• zamii

Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)

hej!
    Vill ha ett sånt där skyddande öga till vagnen,
    muslimerna vet säkert vad jag menar, då det oftast är
    muslimer som använder detta! har jätte många till halsband å så, men nån kanske har sett nånstans såna man kan ha i vagnen? så att ingen "ögar" min bebis :P

Nån som vet eller har tips, pleease säg till!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 19:19
    Måste tillägga att jag vet om att det inte bara är muslimer som använder "ögat" men jag vet måååånga som gör, alla jag känner iaf, å för att det skulle bli lättare att komma fram till vad jag menar så skrev jag som jag gjorde! Dessutom ser man de oftare i guldaffären bredvid smycken med "Allah" på arabiska osv, än på guldfynd, så därav hur jag skrev och formulerade mig! Vet att många kristna å så oxå använder det, så snälla misstolka inte :)

• Svar på tråden Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)
  • planeraren

Du får gärna förklara för oss icke-muslimer också vad som menas med detta? Att någon "ögar" bebisen?

• zamii
    planeraren skrev 2008-03-05 18:59:18 följande:
    Du får gärna förklara för oss icke-muslimer också vad som menas med detta? Att någon "ögar" bebisen?
    Ok, typ så här. Om du har en halsduk, en stickad säger vi, å så säger alla "åh så fin halsduk", "nämen va snygg halsduk" Så till slut kanske en tråd går upp å så blir halsduken till en hög med garn :( 'HAHA! Förstår du vad jag menar? Eller om du har en fin bil å alla påpekar det, så helt plötsligt går nåt sönder med den eller så :P Å det e ju sååå vanligt att alla ska på peka hur söt en bebis e :)

Om jag inte minns helt fel så får man heller inte gå ut med bebisen på ca 40 dgr för att ingen ska "öga" det eller att det ska bli sjukt!
  • Que Sera Sera

Ar det inte egyptiskt eller sa? Min man har ett litet oga som man skall hanga i halsbandet (bak, inte fram som smycke). Fick det av en familjemedlem. Vet inte vart man koper det men fick bara for mej nu att det var egyptiskt. Kan ocksa tillagga att vi inte ar muslimer men vet ej om det ar just en islamsk sak eller inte.

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • jannike85

Är de verkligen bara muslimer som har "ögat"?

Min kompis från libanon är helt kristen hon har pratat nått om "ögat" precis som du säger...
    Att vissa människor kan ge tex "onda ögat" osv

• zamii

jo, det är inte bara muslimer, som jag sa "vänder mig FRAMFÖRALLT till muslimer" Vet att många andra oxå använder ögat, men jag skrev så pga att det var lättare att nå ut till de som förstår vad jag menar då, alla muslimer jag känner använder sig av ögat, det e bara det. Jag sa inte att det bara är muslimer som gör det. Men vände mig framförallt till de!

• zamii
    Eleora skrev 2008-03-05 19:14:37 följande:
    Är det Fatimas öga du menar, en skyddande symbol?
    Jo det kanske det är! Tror nästan det :)
  • Eleora

Hmmm...kom på att det nog var Fatimas hand jag tänkte på. Sorry.

• planeraren

Man tror alltså att om någon tittar för mycket på något (halsduk, bil, barn, vad som helst) så blir risken större att något ont händer det? Har jag förstått rätt? Och det här "ögat" ska i så fall motverka att det händer?

• zamii
    Eleora skrev 2008-03-05 19:18:07 följande:
    Hmmm...kom på att det nog var Fatimas hand jag tänkte på. Sorry.
    Jag vet inte vad ögat kallas, men dte lät så bra det där "Fatimas öga" kunde ju lika bra vatt det! Hehe :) Menmen!
Svar på tråden Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)