Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

Katastrof=(

Du har visst redan bestämt dig. Därför vill du bara att tiden ska gå. Håll fast vid ditt beslut så kan du börja se framåt med hopp i stället för att gråta. Men man gråter pga hormonerna också i början.

Din sambo har gott om tid att smälta detta och vänja sig. Förhoppningsvis kommer han att ha helt andra känslor när han får se sitt barn i verkligheten.

• Rosenöga

När det går framåt, även om det är bara lite, så tror jag han kommer vänja sig allt eftersom. Kanske bättre att avvakta lite så det får smälta in.

• Rosenöga

Ni som säger att TS naturligtvis ska göra abort och inte tvinga på sambon ett barn. Ni behöver inte läsa alla sidor men åtminstone inläggen från TS,

t ex detta:

Anonym skrev 2008-03-08 19:53:19 följande:
    Tack igen för allas svar!Igår och idag har vi mestadels varit glada just för att vi inte ens antytt till att att prata om katastrofen=(All min energi har dött. Har extrem ångest att gå till jobbet på måndag där man måste vara social nu när jag har så mycket att tänka på. Har heller inte haft ork att göra något här hemma eller ut och motionera häst eller hund ordentligt nu när jag har möjlighet. Finns ingen glädje i någonting=(Jag vet inte vad jag ska göra längre. Skriva med er här? Prata med min sambo? Prata med någon annan?Jag orkar inte bry mig mer känns det som. Det blir ju bara fel=(Jag önskar bara han förstod att han dör inte när han blir pappa (som han sa att det skulle kännas som) utan han kan fortfarande leva på som förut. Men nej, han skulle gjort abort om han var jag! Det är han helt säker på.Kommer jag ens orka prata om det här mer?
    Risken är stor att TS kommer hamna i en depression efter aborten eftersom hon redan nu mår så dåligt. Han mår också dåligt men det ar mycket vanligare att kvinnan som tvingas göra abort mot sin vilja råkar ut för psykiska besvär. Det är ovanligt att pappan när barnet väl kommit går ner sig i en depression av den anledningen att han blivit far.
  • Rosenöga

Visserligen har han sagt att han ska ta livet av sig om han blir far men det klingar lite falskt då han visste att TS slutade med p-piller men ändå avstod han från skydd.

• Rosenöga

TS, det verkar som att du landat och börjar känna dig trygg i ditt beslut.

Men din sambo frågar fortfarande när du ska göra aborten. Har du sagt till honom att det är svårt att ta bort en del av den man älskar. Hans barn är ju en del från honom själv, hans gener. Han borde vara glad att du vill föda hans barn. Han blir nog glad också så måningom får vi hoppas.

I varje fall låter det som det håller på att sjunka in hos honom också. Han håller på att vänja sig vid den nya situationen.

Många killar ser det nog annorlunda i början, inte som en blivande liten människa. De tänker annorlunda än vi för de känner inte förändringarna i kroppen och sedan fostret som rör sig och sparkar. Det går lättare för dem att tänka bort alltsammans. Men många, ja de allra flesta ändrar sig när bebisen blir verklig för dem. Antingen redan under graviditeten eller när babyn kommer ut. De som då inte vill ta papparollen gör själva den största förlusten.

Är glad för er skull, TS och anonym(vet) och alla andra som orkar ta ett eget beslut. Det är så ledsamt att läsa trådarna efter aborten från dem som ångrar sig förskräckligt därför att det gjort det mot sin vilja och vill ha det ogjort.

TS och anonym(vet), hoppas och tror att ni har en hel liten familj när graviditeten är över.

• Rosenöga
    Anonym skrev 2008-05-03 14:17:28 följande:
    hoppas du säger samma om en kille fifflar med tjejens p-piller så hon blir gravid mot hennes vilja
    Nu var det inte något fiffel i det här fallet utan sambon visste att hon slutat med p-piller men han brydde sig inte om att skydda sig.

Han har gjort sitt val, därför ska hon inte behöva utsätta sig för abort och riskera sin psykiska hälsa. Man får göra en massa val här i livet.

Det har inte förekommit något tvång. Den här killen avstod från att använda skydd och nu får han ta konsekvenserna.
  • Rosenöga
    Anonym skrev 2008-05-03 21:40:24 följande:
    Det är ändå ynkligt av henne att lägga av med preventinmedel och sedan tvinga på honom en unge han inte vill ha, vill hon absolut ha ungar så skaffar man sig det med någon som är beredd att ta hand om barnet
    Detta var visst väääldigt svårt att förstå! Ingen har tvingat på honom en unge. Han har helt frivilligt valt att pippa utan skydd och då borde både du och TS sambo förstå att resultatet kan bli barn.

Ynkligt att ha den inställningen som du har. Du anser att mannen ska ha sex utan skydd och sedan kräva att kvinnan gör ett ingrepp i sin kropp annars har hon tvingat honom.
  • Rosenöga

Ja, TS skrev i ett inlägg:
    "..sen ville jag inte äta fler ppiller för jag ville inte "förstöra" min kropp.."

Du Anonym som säger
    "Det är ändå ynkligt av henne att lägga av med preventinmedel och sedan tvinga på honom en unge han inte vill ha.."

Är det ynkligt att sluta med p-piller och upplysa sambon om det? Har du aldrig hört talas om att p-piller har biverkningar? Trionetta t ex är ett vanligt förekommande p-piller. Gå in på den här sidan i FASS och läs igenom texten under: "Innan du använder Trionetta". Det är mycket som kan göra att en kvinna tvingas sluta med p-piller. Du kan läsa under biverkningar också. Kondom har inte riktigt lika många biverkningar.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• Rosenöga

kvinna 86 skrev 2008-05-04 14:25:39 följande:

att ts borde göra abort (om hon nu inte vill) tycker jag inte, det är hennes val vad hon än vill göraMEN vrf sluta med p-piller om han inte vill ha barn? det är bådas uppgift att skydda sig och okej, han visste om att hon slutat med p-medel. men sen tycker jag inte att ts kan bli upprörd över att han inte vill ha barn, hon visste ju redan om det eftersom hon hade börjat prata om det för ca ett halvår sen. hon uppför sig ju som att hon blev jätteförvånad!! och har inte han lika stor rätt som henne att vara ledsen över situationen!? det ger inget rätt att vara elak mot henne, men att vara ledsen tycker jag inte är felså som sagt jag försvarar ingen, båda borde ha tänkt efter!!ts iaf lycka till med vad du än väljer!
    För TS del var det inte svårt, hon är ju positiv till barn och kände nog att det i så fall var okej.

Men vad ska hon tro när han säger att han absolut inte vill ha barn men inte skyddar sig när han vet att hon slutat ta p-piller? Ska hon tro på det han säger eller det han gör?

Den som absolut inte vill ha barn borde vara mest motiverad att tänka på skydd.
  • Rosenöga

kvinna 86 skrev 2008-05-04 14:54:49 följande:

.. synd att de satte sig i denna sitsen!
    Ja, självklart! Man får hoppas att de kan komma överens om vad som är bäst.
Svar på tråden Katastrof=(