Hur rengör du ditt tangetbord?
Hört att det ska vara den största bakteriesamlaren i hemmet =( usch. Har både en bärbar och en stationär så tips på hur man rengör båda tack!
Hört att det ska vara den största bakteriesamlaren i hemmet =( usch. Har både en bärbar och en stationär så tips på hur man rengör båda tack!
Va f.., finns det verkligen folk som rengör tangentbordet?
Mitt är inte rengjort sedan 1998 då det var nytt.
Dammsuger det! Funkar perfekt
Håller det upp och ner och skakar, så att all smuts faller ner.
torra tops, funkar bra, vänder upp och ner nån gång ibland :P
Jag tar en vanlig våtservett (till babyrumpor) och gnuggar ordentligt över tangentbordet (när datorn är avstängd såklart)
Det är säkert en "råttan i pizzan" men jag hörde om en kille som tog loss alla tangenterna och tvättade dem i tvättmaskinen (i tvättpåse). De ska enligt historien blivit jätterena men sen visste han inte var på tangentbordet de hörde hemma!
Tanken är god då silverjonerna tar bort bakterier men motverkar dessvärre inte uppbyggnaden av smuts.
Har själv ett kylskåp som är silverjonsbehandlat men det får jag rengöra lika ofta som mitt gamla då det fortfarande bildas smuts på hyllor och sidor.
Samma sak med ett tangentbord: Hudavlagringar,svett,smuts från naglar, fett, fibrer från kläder,damm och hår hamnar lätt på och mellan knapparna på ett tangentbord.
Ibland ser man tips om att rengöra tangentbord med handsprit,isopropanol eller desinfektionsmedel. Först och främst bör man inte använda lösningsmedel eller alkoholbaserade rengöringsprodukter (handsprit,isopropanol,sprit) då dessa påverkar plasten på tangentbordet vilket kan leda till att smutsen framöver fastnar lättare. Luft på burk är en klassiker vid rengöring av tangentbord. Två nackdelar är dock att den ingrodda smutsen inte lossnar och att allt damm och hudavlagringar etc kan innehålla bakterier,svampar och annat äckel som man inte bör blåsa bort då det lätt andas in och dessutom landar smutsen på andra ställen i samma rum vilket inte är så lyckat.
Såg för något år sedan ett inlägg i detta forum där någon tipsade om en skummgummibeklädd rengöringspinne för tangentbord.
Denna smala tops används av flera landsting och vårdinrättningar just för att rengöra mellan och under knapparna på ett tangentbord. Man lyfter helt enkelt bort smutsen och kan slänga bort allt äckel i papperskorgen utan att sprida bakterier etc.
Rengöringspinnen går nog att hitta om man söker på rengöringspinne tangentbord på Google.
För att enkelt rengöra ytan på ett tangentbord finns det speciella plastrengöringsservetter packade(våtservett+torrservett ) som är miljövänliga och innehåller apelsinolja.
Med Plastrengöringsservetter får man bort feta och missfärgade beläggningar på både tangentbordets yta och missfärgningar på handledsstöd, telefonen, häftapparaten etc.
Senast så spolade jag av laptopens tangentbord under kallt vatten en stund.
Håller det upp-och-ner o skakar
köper nytt
Svänga det upp och ner och dunka det i skribordet, skaka, dunka i skrivbordet... tills det slutar falla saker ur det. sen dammsuger jag skrivbordet...
Rengör det inte alls...
Använder min usb-dammsugare samt lilla damvippa...