Argument för att gifta sig, tack!
Är sambos och vi har barn tillsammans. Jag vill gifta mig men sambon är väldigt osäker.
Så nu vill jag gärna ha massor av argument till varför vi borde gifta oss!
Hjälp mig nu!
Är sambos och vi har barn tillsammans. Jag vill gifta mig men sambon är väldigt osäker.
Så nu vill jag gärna ha massor av argument till varför vi borde gifta oss!
Hjälp mig nu!
Och vi älskar inte varandra eller?
Tänkte mer rent juridiskt, för vårt barn skull osv..
Jag har själv ingen större koll på fördelar med äktenskap.
för att man vill skapa ett livslångt band med någon man verkligen älskar. främsta skälet ska ju naturligtvis vara kärlek! sen kan man ju ha andra anledningar, praktiskt, roligt, mysigt, religiösa anledningar... ja osv.
För att markera en ny period av ens liv, man deklamerar sin kärlek till varandra i släkt och vänner närhet. En slags symbolisk akt för att göra den nya "familjen" officiell.
Självklart är det inte enbart juridiskt sett som jag vill gifta mig. Jag älskar honom och skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan honom.
Hade vi dock inte haft barn tillsammans så skulle jag vara nöjd som det är (tills vidare). Men nu när vi har barn så skulle det för mig kännas tryggt att ingå i ett förbund IFALL något skulle hända.
Vet ju att man kan skriva ett testamente istället. Men får man med allt då som ett äktenskap automatiskt innebär?
Tack för alla svar! Jag antecknar på papper för att sedan presentera dessa för min sambo. Får se vad han säger
För man kan vara vackrare än vad man någonsin kommer vara i livet. alla kollar på en, beundrar en, och man kan bara tänka på hur bra man har det. en oförglömligt underbar dag, är inte det argument nog ? ;P
Fick en fråga om varför sambon är tveksam;
Han säger att vi har det bra nu och att vi har hela livet på oss att tänka på giftemål. Själv tror jag att själva löftet "tills döden skiljer oss åt" skrämmer honom lite. Det är ju trots allt ett stort steg!
Vi båda är inte medlemmar i kyrkan så kyrkobröllop är inte på tal. Helst skulle jag vilja ha ett mindre bröllop, sommartid vid nån fin sjö. Ingenting dyrt alltså, så pengarna är det inte som gör att sambon känner sig tveksam.
Jag la upp lite juridiska aspekter av det hela för sambon häromdagen och blev förvånad för han sa att vi kanske borde gifta oss i alla fall.
Får se när han får tummen ur och frågar bara!
Nu har vi inga barn men jag resonerar så här:
Ska jag dela mitt liv med honom så kan jag väl lika väl dela efternamnet.
jätte romantiskt samma dag som man gifter sig men inte så roligt när man skiljer sig så gör inte det, från en som skiljer sig just nu.