• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Skit också. Jag är ju helt knäpp alltså. Sitter och kollar recept och funderar varför det står kokos istället för ströbröd på receptet samtidigt som jag tänker att det är ju inte mjölk i vårt ströbröd. Jag är ju helt kokko. Tror ni att jag hade kommit på det när jag skulle bröa formen?!

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-15 12:20:07 följande:
    K Kavat Grejen är ju att Oscar är den som har flest allergier av mina barn och att han mår skumt nu och beter sig lite anoorlunda tror jag har med maten att göra, men allt tar ju sån tid och innan man får prata med läkaren och säga vad man vill ska hända, den vägen känns så lång. Jag brukar oxå prata om alla barn samtidigt när jag väl får parat med läkaren men denna gången känns det mest angeläget att dom tar tag i Oscar och GÖR nånting så att han kan börja må bra igen. Men kan du använda marchmallows, är det inte äggvita i dom?? Låter ju iofs gott, måste prova.. Det är alltid en massa tester innan man vet om man kan använda det eller inte. Receptet jag hade var på vetemjöl, vi hade ju inte börjat med vetefritt än då. Annars kan du ju ta potatismjöl och NoEgg och säkert göra som vanligt....jag brukar byta ut bara, men första tårtan jag gjorde blev stenhård dagen efter så jag fick ju kasta ihop nåt kvickt. Barnen var glada ändå, men visst vill man ha lite fint och helst gott. Hoppas du hittar på nåt som funkar, nu ska jag baka bröd till Oscar. Tyvärr gick det inte att lägga in bilder, men jag försöker senare....(Oscars kinder)
    Nää, ingen äggvita i de marschmallows jag hittat. Det är nog för dyrt!

Ja, jag kollar gärna på kinder om det funkar sen.

Ha en superbra dag nu!
  • Kavat

www.familjeliv.se/hem/k_kavat/gallery/phpvzetzj.jpg
    Här är en på min kille. Då när vi inte visste att han inte tålde vete och havre. Vi bakade den morgonen...!
    Glad var han under dan, men sov inte på natten så bra... Och nu i efterhand så är det så lätt att se och veta vad som orsakade det. Men då visste vi inte...

På mina barn kom blåsorna mest efter några timmars kontakt med luft.. Så det kanske kommer. Eller hoppas inte...

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-15 23:09:24 följande:
    Ja det återstår att se vad allergitanten säger imorrn då, men hon kommer inte förrens vid 17 tiden så jag ska gå och våndas hela dagen.Det var nån mörk gegga som satt på dom två nedersta ställena, men jag kan ju inte ens gissa vad det var.....men jag lutar åt havre på den ena och möjligen råg på den andra.Ni som har haft en kontrollprick, vad var det i den, ska den visa nåt eller inte???
    Kolla mina bilder i galleriet. Soja var mörkast. Råg var också mörk, men inte alls lika slät massa som av sojamjölet.

Vi fick ingen kontroll.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-16 08:16:55 följande:
    Attans vad ni klottrar! Hej på er allihopah Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge grabben mer baljväxter; han blev ju symtomfri ett par veckor när vi var borta från div kladd på dagis och hos farmor. Men nu är han sämre igen... Mjölk eller soja? Vilket är boven? Sköt om er!
    Detektivhjärnan sätter fart...
    Om det är kladd på dagis och släktingar så skulle jag tro att det är mjölk. Hur mycket kladd med ärtor, bönor, linser och annat blir det?! Alltså jag kan ju tänka helt fel, men det känns som om mjölkkladdet är mer än sojakladdet. Åtminstonde hemma hos släktingar. Dagis är ju svårt att vete, men gissar att de andra barnen får mer mjölkprodukter än sojaprodukte.
    Men å andra sidan, de skadar ju inte att slopa soja ett tag för att se och utesluta det. Kanske lättare än att få dem att sköta sig på dagis...
    Trist när det ska vara så!
  • Kavat

Ett litet tillägg i allergihistorien. Lillebror verkar inte tåla Kåvepenin!
    Han har gnällt och skrikit hur mycket som helst sedan vi började med det. Han har ju lunginflammation så det är ju rättså viktigt att han får i sig det, men i morse spydde han upp det. Kan varit tillfällighet, men aj vad ont han har haft!
    Så nu får vi ta en vända in och prova att byta.

Oj, maken försökte ge igen nu en timme efter senaste försöktet, men han spydde upp det igen...

Marschmallows, Little Becky. Påse med blå och röd test och en tjej på funkar. 280g
    Liksom Hospitality, står litet och kursivt och marschmallows över hela påsen. Med gula,röda och gröna ränder. 454g Fast den sistnämda hade visst färgämnen i sig såg jag nu. Men vitt?! Fast de är lite ljusgulare, kanske är lite gult i? Jeje, hur som båda de är bara majs, socker, gelatin, vanilj och stärkelsesirap(majs) i.

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-16 14:41:20 följande:
    Mamsie:Stå på dig, jag VET hur svårt det är att få dom att "fatta" och hur viktigt det är att alltid sopa efter varje måltid då det finns allergibarn på en avdelning. Min förskola är underbar dom fattade direkt när Oscar bytte förskola till den han är på nu, förra vill jag helst inte prata om bara....Hmm....testen ja, det blir ju bara värre och värre, i morse såg det rätt oki ut, bara två ställen som var röda och upphöjda, men nu...nja, jag är inte nöjd. Och inte funkar min skitkamera heller så jag kan inte ta nån bild på det!! *suckar tungt*K Kavat:Hur går det med bakandet? Jag har en kladdkaka i ugnen som ska provsmakas sen, den är såklart äggfri, mjölkproteinfri, sojafri, och vetefri! Undrar hur detta ska gå...? Jag använde maizena majsstärkelse istället för mjöl...och NoEgg istället för ägg, mjölkfritt margarin och sen bara blandade jag ihop  allt....det doftar härligt iaf!!
    Jag har gjort MMF i morse, men nu har vi varit på vc med lillebror och fått ny penicillin, hoppas att den funkar. Och handlat det sista till kalasen i helgen.
    Vet inte hur jag ska hinna nu. Förutsatt att allt funkar som det ska och tårtbotten blir bra!

Skrivaren funkar inte heller så jag måste kolla datorn efter receptet och då fastnar man ju så lätt.

Du får återkomma i kväll och berätta hur det har gått!
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-16 14:45:35 följande:
    K Kavat:Låter som jag får köpa hem lite marschmallows jag med...hade du nåt recept på nåt gott med eet i, som du skulle ha på din tårta? Får man receptet kanske??
    Marsmallowsfondant (MMF)
    av Julan @ 22:19 200g marsmallow
    2msk Vatten
    2msk cocosfett
    500g florsocker

smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows, och vatten. Micra i ca 1,5-2 min eller tills de smält.
    smörj en bakbunke med cocosfett. Sikta i florsocker, gör en grop i mitten där du häller i de smälta marsmallowsen. Arbeta ihop till en deg. Plasta in den väl och låt vila i minst 1 timme i rumstemperatur.
    Håller upp till 3 veckor och går bra att smaksätta.

Det blev jätte kletigt! Men sägs att det ska bli bättre när det ligger till sig också. Jag tog lite olika karamellfärg i delar av den för att dekorera med. Tänkte mig vitt överst och sen dekorationer med färg. De med karamellfärg tog jag mer florsocker i alltså.
    Kan tillägga ta en rymlig skål, marschmallowsen svällde!
  • Kavat

Hihi! Det här är riktigt kul!
    Nu har jag två chokladbottnat i ugnen (två olika egna recept, lite ihopplock av flera olika)
    samt har gjort marsankräm. Tack för alla supertips Blå Myran, nu var jag lite förberedd vad som komma skulle, återkommer med recept senare!

• Kavat

Bra, eller något, skönt att få svar och få hjälp!
    Jo, tårtorna... Hrm.. Första försöket med två bottnar. Den ena blev totalflopp, jätte god smet men just smet, fettet och mjölet delade sig. Det var mjölmix från Olda sockerkaksmix, fast lite eget recept vidare eftersom de hade ägg.

Men mitt recept med Lailas naturligt glutenfria mjölmix ser iaf jätte bra ut. Smeten var ju god. Men har inte delat den än. Men den känns precis så där mjuk och fin som en sockerkaka ska vara just nu när den precis har svalnat.

Körde in två formar till med "mitt recept" eftersom jag behöver 2 tårtor till helgen och jag endast klarar dela två delar av den lyckade.
    Den misslyckade ska vi nu äta till glass och kaffe! Som kladdkaka ungefär!

Jo, tråd, jag tänkte starta en vete, havre, soja, ägg, mjölk allergi tråd typ. Men har inte fått tummen ur än. Hinner någon före så varsegod annars så går inte denna ut förän 1 maj! Så om inte förr...!

Saknar också Falken!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!