• Mamsie

Sojaallergi - HJÄLP!!

Gomorron!

Idag är Max på dagis
    . Skönt att komma in i vardagsrytmen igen.

Jag tog drog upp Laktulos (laxermedel) i en spruta och tog med till dagis.
    Jag frågade om de kan vara snälla och ge honom det runt lunch-middagsvilan; vi ska testa att dela upp hans dygnsdos på 3 tillfällen för att se om det hjälper. De ser ju dagligen hur hans förstoppning påverkar honom...

Jag och Max visade hur han tar pipen mellan tänderna och man trycker lite i taget. Det smakar ju bara socker-sirap, så om han vägrar så är det som att vägra blöjbyte eller något annat som inte passar humöret för tillfället. Om han blankt vägrar så kan dom antingen ta till milt våld eller ringa mig så kommer jag och ger honom den.
    Fröken tog sprutan och det var inga sura miner eller nånting alls
    Runt husknuten stötte jag på en annan fröken och berättade om Laktulosen.
    - Jaha, javisst, när ska han ha den? Före eller efter maten?

Tänk att det kan vara sån skillnad på dagisen; på andra ställen måste man tjafsa o koppla in sjukvården för att de ska hjälpa barnen!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Snutten skrev 2008-03-11 21:33:47 följande:
    Falken och hge: angående smulor osv på dagis så har min dotter stödpersona 20 timmar /vecka som städar extra eftersom hon har så mycket allergier och hon måt markant bättre efter de började med det. Inte bara i allergierna utan även mindre infektioner osv.
    Den sk "hygienteorin" är mycket omdiskuterad.

Vissa hävdar att barnen blir mer sjuka och allergiska pga vi har för rent och att deras immunsystem får för lite att jobba med - så det angriper saker som egentligen inte ens är farliga! Och en hel del andra teorier...

I Finland testade de med att ha det väldigt rent o hygieniskt på dagis; handsprit användes, barnens händer tvättades, individuella handdukar/engångshanddukar, bättre städning och avtorkning av golv & bord osv.
    Det visade sig att de barnen blev friskare!!!
    Enligt hygienteorin borde de ju ha blivit sjukare (både infektioner och allergier).

Hur är det med de andra barnen på dagiset; har de varit friskare när din dotters stödperson har städat?
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-12 19:23:41 följande:
    Jo, men Mamsie, det där är lite äpplen o päron tror jag På dagis har man trängt ihop 15-20 ungar i trånga lokaler. De brottas och byter nappar och slickar på golvet på ett sätt som vi vuxna inte (?) gör. Så att bli av med alla de mänskliga sjukdomsalstrande bakterier och virus som frodas på alla dörrhandtag och hörn på dagis, det är ett lyft för alla barn.Men att vi däremot har börjat leva så avskilt ifrån djur och natur, och tvättar oss så pass mycket och ofta, och har vår mat i kylskåp, och är så mycket inomhus osv, det gör att vi inte träffar lika många - naturligt förekommande men inte sjukdomsalstrande, bakterier och virus, som hade kunnat träna vårt immunförsvar. (lång mening)Jag tror ju tex at Signes allergier började löpa amok när hon fick sin långa antibiotikakur. Och så har man ju sett goda resultat med självutläkning av matallergier, och probiotika.
    *nickar*

När hygienteorin tolkas som att man ska utsättas för mer sjukdomsalstrande bakterier och virus för att hålla sig frisk så håller jag inte längre med!
    Jag tycker man ska fortsätta med att hosta i armvecket, tvätta händerna efter toalettbesök och före måltid, städa och hålla trivselrent, tvätta trasor och byt diskborste.
    Men lite "ren smuts" behöver alla barn för att bli lyckliga Sand, jord, lera, husdjur, bruksdjur, undersök o upptäck världen. För att sedan tvätta händerna innan man sätter sig till bords.

Jag var till veterinären med en tamråtta igår; hennes kind var svullen och hon mådde inte bra. Vet öppnade och tömde på var, och skrev ut antibiotika.
    Dessutom ska vi ge henne probiotika för att skydda magen när antibiotikan slår ut hennes normala bakterieflora.
    Gissa om jag blev full i fniss och funderade på om råttan och Max tillsammans borde lapa Nutramigen LGG2 (med laktobaciller)?
  • Mamsie
    Jag pratade med Max' läkare per telefon igår.

Hon tyckte att vi inte skulle blanda ihop förstoppningen och hans eksem!
    VA??? Jag tycker definitivt att vi ska diskutera det i samma sammanhang!
    Det kan ju vara symtom på allergi.
    Hon sa att vissa barn helt enkelt kan vara hårda i magen. Och vissa barn är torra i huden utan allergi.
    Nåja, whatever... Vi har flyttat och byter Barnmedicinsk mottagning i alla fall och får då en ny läkare. Dessutom finns ju NÄL mm.

Vi ska ta nya allergitester i April, men jag förstod på läkaren att hon pratar om pricktest.
    Så jag tänkte sätta en soja-lapp på Max.
    Tips på en bra sojakälla? Ska jag köpa hem sojabönor? På burk eller blöta upp torkat? Jag måste erkänna att jag knappt kan stava till soja och vi har ingen "smygsoja" hemma. Det är lättare att hitta mjölk eftersom jag och maken använder komjölk i kaffet mm. 

*funderar vidare*
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-12 22:24:02 följande:
    Har Burger King inte soja i sitt bröd? Undrar om de har glutenfritt?
    Det är McDonalds som har soja i brödet. Men kycklingbitarna har jag för mig funkar för mjölk- & sojaallergiker.

På Burger King är det tvärtom: Max kan äta hamburgaren, men inte kycklingen.

Nån som känner till hur det är på hamburgerkedjan Max ?
  • Mamsie
    criwi,
    På McDonalds hemsida står det att ketchup inte innehåller sojaprotein.
    Eller mjölkprotein, ägg eller annat vanligt allergen.
    www.mcdonaldsmenu.info/ourmenu.jsp klicka på Dipsås, och sedan på Ketchup.

Ketchup
    Ingredienser: Tomatpuré, socker, ättika, salt, vinäger, kryddor (sojaolja, lökextrakt, vitlöksextrakt, kryddnejliksextrakt, kanelextrakt, kokosolja)

Sojaolja innehåller enligt livsmedelsverket inte mätbara mängder sojaprotein.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Men det gäller bara raffinerad olja. De kallpressade oljorna kan innehålla små proteinmängder. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Mamsie
    falken skrev 2008-03-13 21:04:40 följande:
    Jag är faktiskt jäkligt nyfiken på vad ni hittar om ni gör egna lapp-test Gruppsykos!!
    Det finns värre gruppsykoser *s*
  • Mamsie

Madreh, de flesta av dom ersättningarna stinker
    men konstigt nog så accepterar ungarna det.
    Om de inte börjar sent med ersättningen - då kan kanske Nutramigen LGG2 smaka bättre (den är "smakanpassad" för de större barnen)

• Mamsie

falken,
    en sån hemsk natt. och så hemsk man känner sig som mamma!

Är det öronen i alla fall? samtidigt med magen. Eller kanske tänder på G?
    Men det är nog magen. Men av vad???
    För det var värre än mardrömmar. Eller var det jag som var så trött att jag upplevde det som värre.
    Det måste vara öronen. Ska nog kolla upp det.
    Vill inte stå där hos läkaren om det visar sig att det inte var nånting - då framstår man som hysterisk förstagångsmorsa  (hysterisk gammal morsa )
    Undrar om h*n fick i sig smulor på dagis? Kan ju vara det...
    Kan dom ha växtvärk vid 1½ års ålder?

Känns det igen?

• Mamsie

Hydrolysering, mjölkersättning.

När man bryter ner proteinet i så små molekyler att tarmen inte känner igen det som en protein.

Vissa är dock så extremt känsliga att de känner igen minsta lilla partikel och måste ha en ännu större sönderbrytning (ännu mindre molekyler) - eller i värsta fall en produkt som är kemiskt tillverkad och inte har med kossan att göra. (eller med soja).

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    Det finns dels modersmjölksersättning där mjölkens protein består av nedbrutet kasein (Nutramigen med molekylvikt under 2000 Dalton), dels ersättningar där mjölkproteinet består av nedbrutet vassleprotein (Profylac och Pepti-Junior med molekylvikt under 6000 Dalton). Om enstaka barn skulle reagera även på dessa produkter kan man ge en ersättning där proteinet utgörs av enkla aminosyror (Neocate).

....

Det står t i pappren om Soja-allergi att
    Hydrolyserat Vegetabiliskt Protein (HVP) inte funkar på soja-allergiker om det är gjort av soja. (Vad det är gjort av vet man ju inte om de inte skriver ut det)
    Den hydrolysen är inte så "fin" ; dvs molekylerna är så stora att det känns igen som protein.

Men så hittade jag det här:
    www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.FAQServlet&id=8
    Vad är HVP?
    HVP, hydrolyserat vegetabilisk protein och proteinhydrolysat är samma sak. hydrolysering innebär att man på olika sätt, exempelvis genom tillsats av HCl (saltsyra) eller enzymer, kokning eller jäsning spjälkar proteinkedjor i dess minsta beståndsdelar- aminosyror. Proteinet är alltså totalt nedbrutet och ett rent HVP av till exempel soja innehåller inget sojaprotein.
    _uacct = "UA-3063564-2"; urchinTracker(); ....

??? 

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!