• Anonym

Argument för att gifta sig, tack!

Är sambos och vi har barn tillsammans. Jag vill gifta mig men sambon är väldigt osäker.
    Så nu vill jag gärna ha massor av argument till varför vi borde gifta oss!

Hjälp mig nu!

• Svar på tråden Argument för att gifta sig, tack!
  • pokonis

Av kärlek ..därför gifte vi oss...
    Endast!

• Anonym

Och vi älskar inte varandra eller?
    Tänkte mer rent juridiskt, för vårt barn skull osv..
    Jag har själv ingen större koll på fördelar med äktenskap.

• pokonis

Inte jag heller... jag gifte mig för att jag älskade min flickvän och ville inget helldre än att hon skulle bli min fru...

• Anonym

för att man vill skapa ett livslångt band med någon man verkligen älskar. främsta skälet ska ju naturligtvis vara kärlek! sen kan man ju ha andra anledningar, praktiskt, roligt, mysigt, religiösa anledningar... ja osv.

• Repris

- Det är det absolut bästa rent juridiskt när ni har barn tillsammans. Man kan aldrig skriva papper som blir lika heltäckande som ett äktenskap. Det gäller t.ex. om den ena skulle dö med arv o.s.v.

- Att skaffa barn är mycket större än att gifta sig, barn har man verkligen för livet, fungerar inte äktenskapet kan man faktiskt skilja sig (även om man inte ska ha den utgångspunkten såklart)

- Man känner sig mer som en "riktig" familj när alla i familjen har samma efternamn.

- Det är jättemysigt att säga "min man" och vara någons fru.

- Det är stabilt och tryggt och känns bra vid t.ex. låneansökan m.m. att man har samma namn.

Detta kom jag på just nu, menar inte på något sätt att det är sämre att vara sambos, men det jag nämnt känns väldigt bra för mig!

• Lilla i

Faktum är att jag och min man gifte oss innan vi fick barn nästan enbart av juridiska skäl.
    Hur många testamenten man än upprättar så blir det ett jäkla trassel om den ena dör. Om detta skulle hända så vill jag känna att jag iaf slipper trassel med det ekonomiska. Det kanske var extra viktigt för mig just då eftersom vi hade en del dödsfall i familjen.
    Det finns säkert sidor på nätet som reder ut skillnaden mellan att vara gift och sambo rent juridiskt.

• Kjell2

Om ni gifter er träder en del lagar och t ex arv och bodelning vid skiljsmässa in automatiskt. Mycket går att lösa med testamente och olika avtal.

/Kjell

• aero

Om ni inte är gifta så ärver barnen, viss del kan man testamentera men inte allt. Om ni är gifta och har gemensamma barn så ärver barnen först efter att båda föräldrarna är borta.

• Lilla i

Fast är man inte gift har barnen alltid rätt till arvslotten direkt. Detta kan medföra att man måste lösa ut sitt eget barn ur huset och att barnet får god man osv för dessa tillgångar. OBS detta gäller gemensamma barn, har man barn sedan tidigare kommer de alltid ha rätt till sin arvslott.

• Anonym

För att markera en ny period av ens liv, man deklamerar sin kärlek till varandra i släkt och vänner närhet. En slags symbolisk akt för att göra den nya "familjen" officiell.

Svar på tråden Argument för att gifta sig, tack!