Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

Sojaallergi - HJÄLP!!

När jag får ork ska jag prova att baka en kaka som är både gluten, ägg, mjölk och sojafri och se hur det går . Orgrans glutenfria mjöl är SUPERBRA, men hittils har jag haft riktiga ägg i. Själv verkar jag ju tåla ägg i alla fall. Tur det! Men det är kul att se hur mycket man kan utesluta i en kaka och ändå få den god .

Nu har jag provat so natrual rice milk med chokladsmak. SÅÅÅÅ GOD! Smakar ju bättre än oboy! Mums . Nu kan jag få lite calcium i mig också! Har rice dream nån med chokladsmak? Är man mjölkallergiker så kan man ju inte direkt blanda i oboypulver.

• fairyfloss

Orgran's no egg är inköpt. Jag är lite nyfiken på vad den kostar i Sverige, nån som vet? Här är det $3.15 vilket är typ 19 kronor för en låta som ersätter 66 ägg!!! Snacka om att spara pengar om man använder det istället för ägg, ägg är ju svindyra (i alla fall om man köper ekoägg som jag gör).

Köpte även deras outback buiscuits, små chokladkex formade som djur, och de är supergoda! Fria från gluten, vete, mjölk, ägg och soja och det står på svenska på paketet så de måste ju säljas i Sverige!! Kolla upp dem om ni har svårt att hitta kex och grejer era barn kan äta vid kalas och dylikt, det finns med vanilj och chokladsmak fast jag har bara testat choklad. Men verkligen, supergoda!

Jag är helt frälst i orgrans produkter nu. För de smakar ju GOTT också tillskillnad från andra glutenfria kakor man provat som är helt torra och äckliga.

• fairyfloss

Jaså det är inte mjölkpulver i oboy? Det är det i den som finns här (som heter milo). Men jag är inte så mycket för oboy ändå, men det kan vara gott ibland .

Knasigt att no egg kostar sååå mycket mer i Sverige, men det ante mig! Först transportkostnaden och den svensk skatt på det också, det blir ju lite mer. Fast matskatten ligger väl bara på typ 6% gör den inte? Så det borde inte bli så mycket. Fast här är det ingen skatt på no-eggen alls . Woho! Jag har just upptäckt det australiensiska skattesystemet. Tydligen skattar man bara på sammansatta produkter och inte råvaror, och no-eggen klassas väl som vanliga ägg. Superbra för mig, för jag köper ju nästan bara råvaror! Nu förstår man varför det blir så dyrt för folk som köper hel- och halvfabrikat (10% skatt på dem här). Nu blev det kanske lite OT men jag tyckte det var interessant. Jag var tvungen att skatta på rismjölken med chokladsmak, dock inte den utan! Haha, vad roligt. .

• fairyfloss

Blå myran:
    Så mycket som 11%? På vanlig mat? Det låter ju helt sjukt.
    Nej att göra grädde på solrosfrön är nog inte så jättegott kan jag tänka mig. Mandlar är ju naturligt söta, som godis . Och när jag skrev väl mogen så menar jag gul och inte grön, inte brun . Men prova med mandlar, för det ÄR gott, jag lovar. Det tyckte till och med min make och han är lite tveksam till mina skumma konstruktioner.

Madreh:
    25 spänn för en liter rismjölk? Du skojar?! Fråga i affären om du får prata med butikschefen och fråga varför den är så fruktansvärt dyr! Du kanske måste skriva till komunen och be om ersättning, det är ju helt sjukt dyrt, så kan man ju inte ha det!

• fairyfloss

Fast 19,90 är ju mycket för en liter mjölk ändå, om man jämnför med vanlig som ligget på vad, 7 kronor? Det är ju lika mycket basvara för oss som inte kan äta mjölk, som för vanliga människor. Att då betala tredubblelt är ju inte riktigt rättvist! Kan du inte be dem ta in ett billigare märke, eller finns det inte några? Men 25 spänn fan det borde vara olagligt. 4 liter mjölk för en hundralapp alltså. Istället för typ 14 liter. SJUKT!!! Men ja, det är ju samma med alla ersättningsprodukter, svindyra. Mycket därför som jag inte lagar mat på ersättningsprodukter fastän jag skulle vilja äta glutenfri pasta osv. Men jag har väl "tur" att det är så pass billigt som det är härnere (med all mat)!

• fairyfloss

falken skrev 2008-03-11 22:03:42 följande:

Såg att du just blivit av med din, vad synd. Kan det inte vara läge för ett allergi-dagis om hon har det så jobbigt?Vi har bestämt oss för att köra på vete fullt ut nu. Så får vi provocera sen. Tycker det finns väldigt mycket som tyder på det, och rent objektivt så har vi ju ett positivt lapptest.Allt det här tvivlet gör mig galen, och hur petig ska man va med ev kontaminerade havreprodukter osv? Känns som att alla just nu tror att jag hittar på - dagisperonal, bvc, dietisten, ibland även min man, och det gör ju att det känns ännu jobbigare. Det är jäkligt tungt att plocka bort vete, känns som att bli av med en god vän.
    Kör på bara! Uteslut vete och se om det blir nån förbättring, hur ska ni annars veta? Blir hon bättre så är det väl värt det? Jag skulle uteslutit havreprodukter också till en början (som jag har gjort till mig själv) och sen introducera det senare och se hur hon reagerar. Men jag förstår vad du menar, det är som en kär vän och sååå gott . Därför som jag vägrade att utesluta veteprodukter fastän jag har reagerat på det i flera år, egentligen. Men jag mår så mycket bättre nu att det är värt det!! Jag känner så med din tös, ont i magen är verkligen inte roligt .
  • fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2008-03-12 23:26:49 följande:
    Kollade deras allergiguide. De har ett glutenfritt bröd, och hamburgarna (köttet) är utan "allt". Men kolla själv.
    Dock innehåller glutenfritt bröd OFTAST mjölk, soja eller ägg eller flera av dessa, så har man fler allergier får man se upp med det!!
  • fairyfloss

Madreh skrev 2008-03-13 15:52:33 följande:

Jo visst men det var nån som sa att den kostade 19 kr....Och jo jag vet ju att specilavaror är dyra, jag är en av konsumenterna.....
    Det var jag som skrev! Den kostar 19 kronor här i Australien, så jag tycker inte 24,90 är så dyrt! Transport och skatt, klart det blir liite mer än det kostar här (tillverkningslandet).

Nu ska jag i alla fall baka muffins som är fria från gluten, mjölk, ägg och soja MED frosting! Wish me luck!
  • fairyfloss

Mina cupcakes blev en hit! Alla tyckte de var jättegoda (min svåger tyckte de var mycket godare än hans tjejs sa han, trots att de inte innehöll vetemjöl, ägg, mjök eller soja ). Dock ska jag göra en till omgång med vissa modifieringar innan jag har fastställt receptet, sen kan jag lägga ut det här till er .

Falken: Jag tycker tvärtom mot madreh, jag tycker du ska plocka bort alla veteprodukter och se om det hjälper. PRovresultat i all ära, men ska man verkligen typ tortera ett litet barn bara för några provresultat?! Stackars lilla! Det tycker jag är taskigt att dietisten att säga faktiskt, det måste de väl fatta att mammor inte kan göra så mot sina barn.

Madreh: Ja, jäkla norrmänn . Nej men 40 kronor hade varit ockerpris. 24,90 är helt okej tycker jag.

• fairyfloss

Men ÅH vad ARG jag blir!!! Jäkla läkare verkar ju inte veta vad de håller på med! Sen tycker jag att det är REN och SKÄR TORTYR att tvingas vänta så länge som ni fick, madreh, innan de kan göra klart alla proverna! Vi pratar om en liten bebis här, fy var arg jag blir på att de inte kan skynda på såna utredningar.

Och det är när jag läser sånt här som jag absolut vill bli dietist, för jag har träffat ett antal och de verkade ju fan inte veta vad de höll på med alls (man märker ju att de inte har personlig erfarenhet med att utesluta livsmedel tillexempel). Kan inte läkare och dietister komma med konkreta råd och inte o-a och a-a så himla mycket?! Jag kan ju säga att när jag blivit diagnoserad med crohn's så träffade jag alla läkare på hela barngastroavdelningen på astrid. EN sa att jag skulle prova att utesluta mjölk, för det kan hjälpa. En annan sa när jag berättade att jag uteslöt mjölk (och hade blivit bättre!!!) att nej, då ÖKAR vi dosen medicin, för mjölk, det SKA du kunna dricka. Tror hon på alvar att jag hellre tar en massa jäkla skitmediciner med 100 biverkningar än att utesluta mjölk? Så jäkla tiltade i pallet en del är. Ursäkta för ett lite agresivt inlägg men jag blir så arg när jag läser hur de behandlar er och era små. Ibland är sjukvården inte helt vaken känns det som.

Angående specialprodukter och sånt så är ju de jätteroliga och jättedyra. Eftersom jag utesluter alla gryn (och mjölk och soja) nu så är det vi äter till middag ris eller potatis eller majs (och kyckling eller fisk och grönsaker såklart). Kanske lite trist, men billigt som sjutton . Och man _behöver_ inte äta bröd har jag kommit på. Man kan liksom se det som lördagsgodis . Jag vet inte om jag nånsin kommer bli utredd för detta som JAG misstänker är allergier eftersom sjukvården så innerligt insisterar på att man ABSOLUT INTE har födoämnesallergier om man har en mag- och tarmsjukdom som jag då har, men nu mår jag i alla fall bra av att inte äta det och då skiter jag i vad de säger! Så det så!

Så, nu blev det långt . Och jag lovar att dela med mig av cupcakesreceptet så fort jag fått det som jag vill! Förresten kom jag på att no-egg ju är perfekt om man ska baka för det är inte alltid man har egg hemma även om man som jag äter det. No-egg håller sig ju typ hur länge som hellst . Slipper man springa till affären!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!