• StinaTina

Sojaallergi - HJÄLP!!

Mamsie, Emma dricker Imprtal i äppeljuice utan problem. Vill oxå säga att vi slutade med laktulos några dagar efter hon började få importal och nu har hon bajsat 2 dagar i rad!
    Inte utan att man undrar om laktulosen gjorde så hon blev hårdare istället.......

Falken, ger du din "lilla" (vet ej hur gammal ditt barn är) linfröavkok (linfrögel)? Vi blev avrådda av bvc att ge Emma det eftersom det är mer eller mindre "rena fibrer" och barnet behöver dricka kopiösa mängder varje dag för att INTE bli stenhård i magen. Då Emma redan innan dricker 8 dl vatten/juice varje dag så skulle vi vara tvingade att trycka i henne flera dl mer vätska för att vara säkra på att magen ska bli lösare och inte hårdare. Vi funderade på att göra välling på en del linfrögel och en del vatten men det blir tydligen alldeles för mycket fibrer för den lilla maggen....... Hur mycket ger du varje dag? Har ni provat er fram för att inte få hård mage?

Att vänja sig av med mjölken kan jag helt klart säga att jag med har gjort Visst kan jag få idiot-nojjor och bara dreggla efter en maträtt med ost å mjölk å grädde. MEN när den väl står där framför mej så........... nä, så otroligt gott är det inte, vill ha pizza med iMat!

LINKÖPINGS-BOR: om det finns några här inne. Ica Maxi på Tornby kommer ta hem 6 olika produkter ur RAPSY sortimentet. Frutti, glasspulver, matlagningspulver är dom jag vet om sen kommer 3 till. Dom hoppas på leverans inom 2 veckor.
  • StinaTina

Ehhhh, MAX-DOS Importal för 1 - 6 åringar är 1/2 påse dagligen.

Vi ger Emma maxdosen för att OM hon blir bättre i magen dra ner till 1/4 påse om dagen. Vanliga biverkningar är gasbildning, buksmärtor, kramper, diarré och mättnadskänsla. Överdosering kan ge diarré (såklart ) Kan bli väldigt bubbligt i magen av för mycket, bättre att ta det lilla lugna och vänta. Det KAN ta upp mot 3 dygn innan något poo-poo kommer ut. Emma tog det 3 dar för importal att verka men nu tycker jag att det börjar komma igång ordentligt bra och hon gör nr2 oftare. *pust*

Vilket skitsnack......

• StinaTina

Mamsie, aha, en av de få som önskar diarré Flört Själv så är jag glad så länge det är lite smålöst, eftersom diarré innebär en allergisk reaktion Det som kan hända är ju att det blir väldigt ont i magen men det kanske det är redan innan......

Men det måste ju vara något som gör att han är så hård i magen, ni hittar inte något som gör att det blir så? Äter han russin, det kan ju hjälpa en del......

• StinaTina
    Kavat skrev 2008-04-07 09:07:43 följande:
    Blir man hård i magen av russin? Eller lös menar du?Funderar på dotterns intag av mat. Hon skulle kunna leva på majs och russin och pasta om hon hade fått. Men majs är ju stoppande, ja du måste mena att russin är lösande då jag.. *tänker högt* Men har funderat på att det är någonting däri som gör att hon kliar mer. Läste att en del russin och i större mängder är giftigt!?Det var typ rekomendation på ett sånt där minipaket i veckan och då äter hon ju bra mycket mer vanligtvis..
    Visst är russin lösande Vi ger Emma ekologiska osvavlade russin som köps i en hälsokostaffär. Mycket mindre gift i dom än i vanliga "svarta" russin. Dom är mycket sötare och godare oxå
    Både majs och vitt mjöl (ex pasta) är stoppande

Mamsie, stackars liten då förstår ajg att diarré är att föredra.
  • StinaTina

Mamsie, för Emma tog det 3 dygn för Importalen att göra verkan. Kan ta mellan 1 - 3 dygn för det att komma igång. Eftersom Ni oxå kört med laktulos så kanske ni ska räkna med 3 dagar innan det börjar fungera ok.

• StinaTina

Kavat, vad heter läkaren du varit i kontakt med? *nyfiken på om det är Emmas läkare*

Å, käja nån. Säjej Nasse
  • StinaTina
    Mamsie, vi har nu hållit på med Importal i ca 3 veckor. Emma har fått 1/2 påse om dagen (utan ett par dagar då vi gav henne 1/4) . Hon har ändå bajsat var 8:de dag MEN nu börjar det tydligen komma igång. Han bajsade i fredags, lördags och idag Vilket bara ger högst 4 dagar mellan. Det är inte alls löst utan sådär lagom krämigt (vilket härligt skitsnack). Kanske värt att "hålla ut" ett tag till och se om han kommer igång och bajsar. Fundersam Det kanske tar lite längre tid hos er oxå.

Ja, just det, vi har inte gett henne någon form av laxerande förutom Importal under dom här 3 veckorna. Läkaren tyckte att hon skulle bajsa av "egen fri vilja" för att få igång magen på ett "naturligt" sätt (och jag håller med ).
    Hon har fått microlax (eller liknande, kommer inte ihåg vad det heter) tidigare och följden blir endast att hon helt enkelt vägrar bajsa. (liten bestämd kicka )
  • StinaTina

Mamsie, vi gick över från Laktulos, det har hon fått jättelänge och det har inte hjälp ett endaste dugg. Om tarmen blir lat eller inte vet jag inte för Emma har bara fått microlax (eller liknande) 3 eller 4 gånger i hela sitt liv. Saken är den att hon verkligen HATAR att få det och helt enkelt vägrar bajsa. När hon fått medlet så får hon "panik" för att hon inte kan låta bli att bajsa, då följer det att hon vägrar sen när medlet slutat verka och hon kan hålla emot.

Du har helt klart en väldigt klok son. Tänk att han inte tog emot mjölken, så skönt att det gick bra. Vad tänkte kokerskan, helt snurrig eller?

• StinaTina
    Kavat, varför fick ni inte veta vilket ämne som satt var? Vi har gjort flera lapptester på Emma och får alltid reda på vilket ämne som sitter var på hennes rygg. Tråkigt att det inte blev riktigt med utslag eller inga alls. Bättre att få ett ordentligt svar och vara säker på allergi/ingen allergi.
  • StinaTina

Kavat,
    Här har vi fått en tid för lapp-på-sättning på fredag. Avläsning på måndag klockan 15.....
    Om jag kommer ihåg så ska jag ta kort på lappar och rygg med/utan lappar.
    Tredje gången det görs lapptest på Emma så vi börjar få in lite "rutin" på det.
    Dom är gjorda i åldrarna 3 månader, 15 månader och 2 år + 3 månader. Vi har sett en minskad allergi från det första testet till det andra, ska bli spännande att se om det har minskat ännu mera nu..... *hoppas, hoppas*

• StinaTina

Nu har vi gjort ett nytt lapptest på Emma. Avläsningen var idag och vi har gjort hela testet vid US i Linköping.

Soja en 2:a, men den blir hon aldrig av med så jag hade inte riktigt räknat med nåt annat.
    Mjölk en 1:a, vilket ger en beräkning på 2 år kvar innan det är helt borta
    Ägg, var så yttepytte lite utslag så det blidde inom paranteser. Vi ska troligtvis inom en snar framtid börja ge Emma ägg.
    Vete var oxå yttepytte utslag så hon ville inte riktigt säga att det var en allergi utan det blidde en nolla.
    Havre blidde inte heller nåt.

Det största problemet var nog att Emma reagerade på plåstret. Hon har en 7*5 cm illröd rektangel på ryggen som vi inte får komma i närheten av Testet var jättesvårt att avläsa men det tränade ögat på syster gav samma resultat som jag tyckte att jag själv såg. Har försökt att ta kort men det är liksom inte så mycket att visa eftersom hon reagerat på plåstret. Nu är det smörjt med cortison så vi hoppas att allt kommer vara bort imorgon igen.

• StinaTina

Här har jag äntligen fått till kort på Emmas lapp hon hade på ryggen.
    Jag hoppas att det syns ordentligt när ni klickar på den så den blir i lite större format.
    Den är 5*7 cm och "gojset" ligger i små runda metall-behållare. Så som hennes rygg såg ut efter lappen togs bort tyckte jag inte att det var någon större vits med att lägga ut bilder på det. Det enda som syns är ett 5*7 cm knallrött område   (reaktion på tejpen)

allergilapp.JPG

allergilapp uppåner.JPG

Å, käja nån. Säjej Nasse
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!