• zamii

Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)

hej!
    Vill ha ett sånt där skyddande öga till vagnen,
    muslimerna vet säkert vad jag menar, då det oftast är
    muslimer som använder detta! har jätte många till halsband å så, men nån kanske har sett nånstans såna man kan ha i vagnen? så att ingen "ögar" min bebis :P

Nån som vet eller har tips, pleease säg till!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 19:19
    Måste tillägga att jag vet om att det inte bara är muslimer som använder "ögat" men jag vet måååånga som gör, alla jag känner iaf, å för att det skulle bli lättare att komma fram till vad jag menar så skrev jag som jag gjorde! Dessutom ser man de oftare i guldaffären bredvid smycken med "Allah" på arabiska osv, än på guldfynd, så därav hur jag skrev och formulerade mig! Vet att många kristna å så oxå använder det, så snälla misstolka inte :)

• Svar på tråden Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)
  • Bobbenn

Dessa symboler är mig veterligen inte tillåtna enligt Islam TS

BF 27/3-08
  • små fötter

Om det är det jag tänker på så används det av kristna också. Jag växte upp i Grekland och där fanns "onda ögat" överallt. Det finns som pins med ett öga på som man b.la. sätter på barnets kläder så att det skyddar från onda ögat.

Två i min mage, tre i himlen
  • små fötter
    små fötter skrev 2008-03-05 19:23:09 följande:
    Om det är det jag tänker på så används det av kristna också. Jag växte upp i Grekland och där fanns "onda ögat" överallt. Det finns som pins med ett öga på som man b.la. sätter på barnets kläder så att det skyddar från onda ögat.
    finns b.la. som armband ---> http://www.luckfactory.com/graphics/largephotos/nazarbraceletsilverglass.jpg
    Två i min mage, tre i himlen
  • Eleora

bobbenn: Kanske är mer av traditionellt kulturellt ursprung än av religiöst. Men det är ju vanligt i muslimska länder, kanske är det TS menar.

Jag vet ärligt talat inte vad islam i sig säger om den här sortens symboler. Du har nog bättre koll.

• Naz78

Ja här ska ni få höra musse el kristen så kan man ha ögat. Det är för onda ögat den ska skydda dj fö allt ont. Därför bär man sånt .Det går å hitta i utlänska guldbutiker. Om du bor i Sth kan jag rekomendera några butiker.

• zamii

shit, asså snälla läs inlägget innan ni svarar tack!!

• Bobbenn
    Eleora skrev 2008-03-05 19:27:23 följande:
    bobbenn: Kanske är mer av traditionellt kulturellt ursprung än av religiöst. Men det är ju vanligt i muslimska länder, kanske är det TS menar.Jag vet ärligt talat inte vad islam i sig säger om den här sortens symboler. Du har nog bättre koll.
    Förmodligen  men TS är muslim, tänkte hon ville veta så hon inte går emot Islam
    BF 27/3-08
  • zamii
    Naz78 skrev 2008-03-05 19:29:52 följande:
    Ja här ska ni få höra musse el kristen så kan man ha ögat. Det är för onda ögat den ska skydda dj fö allt ont. Därför bär man sånt .Det går å hitta i utlänska guldbutiker. Om du bor i Sth kan jag rekomendera några butiker.
    TACK!!

det va det jag mena, jag specificera inte att det är bara muslimer som använder det, men som jag vet är det mååååånga muslimer som gör, därför vände jag mig till de! Ja, jag vet att många utländska, framförallt arabiska guldaffärer har de, tom liggandes bredvid "Allah" smycken, df mena jag att muslimerna säkert vet vad jag menar! Här i malmö finns det tusentals sådana affärer men där e alla till halsband, det jag är ute efter är nån man kan hänga i vagnen. Eller så kanske man får ta ett sånt hängsmycket å sätta i en säkerhetsnål`?
  • Eleora
    Bobbenn skrev 2008-03-05 19:31:55 följande:
    Förmodligen  men TS är muslim, tänkte hon ville veta så hon inte går emot Islam
    Förstod det.
  • Chai Latte
    Bobbenn skrev 2008-03-05 19:22:14 följande:
    Dessa symboler är mig veterligen inte tillåtna enligt Islam TS
    inte bara förbudna utan kan tom ta en ut ur islam om man tror på de...
  • Naz78

Ja prec jag har ögat sen lagt ett svart band i o hängt de...allt går behöver inte vara runt halsen du kan lägga va du vill i den ...Lycka till

• Majorna

Men vilken storlek och modell vill du ha? Vill du ha en sån där liten som man kan fästa på kläderna eller en stor för att ha under kudden eller i vagnen?
    Vill du ha en vanlig eller med guld runt omkring?

Det finns ju som sagt många olika varianter..

• yumaa

om du bor i malmö så finns det fullt med butiker som har sådana ögon... inte bara guldaffärer.. guldaffärer har smycken.. men kolla affärerna vid möllan.. och rosengård... tror helt säkert de har faktiskt..

Enligt islam är det inte rätt att ha det ögat.. Vet att många har det på sig och tror på det.. sen menar andra att de tycker det är fint.. men orsaken till att den egentligen inte är tillåten enligt islam är att ett sådant öga inte skyddar dig.. enbart Allah kan skydda dig från folks onda ögon... Så tar man på sig en sådan smycke och tror på det så har man ju tagit in något annat än bara Allah som ska skydda dig..
    och en sann muslim som tror på Allah vet också att vad han än har på sig så är det enbart Allah som ger en beskydd....

zamii skrev 2008-03-05 19:35:52 följande:
    TACK!!det va det jag mena, jag specificera inte att det är bara muslimer som använder det, men som jag vet är det mååååånga muslimer som gör, därför vände jag mig till de! Ja, jag vet att många utländska, framförallt arabiska guldaffärer har de, tom liggandes bredvid "Allah" smycken, df mena jag att muslimerna säkert vet vad jag menar! Här i malmö finns det tusentals sådana affärer men där e alla till halsband, det jag är ute efter är nån man kan hänga i vagnen. Eller så kanske man får ta ett sånt hängsmycket å sätta i en säkerhetsnål`?
Svar på tråden Var kan jag köpa "ögat" till vagnen? (Vänder mig framförallt till muslimer)