Sojaallergi - HJÄLP!!
Hejsan allihopa. Jag utesluter alla spannmål, äter bara ris, majs och potatis. Utesluter även alla mjölkprodukter och har provat att utesluta soja, dock reagerar jag personligen inte på det vad jag vet men jag utesluter det så gott det går ändå. Jag har lite tips, men även några frågor om det är nån som har svar på dem!
Jag bor i Australien så jag har inte koll på alla svenska märken osv. Men det finns ett Australiensiskt märke som heter Orgran som har jättebra produkter, fria från en massa saker inkl. gluten, vete, mjölk, ägg och soja. Jag vet inte om man kan få tag på allt i affärerna i Sverige (jag vet att en del produkter finns dock) men annars finns det säkert att beställa på internet!
Det enda brödliknande jag äter är ett hårt majsbröd från orgran, samt ibland riskakor (men man får kolla innehållsförteckningen med dem). Jag har faktiskt även hittat ett smör som är gjort på solros- och rapsolja som inte innehåller mjölk eller soja, märket heter nuttelex men även det är Australiensiskt. Men det finns i alla fall såna smör, om man letar lite! Nått sånt kanske funkar för mellis på dagis?
Jag använder rismjölk som är fri från allt jag inte äter
. Det funkar bra i matlagning osv, även om jag inte tycker det är gott att dricka på något sätt. Men utmärkt att göra tex banansmoothies på och så (bra mellanmål föressten!). Sen gör jag även egen "mjölk" och grädde från nötter och frön.
Jag har slutat att ens snegla på halvfabrikaten i affären, jag gör allting själv från grunden bara för att jag tycker det är enklare än att läsa på allt (i 95% av fallen kan jag inte äta det ändå). Det blir mycket "basic" mat, fisk eller kyckling med potatis och majs eller ris med grönsaker osv. Era barn som har dessa allergier från början kan ju alla fall slippa att bli supersugna på rostat bröd med ost eftersom de växer upp på den kosten ni lägger fram för dem! Det man inte vet om det saknar man inte. Sen att det blir dyrare, ja det får man väl leva med och glädjas med att det är nyttigare istället
.
Nu måste jag FRÅGA till sist, hur vanligt är det att man med sojaallergi inte heller tål nötter och frön? För det gör det hela än svårare. Annars kan man göra mjölk och sojafri "ost", grädde, mjölk osv på nötter istället och det kan bli riktigt gott! Är det här alltså inte nått alternativ till nån med sojaallergi?
Oj nu blev det långt, hoppas jag har gett nån nått tips i alla fall.