• NiRoDe

Hur gör man stuvade makaroner!!! Kan inte få till det :-(

Hur gör ni stuvade makaroner?

Jag kan verkligen inte göra det och behöver er hjälp!!

Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
  • Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner!!! Kan inte få till det :-(
  • mammapuh
    tinna skrev 2008-03-05 23:06:19 följande:
    Men även om man inte rör upp det så tycker jag att det liksom tar lite bränd smak.. Nä, jag fortsätter med att göra det i mikron för där bränns det inte öht
    Men så mycket bränns det ju inte! Fast som sagt det hänger nog mycket på grytan. Tycker det är godast när de är stuvade på riktigt och inte att man gör en sås och rör ner makaroner i.
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Motljus

Jag tycker att de godastge stuvade makaronerna görs som följer:
    Koka 5dl gammeldags idealmakaroner i 1 liter standardmjölk tillsammans med en klick smör och lite salt. Koka tills det får lagom stuvningskonsistens. Peppra lite och servera.

Mina makaroner bränner aldrig i botten. Bara ett tunnt lager som fastnar men inte som blivit brunt och äckligt. Jag rör absolut inte hela tiden, det ska man inte utan låt det koka i fred en stund och rör sen om. Köka inte på så hög värme.

• vickis75
    mammapuh skrev 2008-03-05 23:07:45 följande:
    Men så mycket bränns det ju inte! Fast som sagt det hänger nog mycket på grytan. Tycker det är godast när de är stuvade på riktigt och inte att man gör en sås och rör ner makaroner i.
    Fast det där är nog en smakfråga - vilka som är "stuvade på riktigt".

För mig är riktig stuvning att laga just stuvningen separat, precis som jag gör när jag stuvar blomkål osv.
    Sen tycker jag bättre om konsistensen på makaronerna. När de kokat för länge tycker jag de blir lite för slemmiga.
  • Canon81

vi gör den bredvid eftersom vi inte äter samma makaroner.. (sambon e glutenintolerant) vi gör den med mjölk o maizena.

• mammapuh
    vickis75 skrev 2008-03-05 23:11:43 följande:
    Fast det där är nog en smakfråga - vilka som är "stuvade på riktigt". För mig är riktig stuvning att laga just stuvningen separat, precis som jag gör när jag stuvar blomkål osv. Sen tycker jag bättre om konsistensen på makaronerna. När de kokat för länge tycker jag de blir lite för slemmiga.
    Men de behöver ju inte koka förlänge för att man kokar dem i mjölk ju! Men visst är smaken som baken och tur är det att man får välja själv hur man ska göra *S*
  • mammapuh
    Motljus skrev 2008-03-05 23:11:28 följande:
    Jag tycker att de godastge stuvade makaronerna görs som följer:Koka 5dl gammeldags idealmakaroner i 1 liter standardmjölk tillsammans med en klick smör och lite salt. Koka tills det får lagom stuvningskonsistens. Peppra lite och servera.Mina makaroner bränner aldrig i botten. Bara ett tunnt lager som fastnar men inte som blivit brunt och äckligt. Jag rör absolut inte hela tiden, det ska man inte utan låt det koka i fred en stund och rör sen om. Köka inte på så hög värme.
    Håller med om att det inte blir mer än ett tunnt lager som fastnar!
  • vickis75
    mammapuh skrev 2008-03-05 23:18:24 följande:
    Men de behöver ju inte koka förlänge för att man kokar dem i mjölk ju! Men visst är smaken som baken och tur är det att man får välja själv hur man ska göra *S*
    Ja precis, det är verkligen toppen.

För mig är för länge mer än tre minuter. *s* Min mormor gjorde alltid mjölkkokta och jag tyckte/ de blev för sliddriga. Men så är jag lite kinkig med.
  • NiRoDe
    mammapuh skrev 2008-03-05 23:01:14 följande:
    Så HÄR gör man!500 g gammeldagsmakaroner får koka i 1 liter mjölk och lite salt och vitpeppar tills de börjar bli färdiga. Då blandar man lite vetemjöl med vatten till en jämn smet och häller i (lite i taget tills man märker att såsen är lagom tjock). Vips färdigt! Vissa vill ha muskot i men det har inte vi.
    Jag ska ge detta recept en chans, men funkar det inte blir det till att göra en stuvning brevid Kan slå vad om att min stuvning bränner fast så jag får slänga kastrullen...
    Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner!!! Kan inte få till det :-(