• skåne tjej

om ni blir bjudna på bröllop men brudparet vill ha ett barnfritt bröllop, vad tycker ni om det?

som sagt; ni blir bjudna på bröllop och i inbjudan står det att det är ett barnfritt bröllop. Förstår ni brudparet eller ni tycker det är fel?
    skulle ni rentav bojkotta bröllopet för att ni inte får ta barnen/barnet med er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 00:49
    Skulle ni ta med era barn till kyrkan trots att det är ett barnfritt bröllop?

• Svar på tråden om ni blir bjudna på bröllop men brudparet vill ha ett barnfritt bröllop, vad tycker ni om det?
  • Mälaröbo

Har varit på ett bröllop där barnen var välkomna.
    När dansen började fanns ca 6 vuxna i lokalen då resten var ute och lekte med eller jagade sina barn.
    När klockan var ca 22 och festen liksom skulle börja på riktigt med dans mm fanns ca 10 vuxna kvar på plats öht. Resten hade åkt hem och nattat sina barn.
    Oerhört trist eftersom det lagts endel pengar på musik och nattamat osv.

Efter det bestämde vi oss för att bara tillåta våra och släktens barn på bröllopet (släktens barn är tonåringar och klarade sig själva).

Vi hade SAMTLIGA på plats när festen började och när vi åkte kl 03.00 fanns det fortfarande ca 30 st kvar!
    På både vårt och det andra bröllopet var det ca 55 vuxna bjudna.

• Marie Curie
    Twilight skrev 2008-03-13 22:22:57 följande:
    Svarar både dig och Flippa på samma gång här... Det är "ni" som sagt att man kanske inte vill ha med barn pga att det driks alkohol, men om man bara ska dricka ett par glas vin till maten så spelar det väl ingen roll om barnen är med isf???Jag är då definitivt inte van vid "bös" som blir asfulla så det kan du knappast försöka med. Jag har varit på ETT enda bröllop där det serverades alkohol, på de andra har man kunnat fira ändå Kul inställning "Inte alla gästers drösande ungar" Usch!
    Nej, jag har aldrig skrivit att man kanske inte vill ha med barn för att det dricks alkohol. Att dricka vin till maten i goda vänners (och släktingars) lag när barn är närvarande tycker jag är ok, så länge man har ett sunt förhållande till drycken i glaset. Vi bjöd tex på vin till maten då vi hade namngivningsceremoni för vårt barn.

Det finns flera andra anledningar till att jag inte vill ha med barn på en sådan fest. Det ska gå att hålla vuxna middagskonversationer och folk ska kunna hålla tal och vi ska kunna sjunga och spexa, utan att bli avbrutna av barn. Middagen hålls under flera timmar, vilket blir tråkigt och olidligt för barnen. Visst kan man erbjuda någon form av barnvakt, med videofilmer o.dyl, men varför då inte ordna det själva?

För mig är det inte intressant att fira med mina vänners barn, lika lite som jag är intresserad att fira med mina vänners föräldrar. Det är vännerna jag vill kalasa med. Mina syskons barn fick stanna hemma de med, men de var SJÄLVKLART med under vigseln - den del som ju faktiskt är av störst betydelse för dagen. Jag bryr mig faktiskt om föräldrarna går hem tidigt med sina barn, det är precis det jag vill undvika, för jag vill faktiskt fira med dem, inte bara bjuda dem OCH deras barn på en middag för 500 kronor per huvud.

Det finns andra tillfällen då jag tycker barnen är givna, så det är inte så att jag inte tycker om barn. Bara inte på vuxenfester, för där passar de inte in.

"Inte alla gästers drösande ungar" Så skrev jag för att ge en bild av hur det kan bli på en lååång och tråååkig fest, ur barns perspektiv - rastlösheten i kropparna driver barnen till spring och tjo och stim under middagen, vilket förstör den stämning jag vill åstadkomma vid en sådan VUXENfest. Det finns ingen anledning att ha med GÄSTERS barn, om man nu hävdar att bröllop är en FAMILJEfest - och du skriver ju själv vilka som ingår i en familj, även om du verkar vara lite ombytlig: "Tycker bara det är trist och obegripligt att man vill fira sin stora dag utan släkt och vänners barn." och "... ens egen och mannens/fruns familj... Eller släkt då kanske är mer rätt, vilka ofta innehåller barn"
  • Marie Curie
    Twilight skrev 2008-03-13 22:27:57 följande:
    Fortsättningssvar till Marie Curie: Tror snarare det är om man växt upp med väldigt lite alkohol och varit på väldigt få bröllop/dop odyl där alkohol serveras, som man reagerar starkt... Är man van vid alkohol så lär man inte ska reagera speciellt.
    Jaha, du är alltså uppvuxen med väldigt lite alkohol och varit på väldigt få bröllop där det serveras alkohol, får jag anta?

Jag är uppvuxen med rätt lite alkohol - hade aldrig alkohol hemma, även om mina föräldrar kunde dricka vid enstaka fester i goda vänners lag. Jag har varait på ganska få bröllop i mitt liv, dock där det serverades alkohol på alla utom ett. Vi hade kul på alla. På ingen av festerna var det fylleslag, endast ett måttligt intag av vuxna mogna människor med sunt förnuft.

Saken är att det inte är alkoholen som är den viktiga ingrediensen, även om den kan lätta upp stämningen. Det är den goda drycken - perfekt vin som passar varje rätt, en god konjak till kaffet. Men, jag förstår om inte alla har det synen på alkoholhaltiga drycker, och då kan det bli problem, eller så reagerar man starkt.
  • principisessan

ett bröllop som jag var på där man hade bjudit med barnen också, så hade brudparet ställt ut kameror som folk kunde ta kort medunder middagen och festens gågn, vad händer.. ingen av föräldrarna verkar ha nån större koll och allas ungar tog istället kamerorna och tog kort med, så det enda de fick kort på från festen var kort på dansgolvet, nån lampa, en hel del fötter och halva ansiktskort.. kul

• Kaffemums

Jag förstår verkligen inte att det här är ett sånt hett ämne. Varje brudpar som bjuder in till vigsel och fest får i mina ögon göra precis som DOM vill med ALLT. Oavsett hur dom vill ha det med barn närvarande eller ej så kommer jag att respektera deras önskan och försöka bidra till att göra tillställningen så lyckad som möjligt och som ett fint minne för brudparet.

Nä fy för folk som inte har vett att bli hedrade när de får en inbjudan till ett sådant speciellt tillfälle!

• AngeliQa

Fick en tanke av att läsa här igen bara.

Mina vänner betyder mycket för mig. Om jag bjuder dem på bröllop så inkluderar det ju deras respektive och deras barn.
    Får intrycket av att många här inte tycker att vänners barn är några viktiga människor i ens närhet. Då är det därför helt ok att utesluta dem från ens stora dag.
    Jag som älskar barn, skulle aldrig komma på tanken att neka någon att ta med sitt barn. Oavsett festen vi skulle hålla i. Barnen tillhör ju min väns närmaste familj. Isf kan jag ju lika gärna utesluta vännens respektive, då den personen egentligen inte är min vän utan bara min väns kärlek.

Självklart gör alla som de vill. Vilket man får acceptera. Både den inbjuden gästen och fest hållare.

För att underlätta, varför inte ha en barnmeny? Inget avancerat. Korv och pommes? För att undvika dyra kostnader på barn som kanske ändå inte äter.
    Och dessutom kanske man kan hyra ett extra rum som man kan ha som lekrum för de barn som hellre busar runt än vill sitta länge och umgås.

Om man dessutom har mycket barn i sin närhet bland släkt och vänner och man vet att de flesta vill ha med sina barn så kan behöver man ju inte förlägga allt så sent.

Vad räknas som barn förresten?
    Upp till 15år?
    Upp till 10år?

• Marie Curie
    AngeliQa skrev 2008-03-14 11:06:31 följande:
    Mina vänner betyder mycket för mig. Om jag bjuder dem på bröllop så inkluderar det ju deras respektive och deras barn.Får intrycket av att många här inte tycker att vänners barn är några viktiga människor i ens närhet. Då är det därför helt ok att utesluta dem från ens stora dag.Jag som älskar barn, skulle aldrig komma på tanken att neka någon att ta med sitt barn. Oavsett festen vi skulle hålla i. Barnen tillhör ju min väns närmaste familj. Isf kan jag ju lika gärna utesluta vännens respektive, då den personen egentligen inte är min vän utan bara min väns kärlek.

För att underlätta, varför inte ha en barnmeny? Inget avancerat. Korv och pommes? För att undvika dyra kostnader på barn som kanske ändå inte äter.Och dessutom kanske man kan hyra ett extra rum som man kan ha som lekrum för de barn som hellre busar runt än vill sitta länge och umgås.Om man dessutom har mycket barn i sin närhet bland släkt och vänner och man vet att de flesta vill ha med sina barn så kan behöver man ju inte förlägga allt så sent.
    Visst kan man göra så, om man väljer en sådan fest. Och då skriver man fam Andersson på inbjudan, och inte bara Pia och Martin Andersson. För man ska inte anta att barn är bjudna oavsett hur det står på inbjudan, på samma sätt som man inte ska anta att Martin är bjuden om det endast står Pia Andersson. Däremot är det kutym att man bjuder allas respektive till en fest, men det är inte kutym att man automatiskt bjuder barn (eller föräldrar). Vad man sedan tycker om och gör med seder och bruk är upp till var och en.

Men det finns fester, där man väljer att BARA bjuda vuxna. Jag skulle tex aldrig bjuda vänners barn (eller föräldrar) till min 30-årsfest. Det finns olika typer av fester, och ingen kan påstå att en bröllopsfest ABSOLUT måste en sk. familjefest (vad nu det betyder, verkar vara lite olika åsikter om det). Bara för att just DU tycker det är en familjefest, så tycker inte alla andra det.
  • YokohamaNr2

Ni som tycker att man absolut ska ha barn med på bröllopsfester kan ni inte svara på det folk har tagit upp att det blir trist för bröllopsparet att föräldrar går tidigt och inte har hela uppmärskamheten på spex och tal osv för barnen måste tas om hand.

Det är just det som jag tycker är det största skälet att bespara barnen att gå på en sån lång fest som just bröllopsfester är.

• principisessan
    YokohamaNr2 skrev 2008-03-14 11:23:53 följande:
    Ni som tycker att man absolut ska ha barn med på bröllopsfester kan ni inte svara på det folk har tagit upp att det blir trist för bröllopsparet att föräldrar går tidigt och inte har hela uppmärskamheten på spex och tal osv för barnen måste tas om hand. Det är just det som jag tycker är det största skälet att bespara barnen att gå på en sån lång fest som just bröllopsfester är.
    Nej men då ska man tydligen hyra en lokal med ett stort rum med massor med leksaker o film o grejor till banen, någon form av personal också, för man kan ju inte låta dem vara själva och föräldrarna ska väl ändå närvara vid bröllopsfesten antar jag. Låter ju som en jättebillig lösning det där
  • Cecilia84

intressant hur så många fixerar sig vid alkohol.
    Bara för att det serveras så betyder det ju inte att alla behöver dricka.
    Oavsett vad som gäller i inbjudan så är det ju brudparets önskemål och det får man ju acceptera oavsett vem som är bjuden eller inte och vad det bjuds på.
    Så svar till Ts min åsikt är att acceptera brudparets önskan om jag väljer att gå.
    Verkar som trågen är lite OT.

Svar på tråden om ni blir bjudna på bröllop men brudparet vill ha ett barnfritt bröllop, vad tycker ni om det?