Hur gör man stuvade makaroner!!! Kan inte få till det :-(
Hur gör ni stuvade makaroner?
Jag kan verkligen inte göra det och behöver er hjälp!!
Hur gör ni stuvade makaroner?
Jag kan verkligen inte göra det och behöver er hjälp!!
Jag brukar koka gammaldags makaroner i mjölk,
salta och sockra.. Tills man tycker dom är bra.
Fast mina blir oftast överkokta =P
Annars så kan man först koka dom i vatten,
och SEN hälla i dom i mjölk (och mjöl, om man
vill vispa i det i mjölken)..
Hm..
Jag gör en stuvning sidan om som jag häller makaronerna i. Det andra sättet att göra det på tycker jag bara blir äckligt o klumpigt
koka makaroner(gammeldags).....gör snarlik bechamelsås.....blanda,krydda, servera...mumms
Jag håller med Fru U, tycker att det blir bäst om man först kokar makaronerna och sedan blandar dem med stuvningen! Jag går efter receptet som finns på Kungsörnens gammaldags makaroner.
som ovanstående. Gör en vit grundsås (smör mjöl mjölk), salt och vitpeppar. Jag brukar riva ner lite lite muskot i, det blir skitgott!
jag brukar koka makaronerna som vanligt i vatten. medans de kokar slänger jag ihop en stuvning, margarin, mjöl och mjölk. när makaronerna är nästan klara häller jag av vattnet och rör ner dem i stuvningen istället där de får puttra sista tiden... kalasgott!
innan kokade jag dem i mjölk men det bara bränns och kastrullerna blir helt svarta.. så jag prövade detta istället och det var superenkelt och dessutom MYCKET godare...
Lycka till!
Aha, ni gör en sås och kokar makaronerna separat. Blandar sedan samman allt och serverar... så kan man ju göra, har ej tänkt på det.
Så här gör jag. Slipper då att mjölken behöver kokas så lång tid och kan ofta bränna fast.
6dl gammeldags mackaroner
3 msk mjöl
5 dl mjölk
1 msk smör
salt, peppar, muskot
Koka mackaronerna .Häll av vattnet.
Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en redning. Ställ åt sidan tills vidare.
Koka upp resten av mjölken tillsammans med smöret. Vispa i redningen ock låt koka på svag värme 3-5 minuter.
Blanda försiktigt i mackaronerna. Smaksätt med salt, peppar, strösocker, muskot.
tycker de ända makaroner man kan göra stuvnign på är kungsörnens gammaeldax makaronet