• Sanda

Viktväktarna del 6

Hallo kompisar! Nu är det dags för våran 6de tråd!! Vi kämpar vidare!

Recepttråd 4
    Viktnedgångslista
    Kolla in min viktblogg!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 22:40
    Ny viktnedgångslista
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31620514.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 21:16
    våran utmaningstråd

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m31234909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 20:19
    Ny recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m32436668.html
  • Svar på tråden Viktväktarna del 6
  • Sanda

Skriver in mitt senaste meddelande här:

HJÄLP!! Jag går UPP i vikt!! 
    Det hände efter jag gick ner till 21p, nu vandrar jag sakta uppåt, 2kg hittills!!!  
    Här är min story  Jag åt 23p förut, då räknade jag även mina motionspoints och åt upp dom, (jag räknade alltså mig som aktiv eftersom jag är mammaledig med två små barn) sen läste jag så många som skriver att dom räknar sig som stillasittande när dom är föräldraledig att konsulenter rekommenderat det, så jag gick ner till 22p sen kom jag under 90 och då fick jag gå ner till 21p. 
    Och samtidigt så bestämde jag mig för att inte räkna min motionspoints utan ha dom som bonus för viktminskningen. Istället så kunde jag unna mig någon gott för något points utan att räkna ibland. Inga stora saker utan kanske en kaka och så.
    Men detta är tydligen INTE bra tänkt för nu går jag upp!! Visserligen har jag mens just nu, så ska kanske låta det gå över innan jag drar förhastade slutsatser. 
    Hur gör ni med era points?? Vad har ni valt för aktivitetsnivå? Räknar ni bonuspoints? Räknar ni allt slaviskt?? HUr tycker ni jag borde göra?
    Kan tillägga att jag går minst en promenad på 1 timme varje dag, och en gång i veckan går jag på vattengympa!
    Kolla in min viktblogg!
  • Kaxmaja

Ja nu e de inte många dagar kvar för mig. Hoppas han kommer ut idag helst

Räknar med att kunna vara här hos er senast i april Men allt beror på hur de går med lillen.

Men en sak e säker jag kommer hit iallafall

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Kaxmaja
    Sanda skrev 2008-03-02 08:56:01 följande:
    Skriver in mitt senaste meddelande här: HJÄLP!! Jag går UPP i vikt!!  Det hände efter jag gick ner till 21p, nu vandrar jag sakta uppåt, 2kg hittills!!!   Här är min story  Jag åt 23p förut, då räknade jag även mina motionspoints och åt upp dom, (jag räknade alltså mig som aktiv eftersom jag är mammaledig med två små barn) sen läste jag så många som skriver att dom räknar sig som stillasittande när dom är föräldraledig att konsulenter rekommenderat det, så jag gick ner till 22p sen kom jag under 90 och då fick jag gå ner till 21p.  Och samtidigt så bestämde jag mig för att inte räkna min motionspoints utan ha dom som bonus för viktminskningen. Istället så kunde jag unna mig någon gott för något points utan att räkna ibland. Inga stora saker utan kanske en kaka och så. Men detta är tydligen INTE bra tänkt för nu går jag upp!! Visserligen har jag mens just nu, så ska kanske låta det gå över innan jag drar förhastade slutsatser.  Hur gör ni med era points?? Vad har ni valt för aktivitetsnivå? Räknar ni bonuspoints? Räknar ni allt slaviskt?? HUr tycker ni jag borde göra? Kan tillägga att jag går minst en promenad på 1 timme varje dag, och en gång i veckan går jag på vattengympa!
    Min viktminskning stannade upp totalt när jag fuskade med att äta upp mina motionspoints. Var noga och ät upp de du ska.
    Jag trände för mycke för att gå ner mycke ett tag. Eller rättare sagt jag var super dålig på att äta mer de dagar jag tränade mer.
    öka ett points eller två per dag så går du nog ner igen.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • mysmumlan74

Hej Allihopa och speciellt till dig Angelzezzan
    Spännande att det är dags för dig snart och skojigt att du kommer tillbaka till oss här. Har saknat dig och dina goda råd och tips

Sanda- Jag gick oxå upp när jag "åt för lite" Det är nog vanligt fast det är svårt att få in det i våra hjärnor att man kan gå ner mer av att äta mer

• Mumu
    Sanda skrev 2008-03-02 08:56:01 följande:
    Skriver in mitt senaste meddelande här: HJÄLP!! Jag går UPP i vikt!!  Det hände efter jag gick ner till 21p, nu vandrar jag sakta uppåt, 2kg hittills!!!   Här är min story  Jag åt 23p förut, då räknade jag även mina motionspoints och åt upp dom, (jag räknade alltså mig som aktiv eftersom jag är mammaledig med två små barn) sen läste jag så många som skriver att dom räknar sig som stillasittande när dom är föräldraledig att konsulenter rekommenderat det, så jag gick ner till 22p sen kom jag under 90 och då fick jag gå ner till 21p.  Och samtidigt så bestämde jag mig för att inte räkna min motionspoints utan ha dom som bonus för viktminskningen. Istället så kunde jag unna mig någon gott för något points utan att räkna ibland. Inga stora saker utan kanske en kaka och så. Men detta är tydligen INTE bra tänkt för nu går jag upp!! Visserligen har jag mens just nu, så ska kanske låta det gå över innan jag drar förhastade slutsatser.  Hur gör ni med era points?? Vad har ni valt för aktivitetsnivå? Räknar ni bonuspoints? Räknar ni allt slaviskt?? HUr tycker ni jag borde göra? Kan tillägga att jag går minst en promenad på 1 timme varje dag, och en gång i veckan går jag på vattengympa!
    Jag skulle absolut testa att börja äta upp motionspointsen igen, om jag vore du! Det låter ju helt vansinnigt att man ska kunna gå upp i vikt av att äta mindre points, och enligt min konsulent är det omöjligt, men jag säger bullshit! Det är uppenbarligen så att man kan det och i höstas gick jag upp en av de veckorna jag körde som hårdast. Och gissa vilken vecka det var? Jo, den då jag hade dragit ner på amningspointsen för mycket.

Jag förstår ju hur konsulenten tänker; "om man äter för få points kanske man inte optimerar viktminskningen, men man ska i alla fall inte kunna ÖKA i vikt", men det har hänt mig och flera andra jag känner, så jag tror ändå att man kan det. Så än en gång ska man väl poängtera hur viktigt det är att äta alla sina points.

Jag åt alla points och lite till igår kväll. Jag trillade dit. Men eftersom jag haft en väldigt bra vecka innan så må det vara hänt då. Fan, jag som ville köra en perfekt vecka... Men nästa vecka kanske kan bli kanon då ..? Eller så måste jag lära mig att leva med att jag är sån som ibland måste få ta ett avsteg från programmet för att må bra. Jag brukar tänka på Betanias tankar om att det inte är bråttom att gå ner egentligen, och att huvudsaken är att man går ner och mår bra, inte hur fort det går. Det är så kloka tankar och jag håller ju med, men ibland är det svårt att inte ställa hårda krav på sig själv.
    Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Sanda

angel, mysmumlan och mumu; Det är nog antagligen precis som ni säger! Jag ska gå tillbaka att göra som jag gjorde förut! Jag har ju haft en stadig viktnedgång så egentligen skulle jag inte behöva ändra på något från början. Men så tänkte jag att jag får prova att göra som viktväktarna säger och deras rekommendationer är ju att inte äta upp sina bonuspoints om det inte är tex något särskilt som händer tex är bortbjuden. Och dom rekommenderar att man inte ska räkna att man är aktiv om man är mammaledig. Vilket i sig är lite konstigt eftersom jag tycker jag springer mest hela tiden. Men jag ska gå efter erfarenheter från er andra! 

Varför ändrar man liksom när allt är bra!? Kanske som du säger mumu att man tänker att man måste göra bättre ifrån sig hela tiden men lagom är nog ändå bäst! I alla lägen!
    Kram och tack alla! Ni är mitt största stöd
    Kolla in min viktblogg!
  • Knyttet88
    Sanda skrev 2008-03-02 13:11:11 följande:
    angel, mysmumlan och mumu; Det är nog antagligen precis som ni säger! Jag ska gå tillbaka att göra som jag gjorde förut! Jag har ju haft en stadig viktnedgång så egentligen skulle jag inte behöva ändra på något från början. Men så tänkte jag att jag får prova att göra som viktväktarna säger och deras rekommendationer är ju att inte äta upp sina bonuspoints om det inte är tex något särskilt som händer tex är bortbjuden. Och dom rekommenderar att man inte ska räkna att man är aktiv om man är mammaledig. Vilket i sig är lite konstigt eftersom jag tycker jag springer mest hela tiden. Men jag ska gå efter erfarenheter från er andra! 

Varför ändrar man liksom när allt är bra!? Kanske som du säger mumu att man tänker att man måste göra bättre ifrån sig hela tiden men lagom är nog ändå bäst! I alla lägen!

Kram och tack alla! Ni är mitt största stöd
    Javisst är man konstigt att man ändrar något som redan funkar och tror att det ska gå ännu bättre.
    Så här gör jag med mina points:
    Äter upp mina 18 p varje dag och överskrider dem till helgen =)
    Mina motionspoints räknar jag aldrig in som + men de går ju åt till helgen då jag äter lite friare. på detta vis håller jag min jämnvikt och mår super. Men jag märker varje månad när mensen kommer att jag + upp ca 1,5 kg men då vet jag ju vad det handlar om och att det är borta veckan efter.
    Håller verkligen med dig om att en småbarnsmamma knappast är stillasittande.......vem kom med de kloka orden undrar jag =)
    Lycka till och självklart stöttar jag dig!!!!!
  • Sanda
    Knyttet88 skrev 2008-03-02 17:16:25 följande:
    Javisst är man konstigt att man ändrar något som redan funkar och tror att det ska gå ännu bättre.Så här gör jag med mina points:Äter upp mina 18 p varje dag och överskrider dem till helgen =)Mina motionspoints räknar jag aldrig in som + men de går ju åt till helgen då jag äter lite friare. på detta vis håller jag min jämnvikt och mår super. Men jag märker varje månad när mensen kommer att jag + upp ca 1,5 kg men då vet jag ju vad det handlar om och att det är borta veckan efter.Håller verkligen med dig om att en småbarnsmamma knappast är stillasittande.......vem kom med de kloka orden undrar jag =)Lycka till och självklart stöttar jag dig!!!!!
    tack vad gullig du är! roligt att det går bra med jämnvikten!! jag ska oxå dit
    Kolla in min viktblogg!
  • Sanda

Jag la in min lunch och middag i recepttråden, tips på pointsfattiga och goda rätter!

Kolla in min viktblogg!
  • tjötas

sanda: tror absolut du ska lägga på pointsen igen. När jag var mammaledig räknade jag till 1 p, tyckte inte jag var helt stillasittande (0p) men inte heller "värd" 2p så jag hittade på en egen kategori . Det funkade ju alldeles utmärkt.

Nu när jag börjat jobba har jag dock tagit bort den pointsen, jag sitter verkligen helt still hela dagarna. Jag motionerar extremt lite dessvärre och räknar inte de pointsen när jag gör det men å andra sidan äter jag ju helt fritt på lördagen (och svävar ut lite ytterligare någon dag).

Angelsezzan: Vad spännande med bebisen! Ta det nu lugnt och njut av att bli mamma, viktväkta kan du göra sen!

Svar på tråden Viktväktarna del 6