• Anonym (hurvetman)

ADHD eller treårstrots - gränsen är hårfin?

Ni som har barn med diagnosen ADHD, hur märker man på en treåring att de har det? Kan man säga det redan så tidigt? Jag är fundersam om mitt barn har det nämligen. Min son är lugn vissa stunder, men ibland är han uppe i varv. Blir ofta arg när jag avbryter tvtittande och bråkar för att han vill fortsätta titta. Ibland kan vi sitta och läsa i lugn och ro, likaså när vi äter kan han sitta lugnt tills han ätit upp, men han trotsar ibland genom att lite lätt lyfta foten mot bordet och titta på en som att han vill se vad reaktionen blir. Han struntar ofta i när man säger åt honom, och man måste säga till honom på skarpen och titta honom i ögonen för att han ska förstå. Just att han struntar i när vi säger åt honom känns som ett orosmoment. Han sitter ibland och bygger pussel längre stunder, så jag tycker inte han verkar ha problem med att fokusera på saker.

Kan dessa saker vara tecken på ADHD eller liknande symtom eller är det bara normal treårstrots?

• Svar på tråden ADHD eller treårstrots - gränsen är hårfin?
  • Birgitta2

H:et i ADHD betyder Hyperaktiv. Det låter verkligen inte som om han är hyperaktiv. Har han ADD (utan hyperaktivitet) så är det svårt för de barnen att fokusera ex.vis. Nu är ju din son tre år och är mitt uppe i trotsåldern. En ålder där man testar gränser och föräldrarnas tålamod. Och det låter precis som det är det han gör. Han verkar vara en fullt normal treåring utan ADHD eller DAMP.

• lövet2

Han verkar vara drabbad av lindrigt 3-årstrots. Många är betydligt besvärligare än så där ...

• Anonym (hurvetman)

Det låter ju som att det kan vara trots ändå kanske. Det är bara att jag blir så fundersam när man verkligen säger åt honom att "rör inte där" och han då inte ens bryr sig om att man sagt nåt och fortsätter med det han håller på med. Typ som att han medvetet blockar ut en. Sen när man sagt det typ tre gånger och satt sig ner och tagit ögonkontakt och spänt ögonen i honom, DÅ lyssnar han. Så jag upplever ändå att jag faktiskt når fram till slut, bara det att man kan inte sitta i andra änden av rummet och ropa "nej" åt honom utan man måste lugnt och sansat säga åt honom att "du får inte göra så" för att det ska ge effekt.

• lövet2
    Anonym (hurvetman) skrev 2008-03-02 19:43:10 följande:
    Det låter ju som att det kan vara trots ändå kanske. Det är bara att jag blir så fundersam när man verkligen säger åt honom att "rör inte där" och han då inte ens bryr sig om att man sagt nåt och fortsätter med det han håller på med. Typ som att han medvetet blockar ut en. Sen när man sagt det typ tre gånger och satt sig ner och tagit ögonkontakt och spänt ögonen i honom, DÅ lyssnar han. Så jag upplever ändå att jag faktiskt når fram till slut, bara det att man kan inte sitta i andra änden av rummet och ropa "nej" åt honom utan man måste lugnt och sansat säga åt honom att "du får inte göra så" för att det ska ge effekt.
    Det är vad trots innebär - att medvetet och uppsåtligt göra motstånd. En normal 3-åring gör tvärtemot vad man säger för det mesta ...
  • Birgitta2

Anonym (hurvetman) skrev 2008-03-02 19:43:10 följande:

Precis så där var mina barn också. Sonen lite mer än dottern. Fullt normalt. Det försvinner, men de behöver den här perioden när de upptäcker att de faktiskt kan, trots att du säger nej. De börjar bli egna personer, och testar sin vilja och ert tålamod. Det är ju så det skall vara.
Svar på tråden ADHD eller treårstrots - gränsen är hårfin?