• V N

En väl genomtänkt dopgåva

Min dotter fick ett äppelträd utav våra vänner.
    Dessa människor är så mysiga och bjuder alltid på sig själva i ur och skur, så när deras dotter skall döpas vill jag så gärna hitta den perfekta (!) dopgåvan.

Vad finns det för tips där ute?

En flickas jumper sitter rätt när männen inte längre kan dra efter andan.
  • Svar på tråden En väl genomtänkt dopgåva
  • frulan

Om man inte har problem med att ge bort alkohol så kan man ge en fin flaska vin eller portvin som ska lagras ex antal år. Den kan sen åtnjutas på 20-årsdagen eller liknande.

• killenkott

Eller för att spinna vidare på frullans förslag:Ett vin från det år barnet är född.som denne kan lagra tills mogen dag(alltså myndighetsdagen eller ngt).

• candyheart

Ett lagringsvin som barnet kan dricka på sin arton-årsdag eller student eller liknande. Passar endast om föräldrarna skulle tycka det var okej. Jobbade tidigare på systemet och det hände att folk köpte detta som dop-gåva. speciellt inom de lite rikare kretsarna.

• frulan

Haha, jag tillhör verkligen inte de lite rikare kretsarna
    Vad roligt att man skapat en trend åt dem

candyheart skrev 2008-03-06 15:13:50 följande:
    Ett lagringsvin som barnet kan dricka på sin arton-årsdag eller student eller liknande. Passar endast om föräldrarna skulle tycka det var okej. Jobbade tidigare på systemet och det hände att folk köpte detta som dop-gåva. speciellt inom de lite rikare kretsarna.
  • pucken

du kanske kan sticka/virka en mysig filt? jag brukar ge bort lite hemmagjorda grejer, det ligger massor med kärlek bakom det jag ger bort

• Mammassaga

Vin kan man köpa även om man inte är "rik". Min dotters gudmor kom med en flaska vin som skall lagras i 20 år.
    Den ska ligga i kylen i 20 och lagras, faktiskt en ganska rolig present om man som förälder klarar av att spara den.

• frulan

Ja, jag tyckte oxå att det var en kul sak att ge bort.
    Vi gav till min guddotter ett portvin som skulle lagras minst 20 år (hmm, om jag minns rätt, nu är det ju många år sen hon fick den)

Mammassaga skrev 2008-03-06 15:54:41 följande:
    Vin kan man köpa även om man inte är "rik". Min dotters gudmor kom med en flaska vin som skall lagras i 20 år. Den ska ligga i kylen i 20 och lagras, faktiskt en ganska rolig present om man som förälder klarar av att spara den.
  • Smurfsan

Kan du inte köpa ett kit så att det kan göra hand och fotavtryck i gips, de tycker jag är mysigt,.. bara en tanke.

• candyheart

Nej, jag menade inte att man måste vara rik, men det är märkligt att en så pass billig gåva (ca 300 kr) som en flaska lagringsvin, kan vara så poppis i den övre klassen att köpa. Själv får man skrapa varenda krona och tycker det är den bästa dopgåvan att ge ;)

• frulan

Nä, jag skojade bara

candyheart skrev 2008-03-07 09:32:24 följande:
    Nej, jag menade inte att man måste vara rik, men det är märkligt att en så pass billig gåva (ca 300 kr) som en flaska lagringsvin, kan vara så poppis i den övre klassen att köpa. Själv får man skrapa varenda krona och tycker det är den bästa dopgåvan att ge ;)
  • Hellestjärna

Hallå jag tipsade precis i en annan tråd om som hette Den perfekta gåvan" någonting, om att jag köpte ett djurtåg, en pedagogisk leksak i jättfina färger och den var rättvisemärkt vilket verkligen inte är vanligt när det kommer till leksaker, jag hittade den på www.kloktochkul.se
    Föräldrarna till barnet blev jättenöjad och barent kommer förhoppningsvis tycka om den mycket bättre än en sked elller silverkaresell
    Tack för mig!!!
    Hellestaaar!!!!

Svar på tråden En väl genomtänkt dopgåva