Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

Sojaallergi - HJÄLP!!

Hejsan allihopa. Jag utesluter alla spannmål, äter bara ris, majs och potatis. Utesluter även alla mjölkprodukter och har provat att utesluta soja, dock reagerar jag personligen inte på det vad jag vet men jag utesluter det så gott det går ändå. Jag har lite tips, men även några frågor om det är nån som har svar på dem!

Jag bor i Australien så jag har inte koll på alla svenska märken osv. Men det finns ett Australiensiskt märke som heter Orgran som har jättebra produkter, fria från en massa saker inkl. gluten, vete, mjölk, ägg och soja. Jag vet inte om man kan få tag på allt i affärerna i Sverige (jag vet att en del produkter finns dock) men annars finns det säkert att beställa på internet!

Det enda brödliknande jag äter är ett hårt majsbröd från orgran, samt ibland riskakor (men man får kolla innehållsförteckningen med dem). Jag har faktiskt även hittat ett smör som är gjort på solros- och rapsolja som inte innehåller mjölk eller soja, märket heter nuttelex men även det är Australiensiskt. Men det finns i alla fall såna smör, om man letar lite! Nått sånt kanske funkar för mellis på dagis?

Jag använder rismjölk som är fri från allt jag inte äter . Det funkar bra i matlagning osv, även om jag inte tycker det är gott att dricka på något sätt. Men utmärkt att göra tex banansmoothies på och så (bra mellanmål föressten!). Sen gör jag även egen "mjölk" och grädde från nötter och frön.

Jag har slutat att ens snegla på halvfabrikaten i affären, jag gör allting själv från grunden bara för att jag tycker det är enklare än att läsa på allt (i 95% av fallen kan jag inte äta det ändå). Det blir mycket "basic" mat, fisk eller kyckling med potatis och majs eller ris med grönsaker osv. Era barn som har dessa allergier från början kan ju alla fall slippa att bli supersugna på rostat bröd med ost eftersom de växer upp på den kosten ni lägger fram för dem! Det man inte vet om det saknar man inte. Sen att det blir dyrare, ja det får man väl leva med och glädjas med att det är nyttigare istället .

Nu måste jag FRÅGA till sist, hur vanligt är det att man med sojaallergi inte heller tål nötter och frön? För det gör det hela än svårare. Annars kan man göra mjölk och sojafri "ost", grädde, mjölk osv på nötter istället och det kan bli riktigt gott! Är det här alltså inte nått alternativ till nån med sojaallergi?

Oj nu blev det långt, hoppas jag har gett nån nått tips i alla fall.

• fairyfloss

Blå myran:
    Jaså ja då förstår jag, det låter ju iofs vettigt. Nu i och med graviditet har jag blivit allergisk mot tomat och aubergine, så det är ju samma sak där. De är släkt så då tål jag varken eller! Jag hoppas verkligen det går bort efter gravidieteten dock för snart börjar det bli lite för mycket jag inte kan äta .
    Vet du hur det är med mandlar och solrosfrön, valnötter? Mandlar är ju så otroligt bra eftersom de har mycket kalcium, vilket man behöver när man inte äter mjölkprodukter. Det är främst dem jag gör egna "mejeriprodukter" av själv.

Falken:
    Det tar inte speciellt mycket tid extra för mig med allt. Nu har jag inte barn (ett på G ) och jag har mycket tid och ett naturligt intresse för allt det här . Eller tja, det har blivit ett naturligt intresse! Jag lagar bara lite annan mat än "vanliga" människor. Men det är klart, lite mer tid tar det ju än att öppna en burk soppa.
    Det som faktiskt hjälpt lite är att min man också har börjat på en stenåldersliknande diet nu . Han utesluter också alla sädesslag och mjölkprodukter samt baljväxter, så då blir det lite lättare, vi kan laga mat till varandra mer och så (förut har det blivit mycket separat). Det jobbigaste för mig är att jag fortfarande blir jättesugen på ost och bröd men jag KAN inte äta det. Det är alltid enklare om det är ett aktivt val än när det blir tvång!

Till alla som var interesserade . Att göra egen mjölk är inte svårt alls. Man blötlägger 2dl nötter eller frön i ett dygn ungefär. Sen mixar man dem till en smet i matberedare och tillsätter ca 6dl vatten. Häller hela grejen i en silduk och pressar ur all vätskan, voila, mjölk! För grädde tar man bara 2dl vatten. Om man inte orkar så behöver man inte använda silduk, men man får små "korn" i mjölken (jag brukar inte bry mig nämnvärt). När man gör ost gör man typ likadant fast man tar mindre vatten, och sen låter man det rinna av under lite press i en silduk i några timmar (typ som med färskost man gör på yoghurt). Sen kan man smaksätta med olika grejer, typ vitlök, pepparrot, peppar, örtkryddor osv. Jag håller själv på att exprementera med just ost nu så jag har det inte helt klart för mig hur man gör på bästa sätt ännu .

Ett välbeprövat recept jag kommit på själv är mandelbanangrädde som är SUPERGOTT istället för vanlig grädde till tex kladdkaka eller liknande, men måste serveras direkt (banan blir äcklig i kylskåp).

Mandelbanangrädde (ca 4dl):
    2dl mandlar (skållade om man vill ha en ljus grädde)
    2dl vatten
    1 mogen banan.

Mal mandeln i matberedare. Tillsätt vatten och blanda till en smet. Dela bananen och mixa den i smeten. Servera genast och njut .

• fairyfloss

Jag hittade ett recept här i tidningen som låter smarrigt istället för glass!
    "Lime coconut ice with strawberries". Jag tar mig friheten att översätta till Svenska .
    6 potioner

1 liter kokosmjölk
    5 dl vatten
    300 gram socker
    100 gram färska kaffir limeblad (det vet jag inte vad det är, jag skulle nog försöka använda limeskal istället )
    En låda (jag antar att de menar typ 500 gram) jorgubbar, skivade
    1 matsked citronsaft
    ev. mintblad att dekorera med

Blanda kokosmjölk, vatten, socker och limeblad i en kastrull och låt koka upp. Rör ordentligt och ta bort från värmen. Ta ur limebladen och häll i en frysbar förpackning. Ställ in i frysen tills det fryser.
    Innan servering, blanda skivade jordgubbar med citronsaft. Lägg jordgubbar i serveringsglas och toppa med skivor av kokos-is. Garnera med fler jordgubbar och ev. mintblad.

Tips:
    -"Skiva" kokos-isen med en sked ur förpackningen, eller vänd ur isblocket och skär med en vass kniv.
    -Vilken frukt som hellst kan användas istället för jordgubbar.

• fairyfloss

K Kavat:
    Åh jag hoppas din son växer ur sina allergier! Mina matrestrektioner beror på att jag har crohn's sjukdom och magen pallar bara inte med en massa saker. Dock tror jag ändå att det kan ha att göra med födoallergier, och jag mår mycket bättre om jag utesluter allt "knasigt". Det enda jag har "allergi" emot är egentligen tomat och aubergine, det kliar i hela munnen!! Men det har som sagt kommit med graviditeten så jag hoppas det försvinner sen för jag äääälskar tomat.

Imorse åt jag polentagröt men jag använde sojamjölk och inte rismjölk för rismjölken var gammal. Och min mage blev helt knäpp! Nu vet jag inte om det var sojamjölken och jag ÄR allergisk/intolerant mot soja (fast vid andra tillfällen går det bra!!) eller om det bara var för att det är små gryn i det där som är för svårsmälta. Sååå förvirrande!

Jag gillade verkligen oatlys imat, vi hade det också på pizza . Men nu när jag inte kan äta spannmål heller så hjälper det inte direkt. Men det där rapsy frutti verkade ju superbra! Jag ska fråga mamma om hon kan ta med sig när hon kommer ner hit så jag kan prova om det är gott och om magen pallar.

• fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-08 10:39:55 följande:
    fairyfloss: Tack för recepten! Det låter som när man gör egen havredryck. (Men vi köper för att få med kalcium o vitaminer tillsatta). Banangrädden får jag testa någon gång (när dottern inte är med)! Vilka typer av frön använder du?Solrosfrön har jag aldrig hört någon med allergi emot. Mandlar är inte nötter, men även de kan man vara starkt allergisk emot. Valnöt är en "riktig" nöt och besläktad med hasselnöt. Man behöver inte vara allergisk mot alla nötter samtidigt, men jag har två i min omgivning som är allergisk mot valnötter. Jag tänkte först inte att valnötter är så farliga, så det fick min dotter äta innan. Men nu efter misstänkt reaktion mot hasslenöt låter jag bli.
    Jo det är ju lite samma sätt att göra all mjölk på, mixa och blanda med vatten . Det jag gillar med mandelmjölken är att den är så rik i kalicium. Testa att göra banangrädden med solrosfrön, det kanske också blir gott! Jag har dock inte provat själv .
    Jag använder mest solros och sesamfrön. Ska tänka på att sesamfrön kan vara "farliga" också, men de är ju så goda . Sen använder jag mest mandlar och valnötter! Jag visste faktiskt inte att mandel inte var en riktig nöt! Tänk vad man lär sig .
  • fairyfloss

K Kavat:
    Nej det blir nog inte så dyrt att skicka. Men nu har jag redan ett paket på väg så då blir det att vänta på nästa för de kan ju inte skicka paket jämt och ständigt .

Madreh:
    Åh det låter lika jobbigt som mina jäkla intoleranser eller vad de nu är. Hoppas han växer ur en del i alla fall!

Men det går att göra ganska mycket på ganska lite faktiskt när man väl vant sig . Så länge jag inte blir allergisk mot nötter så kommer jag i alla fall överleva!

• fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-08 15:10:19 följande:
    fairyfloss: Blötla du mandlarna till banangrädden?
    Nej det gjorde jag inte faktiskt och det gick bra ändå! Dock skulle jag skålla mandeln om jag serverade den till nån annan, för grädden blev brunprickig. Jag bryr mig inte men andra kanske gör det .
  • fairyfloss

Alltså nu har jag varit på affären och kollat icke-mjölk och jämnfört priser. Här är sojamjölken, rismjölken och havremjölken i princip i samma pris. Sojamjölken är billigare om man tar billigaste märket från en annan äffär, men annars ligger det på 12-15 kronor litern på både sojamjölken och rismjölken och havremjölken! Varför är det så stor skillnad i pris i Sverige om det inte är det här?

• fairyfloss

Madreh skrev 2008-03-09 15:19:25 följande:

hos oss kostar rismjölken strax över 20 kronor och havremjölken ligger på 13, det pendalr lite upp och ner beroende på vart i kommunen man åker har jag sett.
    Det är ju helt absurt! Jag menar ris är väl inte dyrare än havre? Måste ju vara ett dyrt märke bara. 20 kronor för en liter, jisses...
  • fairyfloss

Blå Myran: Jaha, ja det är ju mer logiskt då. Mitt märke heter So Natrual rice milk från freedom foods, och det är Australiensiskt så det blir väl billigare på grund av det! Men jättegod faktiskt, jag har börjat vänja mig vid smaken nu. Svårt att vänja om sig från sojamjölken bara! Men nu har jag köpt en rismjölk med chokladsmak också som jag ska testa när den öppnade är slut .

Man kan ju säga en sak, om man ska ha allergier så är Australien rätt ställe! Orgrans produkter är helt underbara (fria från gluten, vete, mjölk, ägg och jäst), jag upptäcker fler och fler! Och lite dyrare blir det ju men inte så farligt om man jämnför med Sverige i alla fall, verkar det som. Fast här får man inte bidrag för det...

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!