• Gmml

Månadshandling/storhandling...hur gör ni?

Handlar ni månadsvis, veckovis...eller kanske dagsvis?
    Skriver ni matsedlar o inköpslistor...eller handlar ni bara "direkt ur huvudet"?
    Hur ser era listor ut ( dela gärna med er)?

Vi inför f rom nu månadshandling.
    Jag gör en lista med rätter för en månad framåt ( i ett excelark), sen kollar jag av recepten och vilka ingredienser som behövs, kompletterar med hushållsartiklar ( typ städ&tvättgrejer) , frukost osv.
    Sen åker vi med den låånga listan och handlar hela familjen, i början av månaden.
    Då har vi allt hemma sen...och en matlista så vi behöver aldrig fundera på vad vi ska laga eller om det finns ingredienser hemma.
    Ja detta är tanken, vi får se hur det funkar i praktiken....premiär för storhandling idag !

• Svar på tråden Månadshandling/storhandling...hur gör ni?
  • Marco och Mathias mamma

Vi har tidigare månadshandlat men nu när vi flyttade så funkade det inte längre eftersom vi bara hade ett litet frysskåp (kyl/frys). Nu har vi skaffat en frysbox så nu kunde vi åter börja att storhandla. Vi handlar en gång i månaden (helst utan barn) efter att vi gemensamt med barnen gjort en matsedel och gör inköpslistan utifrån det och vad vi har i frys och skafferi. Vi bor i en by utan butik så det gäller att tänka på allt. Maken stödhandlar mjölk, frukt och färska grönsaker på väg hem från jobbet.

• Pumpkin

Vi handlar var 7-10 dag, lite beroende på hur många rätter vi orkar komma på och när vi då behöver åka och handla igen.

Skriver ner maträtter, gör en inköpslista och åker iväg och handlar.

• Arga Klara

Vi gör precis som du har tänkt, TS. Det är jätteskönt att aldrig behöva fundera på vad man ska äta, och om det finns saker till det hemma. För oss funkar det kanon! Det enda trista är väl att bära in 10 kassar med saker efter storhandlingen!

• LillaKycklingen

Inne i en superdålig period ... handlar 2-3 ggr i veckan ... ser inte längre fram än morgondagen, fast jag har lite "bra att ha" i frysen
    *suck*
    Låter superskönt att ha planeringen klar ...
    *någongång ska jag också ...*
    Lycka till!

• Gmml

Hur mycket handlar ni för ungefär ni som månadshandlar?
    Vi var iväg o handlade på Willys igår, det blev 6 st stora kassar...kostade typ 1600:-
    Så nu ska vi bara se till att följa matlistan oxå !

• yossis

Vi storhandlar 1 gång i månaden, åker oftast när sambon fått lön. Dagarna innan så skriver jag matlista på vad vi ska äta under dom kommande veckorna & sen börjar jag skriva handlingslista efter det.

Delar in listan i olika sektioner "frukt & grönt", "Torrvaror", "hygien/tvätt", "mejeri" mfl & sen lägger jag in det vi behöver handla under respektive kattegori så slipper man springa runt i affären allt efter som man betar av listan.
    Kompliterings handlar frukt, grönsaker, mjölk, bröd & pålägg ca 2 gånger/veckan.

Sen ägnar jag en heldag åt att göra storkok av olika slag, köttfärsås, korvstroganoff, olika grytor mm så det bara finns att ta upp under veckorna.

Gmml skrev 2008-03-04 09:12:48 följande:
    Hur mycket handlar ni för ungefär ni som månadshandlar?Vi var iväg o handlade på Willys igår, det blev 6 st stora kassar...kostade typ 1600:-Så nu ska vi bara se till att följa matlistan oxå!
    Jag handlade för ca 4500:- nu sist men då köpte jag en hel del storpack som kommer att räcka även nästa månad samt kött och fisk som var på extrapris utöver det jag redan hade planerat att köpa.
  • yossis
    Gmml skrev 2008-03-04 09:12:48 följande:
    Hur mycket handlar ni för ungefär ni som månadshandlar?Vi var iväg o handlade på Willys igår, det blev 6 st stora kassar...kostade typ 1600:-Så nu ska vi bara se till att följa matlistan oxå!
    Runt 1600 kr brukar våran storhandling gå på, då är vi bara 2 vuxna i familjen & ingen av oss äter matlåda på jobbet.
    bonusmorsa skrev 2008-03-04 09:31:18 följande:
    Jag handlade för ca 4500:- nu sist men då köpte jag en hel del storpack som kommer att räcka även nästa månad samt kött och fisk som var på extrapris utöver det jag redan hade planerat att köpa.
    Vi är 2 vuxna och 2 barn 7 & 4 år, vi vuxna har matlåda till jobbet och sen så äter 4-åringen lunch hemma ca 2 vardagar i veckan.
Svar på tråden Månadshandling/storhandling...hur gör ni?