• Nessii

äter jag för lite?? :P

japp du äter för lite.. framförallt så äter du helt fel. Alldeles för mycket bröd o snabba kolhydrater.

Frukost kan ju vara grovt bröd med pålägg o juice.

Lunch: Nån typ av kött, fisk alt vegitariskt om du inte äter kött. Lite pasta, potatis eller ris o mycket grönsaker.

Till middag något lättare om man inte vill äta lagad mat.

Fyll gärna på med två mellanmål om dagen.. Som frukt eller fil eller några nötter eller smoothie.

• Nessii

nudlar är också späckat med snabba kolhydrater.. många av dessa snabbnudlar är dessutom förfriterande så de är hur onyttiga som helst.
    Visst mackor är gott o enkelt men det är def. inte bra att äta det 3 ggr per dag.. spec. inte ihop med cola eller oboy

• Nessii

allt och lite till skrev 2008-03-03 22:27:56 följande:

mmm + att jag äter mkt godis och dricker cola!ne hatar groft bröd :S tål inte lukten är MKT petig över vad jag stoppar i mig!är SÅLD på falukorv!!! kan äta 1 ring på 1 dag :S
    Du kan inte vara spec. petig med vad du petar i dig.. inte med tanke på att du äter mycket falukorv.. korv är nog bland det sämsta i matväg man kan hitta..
  • Nessii

joo det är möjligt att det är gott... chips, vin öl o chokld är också gott... MEN det är inget man ska äta/dricka varje dag..

• Nessii

Tips.. Köp en kokbok med bra GI-rätter i då får du lite mer hum o bra mat som håller blodsockret på plats.. Färdiga köttbullar är ju inte det ultimata i matväg heller..

Om du gillar omelett är det ju enkelt o bättre än falukorv..Går ju att variera sig hur mycket som helst.

• Nessii

jojo det är bara att hugga in... men jag skulle inte palla med en hel ring..

Förvisso hade jag cravings på pannkaka när jag var gravid o det är ju också rätt illa i matväg.. + en massa sylt till det.. MEN inte falukorv.

• Nessii

Så bara för att din kille inte äter fisk eller grönsaker kan inte du göra det heller... delar ni på samma magsäck ?

Som sagt.. prata med din bm om hon kan tipsa om en dietist. Köp ett par bra kokböcker o börja botanisera... vem vet kanske både du o din kille lär er äta något nytt.. som inte är späckat med fett, snabba kolhydrater o andra onyttigheter... Vill du att din unge ska bli en mcDonald unge? Dvs en sån som rynkar på näsan åt allt annat än snabbmat..

• Nessii

allt och lite till skrev 2008-03-03 23:13:01 följande:

hur f*n man lagar fisk har ett paket stillahavstorsk i frysen till MIG!!!vad ska jag göra med den :P
    Torsk kan man göra mycket med.. antingen kokar du den i lite vatten salt o peppar... gör sen en smarrig äggsås till o kokt potatis.. eller så steker du den i lite panering av något slag. Eller också en fiskgratäng ta fisken tina upp den.. häll någon sås över den.. typ räksås eller dillsås o in i ugnen tills den är klar kanske 25 minuter.. hur smidigt o lätt som helst.
  • Nessii

allt och lite till skrev 2008-03-05 08:43:35 följande:

joo men det är inte lätt när man inte kan laga mat!och min mamma är kock men jag kan inte ialla fall :Sja jag har ju super dåigt emunförsvar(är sjuk hela tiden) så fort nån hostar på mig så blir jag sjuk typ dan efter!
    Alla kan laga mat.. Det handlar mest om att VILJA.. Det finns hur mycket bra kokböcker som helst för "idioter" (dummies) Där det står punkt för punkt hur man ska göra o man kan inte misslyckas. Man behöver ju inte ge sig på en sufflé eller liknande..
    Om din mamma är kock så kan du ju kanske be henne att hjälpa dig.. Du kan ju lära dig att göra ett urval av goda o nyttiga rätter så att du kan alternera dig mellan det.

Att du har dåligt immunförsvar kan bero till stor del på den taskiga mathållning du har. Kroppen har ju inte fått några vitaminer som den kan ta till sig. Jag äter väl skapligt bra o är väälidgt sällan sjuk.

Så ge nu fasen i allt vitt bröd..försök att lära dig att tycka om grövre bröd. Det finns ju faktiskt grövre bröd som inte luktar som en sur gammal strumpa. Ät mer grönsaker o frukt. OCH framförallt ge fasen i all snabbmat det är bara skit i den maten.

OCH återigen... ta till dig det som alla här skriver till dig.. låt det inte bara rinna av dig som vattnet på en gås. Försvarsraderna hos dig alla inlägg igenom har varit "Jag kan inte" "min kille gillar inte"... vilket jag anser är "bullshit" Bara för att min karl inte gillar blomkål så slutar inte jag att äta det... han får väl hålla för näsan o blunda då jag serverar det till mig

Ha det bra o lycka till med matlagandet.
  • Nessii

TS: Hur har det gått för dig??? Har du pratat med din BM om att få hjälp av en dietist??

Svar på tråden äter jag för lite?? :P