Twilight skrev 2008-03-13 22:22:57 följande:
Svarar både dig och Flippa på samma gång här... Det är "ni" som sagt att man kanske inte vill ha med barn pga att det driks alkohol, men om man bara ska dricka ett par glas vin till maten så spelar det väl ingen roll om barnen är med isf???Jag är då definitivt inte van vid "bös" som blir asfulla så det kan du knappast försöka med. Jag har varit på ETT enda bröllop där det serverades alkohol, på de andra har man kunnat fira ändå Kul inställning "Inte alla gästers drösande ungar" Usch!
Nej, jag har aldrig skrivit att man kanske inte vill ha med barn för att det dricks alkohol. Att dricka vin till maten i goda vänners (och släktingars) lag när barn är närvarande tycker jag är ok, så länge man har ett sunt förhållande till drycken i glaset. Vi bjöd tex på vin till maten då vi hade namngivningsceremoni för vårt barn.
Det finns flera andra anledningar till att jag inte vill ha med barn på en sådan fest. Det ska gå att hålla vuxna middagskonversationer och folk ska kunna hålla tal och vi ska kunna sjunga och spexa, utan att bli avbrutna av barn. Middagen hålls under flera timmar, vilket blir tråkigt och olidligt för barnen. Visst kan man erbjuda någon form av barnvakt, med videofilmer o.dyl, men varför då inte ordna det själva?
För mig är det inte intressant att fira med mina vänners barn, lika lite som jag är intresserad att fira med mina vänners föräldrar. Det är vännerna jag vill kalasa med. Mina syskons barn fick stanna hemma de med, men de var SJÄLVKLART med under vigseln - den del som ju faktiskt är av störst betydelse för dagen. Jag bryr mig faktiskt om föräldrarna går hem tidigt med sina barn, det är precis det jag vill undvika, för jag vill faktiskt fira med dem, inte bara bjuda dem OCH deras barn på en middag för 500 kronor per huvud.
Det finns andra tillfällen då jag tycker barnen är givna, så det är inte så att jag inte tycker om barn. Bara inte på vuxenfester, för där passar de inte in.
"Inte alla gästers drösande ungar" Så skrev jag för att ge en bild av hur det kan bli på en lååång och tråååkig fest, ur barns perspektiv - rastlösheten i kropparna driver barnen till spring och tjo och stim under middagen, vilket förstör den stämning jag vill åstadkomma vid en sådan VUXENfest. Det finns ingen anledning att ha med GÄSTERS barn, om man nu hävdar att bröllop är en FAMILJEfest - och du skriver ju själv vilka som ingår i en familj, även om du verkar vara lite ombytlig: "Tycker bara det är trist och obegripligt att man vill fira sin stora dag utan släkt och vänners barn." och "... ens egen och mannens/fruns familj... Eller släkt då kanske är mer rätt, vilka ofta innehåller barn"