockerkaka eller muffins så byter du helt enkelt ut äggen i receptet mot motsvarande i NoEgg. Jag har hållit mej till recept med max 2 ägg i, andra har jag inte provat än..................

Emma, mjölkprotein, ägg, sojaprotein, pälsdjur och astmatiker.
  • StinaTina

McDonalds har tom soja i ketchupen så dit går vi aldrig men Burger King är jättebra. Här har dom väldigt bra och trevlig personal oxå. Emma kan äta deras Kid´s meal för det är (iaf var) utan soja, mjölk och ägg. Dom har (hade, ifall dom ändrat nåt) en hamburgare med glutenfritt bröd, det blir dock lite skumgummiaktigt. Den ska då vara fri från gluten, mjölk, ägg och soja

Falken, satte du en blöt lapp brevid vetemjölet? Om den lappen var torr så kan det andra vara en rektion på det våta som fick sitta i tre dar............... Hmmmm, man kanske skulle prova................. något är det som ger hennes hårda mage och det är INTE grönsaks/frukt brist! Tack för infon, var mest intresserad av vad du stoppade i "plåstret". Emma (och även jag själv) har gjort lapptester flera gånger så jag vet hur man ska göra/läsa av men ar lite osäker på VAD jag skulle använda. Men såklart måste vetemjöl vara bäst ur veteprotein-synpunkt

• StinaTina
    Mamsie skrev 2008-03-13 21:49:56 följande:
    criwi, På McDonalds hemsida står det att ketchup inte innehåller sojaprotein. Eller mjölkprotein, ägg eller annat vanligt allergen. www.mcdonaldsmenu.info/ourmenu.jsp klicka på Dipsås, och sedan på Ketchup. Ketchup Ingredienser: Tomatpuré, socker, ättika, salt, vinäger, kryddor (sojaolja, lökextrakt, vitlöksextrakt, kryddnejliksextrakt, kanelextrakt, kokosolja) Sojaolja innehåller enligt livsmedelsverket inte mätbara mängder sojaprotein. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e... Men det gäller bara raffinerad olja. De kallpressade oljorna kan innehålla små proteinmängder. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Aha, antingen har jag läst skevt eller så har dom ändrat
    Troligtvis har jag läst skevt Sojaolja innehåller ju to m nutran så det vet jag ju att Emma (trots sojaallergi) kan äta
  • StinaTina

Hej, hallå...... va ni skriver...... nu tror jag att jag är ikapp igen.

Blå Myran, vad menar du när du skriver att reaktionen är på "cell-nivå"?

Kavat, blev tårtan bra eller blev det "pannkaka"?

Madreh, efter dryga 2 år av mjölk, ägg och sojafritt så finns det en stor hög av recept som är bra och funkar. Dock saknas tiden för att sitta och skriva in dom Ska försöka hitta lite tid som blivit över någonstans

Här satte vi lappar på Emma igår kväll, ni kan tänka er att vi INTE vill ha prickar på vetet. Finns snart inget kvar som hon kan äta då, känns det som
    Ja, ja vi får se om det är prickar eller inte på tisdag kväll............. då kan vi börja fundera på vad som ska bytas och mot vad.

• StinaTina

Madreh, prova det här, blir riktigt super i plättlagg.
    Orginalrecept tror jag är från Elegi men vi har gjort om det något. Hmmm, sitter just nu och funderar grymt på om dina barn även är allergiska mot någon form av mjöl....

PANNKAKOR:

3,5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    6 dl havredryck
    100 gram smält margarin (vi kör med Keiju)

Vispa ihop och stek "som vanligt". Vi gör inte stora pannkakor så jag vet inte riktigt hur dom blir då, har en väldigt bra plättlagg och tycker det är "roligare" med små-pannkakor så man kan äta MASSOR

• StinaTina

Jag tror inte att jag heller kan "ta åt mej äran" för sockerkaksreceptet. Troligtvis har jag fått det av någon annan jag oxå. Ja, ja god är den iaf. Receptet ligger i min blogg, om ni är intresserade av "orginalet"

Falken, inte en endaste lite prick (JIPPIE!!) blidde det på Emmas rygg Det betyder att vete är ok *pust* eftersom vi inte kan tänka oss att hon är glutenintollerant. 

• StinaTina
    Falken, Emma är redan testad för mjölk, ägg och soja genom lapptest. Nu satte jag bara vetemjöl och kontroll och hon blidde inte ens röd av tejpen.
    Vi har inte någon med glutenintollerans i vare sej min eller sambons släkt (som vi vet om) så därför känns det lite långsökt att hon skulle vara glutenintollerant.

Försök låta bli att titta hela tiden för att det kan ändra sej rejält tills imorgon. När vi testade Emma för soja, mjölk och ägg så jublade jag för att sojan var negativ när lapparna togs bort. Vilken kalldusch det blev när läkaren läste av att det är just sojan hon är mest allergisk mot. Mjölken har gått tillbaka rejält (från 2.5 till 2.0) och ägget var minst utslag på. Nu är det ett år sedan snart och vi har en ny tid i mitten av april får se om det blir nya lapptester då eller hur dom gör nu. Emmas läkare arbetar inte kvar här så nu blir det nytt
    Kavat skrev 2008-03-19 17:17:07 följande:
    Åh vad skönt criwi!Måste höra med er. Jag berättade för maken här och hans reaktion var; men sätter man en "plåsterlapp" med gegga som ska sitta i 2 dygn så blir det väl reaktion oavsett ämne. Men det blir det alltså inte?!
    Nej, det blir inte utslag på allt men det är skälet till att men väntar ett dygn med avläsningen. Ibland så ser man en reaktion då lapparna tas bort men då man läser av så finns det inget och ibland tvärt om. Sen blir det olika grader av allergisk reaktion avläst. Den läkaren som testat Emma har en 3-gradig skala och för att det ska bli en 3:a så ska testområdet vara upphöjt, rött, bubbligt med nästan hela området täckt av små blåsor och lite så där "fnasigt". Emma har 2,5 "som högst" på sina reaktioner och sist var det sojan som stod för den graden. Mjölk har jag för mej låg på 2,0, vilket betyder nästan inga blåsor och ägget på 1,5, alltså inga blåsor.  

Hoppas att du/ni hänger med i mitt svammel

Nej, nu är det tajm för lite nyttigheter jag tittar in lite senare.
  • StinaTina
    För små hårda magar:

Ett litet tips kan vara Importal Ex-lax. Det är ett pulver som man kan strö över maten eller lösa i kall eller varm vätska. Lindrar inom 1 - 3 dagar. Vi ger max-dos varje dag (för tillfället). 1/2 påse upplöst i äppeljuice. 1 - 6 år: 1/4 - 1/2 dospåse dagligen!
    Finns att köpa receptfritt på apoteket men man kan även få på recept (större förpackning än 10 dospåsar går på högkostnadsskyddet) Medlet innehåller endast Laktitolmonohydrat, en sockerart som inte tas upp av kroppen.

Vi tycker iaf att det är smidigt för att hon märker aldrig att hon får det. Ger man ett microlax så blir hon tokig. Trots max-dos i över 2 veckor, så bajsar hon ca var 8:onde dag så nu säger även läkaren att det är helt ok med bajs så sällan.  Hon behöver inte göra oftare.
    När nr 2 väl kommer så är det på gränsen till "för löst". Hård i magen är hon iaf inte.

Övermogen banan kan vara väldigt stoppande för vissa människor, för andra är det lösande. Man måste med andra ord prova!
  • StinaTina
    Mamsie, laktulos innehåller LAKTOS men i små mängder.
    Så små mängder så att oftast laktosintolleranta tål det. Imortal är oxå gjort av sockerart men det medlet innehåller inte någon laktos. Vi ger Emma imortale en gång om dagen i juice. Då kan hon sitta och dricka till å från under en stund och än så länge har hon druckit upp varje kväll. *peppar, peppar*

Tanken är att det är mer eller mindre rent socker man ger sina barn och vi har börjat bli lite oroliga för Emmas tänder. Att ge laktulos flera gånger om dagen (även om det är via spruta) måste ge en inverkan på de små tandsingarna.
    Imortale har fungerat mycket bättre på Emma, laktulosen gav inte någon effekt. Med Imortale bajsar hon iaf var 8:de dag och det är löst.

Nu har vi slutat ge henne laktulos och vi tror faktiskt hon blir bättre utan Förvånad Kanske är det laktosen som spökar..... vet inte.............
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!