• Carola Carro

Havremust

Blir de ine tjockare när man kokar de?? eller är den som maizena tjockanr till när de svalnat??

• Svar på tråden Havremust
  • 68an

Den blir lite vällingtjock och klar direkt när den är färdigkokad. Hur den är som kall vet jag inte då jag alltid druckit den varm.

• Carola Carro

>Mitt är bara vatten kanske skall ha mer havremust??

• 68an

Ja då låter det lite tunt så häll i lite till. Paketets måttabell brukar funka bra...sen ser saker tunnare ut ibland för ögat så provsmaka oxå.

• Carola Carro

Ja skall blanda i profylac med så då blir den kanske tjockare..

• 68an

Ja den blir kanske lite tjockare då. Om jag inte minns fel så är vanlig ersättning inte särskilt tjock, väldigt tunn o tunnare än välling så tanken är kanske att den ska vara rätt tunn?!

Hoppas det blir bra!

• cloudberry79

När jag kokar välling på havremusten så kokar jag 1.5dl vatten + 2msk havremust,det måste koka en stund (ca 2-3 minuter), sen häller jag på 1 dl vatten till och 8 mått nutrapulver. Blir ganska tjock välling, man kan göra den ännu tjockare genom att sätta ytterligare 1 msk havremust.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Carola Carro

Här var de första gången blev ganska tunn.. De står ju 2tsk... Men får blir bättre nästa gång

• cloudberry79

Jag använde recept som följde med en broschyr om min ersättning, och där står det att det är matskedar som gäller.. Tror inte den blir tjock nog på bara två teskedar

• cloudberry79

Eller ja, det beror ju på hur mycket vätska man använder såklart..

• Carola Carro
    cloudberry79 skrev 2008-03-02 22:01:13 följande:
    Jag använde recept som följde med en broschyr om min ersättning, och där står det att det är matskedar som gäller.. Tror inte den blir tjock nog på bara två teskedar
    Ja jag har oxå fått broschyr om proflacen och i den står de 2st tsk fr 2 ½dl..
  • cloudberry79

Det måste väl vara feltryckt, eller?? Inte ens med 2 msk blir den jättetjock, jag kör på vanliga dinappar storlek S och de funkar finfint med den tjocklek jag får till.

• Carola Carro
    cloudberry79 skrev 2008-03-03 17:23:26 följande:
    Det måste väl vara feltryckt, eller?? Inte ens med 2 msk blir den jättetjock, jag kör på vanliga dinappar storlek S och de funkar finfint med den tjocklek jag får till.
    Jag har inte änglamark utan gyllenmust eller vad de märket heter?? Men de kanske inte spelar någon större roll??
  • cloudberry79

Jag kör också vanliga Gyllenmust (kan det vara AXA eller nåt? En röd låda som det står stort Gyllenmust på).

• Carola Carro
    cloudberry79 skrev 2008-03-03 17:37:14 följande:
    Jag kör också vanliga Gyllenmust (kan det vara AXA eller nåt? En röd låda som det står stort Gyllenmust på).
    Japp den är de.. Skall testa med matskedar idag iställe..
Svar på tråden Havremust