• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Mamsie skrev 2008-04-15 14:26:52 följande:
    Svar på #453Ajajajdåh... Kan gnäller & gnyet inte bero på nåt annat? Låter som om jag inte är så intresserad av att plåstra in grabben. Hoppas han blir bra av att kokerskan får "ett samtal" med rektorn. Och att han då inte behöver mer utredningar.
    Jag vet inte riktigt... Hade vi inte haft plåstrena så stämmer det lite med tandbeteendet, dvs han är inte vaken och gallskriker utan mer gnällig och vill sitta i knätt eller stå och hänga i benet (han reser sig nu men går inte själv) hela tiden.
    Och som sagt han är snorig.
    Men annars verkar de inte ha ont av dem i den bemärkelsen att det är plåster. Plasten är mjuk och tror inte de upplever de knöligt för de var bara nån mm djupa såg det ut som. Hon smällde ju på dem så fort så jag inte hann tjuvkika vad som var vad!
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 14:34:42 följande:
    Hej en ny vilsen mamma här...Har precis pratat med min mjölkproteinallergiska dotters dietist. Nya symptom visa på att hon nu inte heller tål sädeslag. Ska utesluta fäljande ur kostenMjölkSädeslagÄggÄppleHar mycket att sätta mig in i nu för jag vet inget om de här nya "allergierna".
    Hejhej! Som sagt, orkar du läsa igenom tråden så står det massor nyttigheter!
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-15 14:37:30 följande:
    Kavat skrev 2008-04-15 14:03:08 följande:Ja det är ju sant, men som du säger så brukar ju inte glutenallergi resultera i eczem. Jag kan känna mig lycklig i alla fall att det "bara" verkar vara mjölk och vete och inte alla de andra grejerna jag tillfälligt har tagit bort och provocerat (råg, havre, ägg, soja). Tyvärr ser vårt samhälle ut som så att det finns mjölk eller vete i precis ALLT! Men usch, jag hoppas inte dina småttingar reagerar på allt det där!! Usch så jobbigt.
    Ja, vi får la se hur det går här. Jag är nöjd så länge jag får reda på vad det är så man kan undvika. Han sover ju nu och då är jag mer än nöjd!
    Däremot så är det inte alls kul med dotterns magont. Igår kom det motsvarande en stor hästskit i storlek och löst... Men då har det inte kommit nåt sedan i förra veckan... Nu är vi tillbaks till bajssnacket igen!
  • Kavat

Mamsie, glömde ju.. Men hoppas att du slipper och det bara är kokerskan som ställt till det.. Eller ja, jobbigt om hon är orsaken, men skönare än om det är fler grejer han inte tål.

Hur är det med hans mage nu föresten?

• Kavat

Mama Law skrev 2008-04-15 14:57:50 följande:

Åhhh här verkar ju jag eller rättare sagt min söner passa in då dom är multipela födoämnes allergiker!!! W tål inte*Mjölk*Havre*Soja (och allt som hör till det)*Ris*Fisk*Citrus*Stenfrukter,banan, melon, hallon, jordgubb*Nutramigen*Morot*tomatOch en hel del annat.A tål inte*Mjölk*Soja*Vetestärkelse *Vete *RågW visar det sig i eksem och extremt fula såna som lätt blir infekterade.A får andningsproblem och eksem
    Hej! Ytterligare en! Komsikt, men man blir nästan glad för att det innebär ju att man har fler med erfarenhet att fråga.

Usch vad jobbigt det lät för er. Att inte tåla ris kan väl inte vara så vanligt? Finns det några ersättningsprodukter för mjölk som inte är soja, havre, ris i?
    Och sen A som inte tål råg och vete gör ju inte matlagningen hos er lättare...
    Hur gamla är de?
    Har du tips på mellanmål?

Uj, hoppas verkligen inte att mina visar sig inte tåla allt det tillslut... Lilleman har ju reagerat på morot, frukter mm, men vi hoppas ju att det bara är för att magen är "förstörd" på honom så att han kommer att tåla det sen när det "läkt". Vi får se...
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 20:56:49 följande:
    I början kunde vår dotter inte äta någonting nästan. Det som stod på menyn varje dag var nutramigen/bröstet, potatis, broccoli, kykling eller älgkött. ALLT annat reagerade hon på. (T.ex ris & majs) Det vände efter några månader men nu ser det värre ut igen...
    Oj! Ja, men det är väl som här i början. Fast ris och majs funkar och potatis kyckling och kött.
    Jag undvek ju "allt" när jag ammade (utan havre och vete) som jag trodde det berodde på. Läkaren trodde konserveringsmedel eller färgämnen. Ingen som ens nämt vete eller havre, det är jag själv som "kommit på". Blir nästan lite förbannad när man läser att det är så "vanligt". Och sen att läkaren sagt tvärtemot när jag nämde havre "att det är det inte"...
    Jaja, vi får la se. Kanske inte är det heller. Kanske bara är magen som är paj och inte funkar som den ska... Börjar bli spännande här nu. Ska ta lapparna i morgon förmiddag...

Bebbeprinsen, vart gör du lapptesten?
    När får du svar?
    Har inte kommit så långt, så vet inte vad som händer...
  • Kavat

Ja, här ringde de upp samma dag de fick remissen, i torsdags, så vi fick komma redan i måndags!
    Ja, visst är det spännande! Jag tror ju mig kunna lista ut vad som är vad beroende på vad som blir utslag. (kan man inte känns på lukten och se på färgen?)
    Har ju två att jämföra med och vet att sonen inte tål ägg, dottern ej ägg, soja mjölk. Och misstänker ju vete och havre på sonen, menmenm, vi får se....
    Kanske är prickigt överallt som på Falkens son...

• Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 21:41:39 följande:
    Kan man lapptesta äpple?
    Man kan väl testa allt!? Det visar ju sig bara på det man får eksem av enligt sköterskan som satte lapparna.

Ja, naturligt fritt från gluten har jag läst att man kan äta. Men vet inte hur det är med vetestärkelse, som ju inte ska innehålla gluten. Vetestärkelse gör brödet fluffigare och används i de flesta glutenfria bröd. Men med de naturligt glutenfria vet jag inte.
    En veteallergisk kan inte äta vetestärkelse om jag fattat det rätt???
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 22:10:13 följande:
    Ja det klart kleta på kan an ju alltid göra! Men vad är bäst tror ni, rivet äpple eller äpplemos? Känns som om färskt äpple är värst i allergi synpunkt men det känns lättare att kleta på moset...
    Ta färskt finrivet. Tror det räcker bra. Det ska ju ändå ligga och gotta till sig ett tag.
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-16 09:23:48 följande:
    Alltså gud, det är ju helt sjukt vad med allergier era barn har! När jag läser det här blir jag nästan överlycklig att jag kan äta så mycket! Bara äta kött och potatis, nej usch . Och här sitter jag med mitt eksem över hela magen och "lider". Ingen mer vete för min del, ens i kris... fy sjutton. K Kavat: Jag vet inte hur det är med vetestärkelse, men jag antar att det är som med glukos utvinnt ur vete att det i alla fall finns spår av vete i dem. Jag brukar få ont i magen av vete-glukos, men jag vet inte om det är vetet eller sockret för jag mår ju dåligt av för mycket socker också. Jag har inte undersökt det så mycket eftersom alla glutenfria bröd här ändå innehåller mjölk, och jag kan ju äta ris, majs och nu även rågbröd så jag har inte fortsatt leta heller. Men jag undersöka det, för det kan ju vara bra att veta! Det där med att inte tåla nått för att magen är pajad är jag expert på. Jag har ju Crohn's och när jag har varit i mina riktigt dåligt skov så har jag i princip bara kunnat äta mosad potatis med lite olja i, kokt mosad morot, och kokt vitfisk. ALLT annat fick jag ont i magen av! Så visst blir man känslig mot saker man borde kunna äta annars, bara för att tarmen är ur balans! Har ni kollat hur tarmen ser ut inuti?Borde kanske göra lapptest på mig själv med vete, bara för att se om det verkligen är det som ger mig eksem (fast jag kan inte tänka mig nått annat). Hur var det man gjorde, smeta lite vetemjöl blandat med vatten på ryggen, på med plåster och låta sitta tre dagar?! Funkar det med vanliga plåster eller måse man ha special?
    Nää, vi har inte kollat magen på honom. Läkarna har ju inte trott att det är något fel på honom....

Lapptest sitter på 2 dygn och kollas av 3:e. Vi hade som sådana där "liktornsplåster" nästan (lite upphöjd fyrkant i skummgummo med klistertejp, som de la geggan i mitten och sen plåstertejp över. Kolla Falkens blogg, där står utförligt.

Men nu är det blåsor och rött på ryggen... Vi får se, men om jag gissar rätt så är det åtminstonde havre och sen är det bara gissningar på vilket ämne som är vilket men reaktion på vete också tror jag... Men det kan ju försvinna till imorgon! Och resten är rött nu...
    Dottern har bara "riktig" blåsa på soja (hon harde 0,12 på rast???) om det nu är soja... Sen är det lite rött...
    Vet inte riktigt hur det funkar eftersom en var tom men lite gulaktig (ägg?)och en var pyttegegga om det är mjölk? Men som sagt, det kan ju vara den blanka, så återkommer med rätt svar imorgon! Men man kan ju inte låta bli att gissa!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!