• MariaN

Tips på kattsand!

Hart märkt att kattsand är en djungel!
    Luktfri, finkornig och sån som ser ut som glas osv.
    Kan någon tipsa mig om en bra sort?
    :)

• Svar på tråden Tips på kattsand!
  • MajaMaria79

Efter många tips här på FL så började vi i somras köpa Everclean till våra tre katter. Den köper man i djuraffären och kostar ca 180 kr för 10 kg. Skitdyr alltså, men den har verkligen förändrat hela kattsandsgrejen för oss. Plötsligt så behöver man inte byta all sand varannan dag och städa flera gånger om dagen. Den luktar gott och katterna gillar den. Men framför allt så luktar lådan mycket mycket lite eftersom sanden kapslar in lukterna bums och gör allt till klumpar. Mycket sällan man behöver byta all sand. Man bara tar bort klumparna och fyller upp lådan igen.

Så vi tycker absolut att det är väl värt pengarna. Vi gör av med kanske 1 - 1,5 förpackning per månad i våra 2 kattlådor.

• MariaN

aha,, ja men dyra grejer är ju ofta bättre och framför allt drygare. så i långa loppet går det nog jämt upp ekonimiskt!
    tack för tipset!

• Annicapannika

Tidy cats är också ett alternativ.... är nog ungefär lika dant som everclean. Finns med deodorantlukt också för att ta bort lukt ytterligare. Man byter alla kattsand varannan månad istället för superoft och en låda håller lääänge!

• MariaN
    Annicapannika skrev 2008-03-05 09:46:30 följande:
    Tidy cats är också ett alternativ.... är nog ungefär lika dant som everclean. Finns med deodorantlukt också för att ta bort lukt ytterligare. Man byter alla kattsand varannan månad istället för superoft och en låda håller lääänge!
    aha det låter bra! vet du vad den kostar?
  • 704regan

Jag gillar "kisel", ser ut som små (glas)kulor. Finns en massa olika märken men brukar beskrivas som "en påse, en katt, en månad". Luktar ingenting, kan var lite besvärande med att "kulorna" far runt när de kommer utanför lådan. På sommaren kan man faktiskt ställa ut lådan i solen så att den torkar upp och sedan återanvända sande. Påsarna kostar mellan 60-80 kr men jag tycker det är helt klart värt det. Sen använder jag plastpåsar(hundpåsar) att plocka upp bajset med, superenkelt.

• Forellen

Kan varmt rekommendera Everclean Cedar, det blir jättehårda klumpar som är lätta att ta bort och lämnar nästan inga "smulor" kvar. Dessutom luktar den gott, luktar aldrig kattlåda hemma hos oss.

• sydneygirl

Jag kör på Evercleans Heavy Duty Unscented. Har en svag doft som är ok, men hade innan en parfymerad och det var inge kul när katterna stank som av billig after-shave...

• Kantarellen

Många använder Pussi kompakt. Finns i livsmedelsaffärer och är faktiskt riktigt bra men inte svindyr.

• Powerwoman

Everclean är skitbra!
    Den enda sand jag har testat som döljer lukt och håller länge.

Jag ska försöka gå över till bränslepellets snart, det kostar i princip ingenting och man slipper sand i hela hemmet:)

Svar på tråden Tips på kattsand!