• sunbeem

renovering av trappa

någon som rivit bort gammal plastmatta från trappstegen? hur får man bort pappen som sitter kvar med lim? kan man använda tapetborttagning eller ska man skrapa/slipa bort?

• Svar på tråden renovering av trappa
  • Inger

Skrapa, grina, svär, skrapa, försök lösa med kemisk bensin, skrapa, gnugga, hämta starkare medel, byt skrapblad, svär. Håll på i ungeför fyra dagar, åk på spa, åk hem igen och sätt igång med nästa trappsteg.
    Är själv på tredje trappsteget och fjärde steget till vansinne snart...
    Fast vi har en limmad heltäckningsmatta som lämnar kvar en hård-seg knotteryta med mattlim och svampig mattundersida.
    Tror inte det finns några genvägar tyvärr.

• Jenna82
    Å bra tråd! Håller på o fixar o donar här hemma o ska renovera vår trappa...har också plastmatta i stegen så att säga...Hmm..vad lägger ni i istället? Jag funderar på att NÄR man väl fått bort all skit..så funderar jag på att lägga vanligt sån där klick golv i...fast att man då slipar ner så det blir i den sizen...någon som gjort det? Funkar det?
    Om inte...vart köper man sån där matta att lägga i? Och vad kostar det? Skulle i såna fall vilja ha svart matta i.
    (¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Bebis i magen 080613 ♥ ¸.?°´¯)
  • Maria V

Ja vi har haft samma problem som du har.. Vi hade en varmluftspistol och en skrapa först. Men det funkade ju inte så där jätte bra. Visst så försvann mycket men det va inte alls bra. Så tillslut så fick vi tag på jätte grova skär till en rondell som vi testade med. Så nu har vi en trärentrapp. Måste bara få bort i hörnen innan vi kan göra nå mera åt trappen. Men som du redan vet så tappar man lusten efter ett tag när man har hållit på med trappen ett bra tag.

• sunbeem

vi ska måla den vit sen lägga svart/grå halvmånematta på varje trappsteg finns att köpa på www.jotex.se billigt, tror vi gav drygt 500kr för 15 trappsteg

• Maria V
    Jenna82 skrev 2008-03-03 11:42:28 följande:
    Å bra tråd! Håller på o fixar o donar här hemma o ska renovera vår trappa...har också plastmatta i stegen så att säga...Hmm..vad lägger ni i istället? Jag funderar på att NÄR man väl fått bort all skit..så funderar jag på att lägga vanligt sån där klick golv i...fast att man då slipar ner så det blir i den sizen...någon som gjort det? Funkar det?Om inte...vart köper man sån där matta att lägga i? Och vad kostar det? Skulle i såna fall vilja ha svart matta i.
    Lägg inte i klickgolv. Det blir jätte halt. Måla eller lägg i en ny matta. Det finns ju att köpa nå på målaraffären som man kan lägga itrappen så det den ny ut. Men det kostade där efter.
  • MiaP

har kompis som slipade bort skiten. Finns att hyra jättebra slipar. Åk till an mattläggare och fråga. Blir kanske inte riktigt så mycket svordomar sedan Har själv en brun filtmatta i trappan, numera full med vit målarfärg. SÅÅÅ snyggt!

• sunbeem

åhhh längtar tills vi blir klara!!!

• sunbeem

man får passa på att skrapa när lillen sover =)

• smulistussen

har hållt på o fixat m trappan här hemma.. sambon köpte knivar till mig ( dom heter naturligtvis nå speciellt men det kommer jag inte ihåg) dom är vassa på ena långsidan o på framkant liksom..funkade väldigt bra att få bort lim o lackrester med..kan ha hetat stänjärnskniv men osäker..

Svar på tråden renovering av trappa