• Yenlinn

Vitt bajs - pga enbart ätit mjölkprodukter???

Sonen har haft magsjuka och sedan dess har vi mest bara fått i honom yoghurt, ost och mjölk. När han har bajsat (två dagar i rad) har bajset varit nästan vitt. Vet någon om det beror på dieten, eller magsjukan? Tycker ju att bilirubinet borde brunfärga bajset lite, även om han bara ätit mjölkprodukter.

• Svar på tråden Vitt bajs - pga enbart ätit mjölkprodukter???
  • Sencha

Jag förknippar vitt bajs med magsjukan i sig. När sonen hade magsjuka (kräksjuka?) första gången, vid 10 månaders ålder (tror jag) så var bajset vit välling...

• Lottis77

Tror också att det hör ihop med magsjukan. De gånger sonen varit magsjuk har bajset varit vitt eller gulvitt ett par dagar efteråt (och luktat hemskt illa).

Mamma till Hugo 050910 och väntar lillebror i maj-08
  • sär skriven

Han är inte gulfärgad i huden då?

• wice

Inte för att man skall måla f*n på väggen men det kan ha med levern att göra. Tycker du skall höra med VC om et inte bli bättre.
    Lycka till

sär skriven skrev 2008-03-06 08:55:34 följande:

Han är inte gulfärgad i huden då?
  • sär skriven

Oj, nu tror jag du trodde jag var TS. Det var därför jag frågade om hudfärgen, för om bilirubinet utsöndras i blodet istället för i magsäcken/tarmkanalen så blir man ju gulfärgad. Då kan felet vara i levern eller i gallangången.

wice skrev 2008-03-06 09:01:32 följande:
    Inte för att man skall måla f*n på väggen men det kan ha med levern att göra. Tycker du skall höra med VC om et inte bli bättre.Lycka tillsär skriven skrev 2008-03-06 08:55:34 följande:
  • Furuskär

jag tycker också att du skall höra med läkare.

När jag ringde till sjukvårdsupplysningen i ett annat sammanhang och då kom också bajsets färg på tal, så sa sjuksköterskan att "bajset får vara vilken färg som hellst UTOM VITT, det kan vara tecken på leverproblem".

Nu kanske det inte alltid stämmer men tycker du skall kolla i alla fall, då behöver du ju inte oroa dig heller.

• wice

hehe nej det trodde jag inte men skulle bara fylla på ditt svar för jag tänkte i samma banor men det blev lite fel när la in mitt svar.. Nåja..
    Mitt barn hade leveravikelse och det syntes även på avföringen.
    sär skriven skrev 2008-03-06 09:02:54 följande:

Oj, nu tror jag du trodde jag var TS. Det var därför jag frågade om hudfärgen, för om bilirubinet utsöndras i blodet istället för i magsäcken/tarmkanalen så blir man ju gulfärgad. Då kan felet vara i levern eller i gallangången.
  • Yenlinn
    Furuskär skrev 2008-03-06 09:04:24 följande:
    jag tycker också att du skall höra med läkare.När jag ringde till sjukvårdsupplysningen i ett annat sammanhang och då kom också bajsets färg på tal, så sa sjuksköterskan att "bajset får vara vilken färg som hellst UTOM VITT, det kan vara tecken på leverproblem".Nu kanske det inte alltid stämmer men tycker du skall kolla i alla fall, då behöver du ju inte oroa dig heller.
    OJ, det lät ju hemskt! Fast det känns inte som att han skulle vara leversjuk... han är inte gulfärgad i huden och han är pigg och börjar så sakta få tillbaka aptiten. Låter ju som att fler märkt sambandet med ljus avföring och magsjuka, så jag känner mig inte så orolig längre.
    Igår fick han blodpudding till middag, så vi ska se om bajset blir en annan färg nu... om det fortfarande är ljust får jag nog kanske ändå vända mig till någon läkekunnig.

Tack för alla era snabba svar!!! Jättebra!
  • sär skriven

Ahaa. Blev det bra sen då? vad var det för avvikelse?

wice skrev 2008-03-06 09:08:36 följande:
    hehe nej det trodde jag inte men skulle bara fylla på ditt svar för jag tänkte i samma banor men det blev lite fel när la in mitt svar.. Nåja.. Mitt barn hade leveravikelse och det syntes även på avföringen.sär skriven skrev 2008-03-06 09:02:54 följande:
  • Mayen

TS, om din son haft magsjuka ska du absolut undvika mjölkprodukter, annars blir magen inte bra.

Vi gjorde "felet" att ge dottern mjölkprodukter efter magsjuka när hon var lite (eftersom det var sånt hon gillade mest) och då blev bajset nästan vitt /ljust ljust beige. Det betyder att magen är i olag - prova med att INTE ge mjölk produkter i 2-3 dar så ska du se att det blir bättre.
    Du kan tex göra gröt på sojamjölk ist för vanlig mjölk.
    Lycka till!

• Yenlinn

Åhå: Hittade av en slump detta på nätet (sökte faktiskt på något annat):

Tillfälligt avfärgad avföring beror oftast på att passagen genom tarmarna helt enkelt går så fort att resultatet blir "färglöst". Ihållande vit avföring, ev. i kombination med buksmärtor, kan förekomma vid vissa sjukdomstillstånd i lever, galla respektive bukspottkörtel, och bör föranleda läkarundersökning.

Så det beror förmodligen på magsjukan.

Tänk vad nätet är bra ibland! Särskilt i kombination med alla er här på FL!

• Yenlinn

Tack för tipset, Mayen! Men vår son är en liten lättviktig matvägrare, så vi är så glada för allt han stoppar i sig... Jag tror nog det ska gå bra trots mjölken. Som sagt började han äta annat igår och maken ringde och berättade att han även ätit leverpastej till frukost, så det verkar gå till sig.

• wice

Hon var väl ca 3 år när jag bad om att få ta ett blodprov på henne av en annan anledning och då upptäckte dom att hon hade förhöjda levervärden och det förklarade även då hennes avföring. Hon var aldrig gulfärgad i huden och hon var pigg. Visst hennes värden sjönk men har väl aldrig blivit normala. Så jag funderar på om att be om ett nytt blodprov och se vilket håll det gått åt, hon är 6år idag..
    sär skriven skrev 2008-03-06 09:10:55 följande:

Ahaa. Blev det bra sen då? vad var det för avvikelse?
  • sär skriven

Men vad gjorde man åt det? Tycker absolut att du ska be om fler prover.

wice skrev 2008-03-06 09:19:38 följande:
    Hon var väl ca 3 år när jag bad om att få ta ett blodprov på henne av en annan anledning och då upptäckte dom att hon hade förhöjda levervärden och det förklarade även då hennes avföring. Hon var aldrig gulfärgad i huden och hon var pigg. Visst hennes värden sjönk men har väl aldrig blivit normala. Så jag funderar på om att be om ett nytt blodprov och se vilket håll det gått åt, hon är 6år idag..sär skriven skrev 2008-03-06 09:10:55 följande:
  • Yenlinn

Jag är också nyfiken. Ansågs det vara av lättare art eftersom man inte gjorde något - eller fick hon någon tillfällig medicinering eller nåt?

• Mayen
    Yenlinn skrev 2008-03-06 09:18:42 följande:
    Tack för tipset, Mayen! Men vår son är en liten lättviktig matvägrare, så vi är så glada för allt han stoppar i sig... Jag tror nog det ska gå bra trots mjölken. Som sagt började han äta annat igår och maken ringde och berättade att han även ätit leverpastej till frukost, så det verkar gå till sig.
    Jag vet hur det känns när de äter "lite" - även vår dotter äter från och till väldigt lite. Hoppas ni får ordning på magen trots att ni ger mjölkprodukter, men jag upprepar: om det fortsätter - PROVA att undvika mjölken/osten etc. Det blev lösningen på vår dotters mage efter magsjuka.
  • wice

Dom gjorde inget mer än att hon fick ta prover med jämna mellanrum, tur hon inte blev rädd eller ledsen av sticken. Allvarligt talat så tror jag inte dom visste själva vad det berodde på eller vad dom skulle göra åt det. Men hon har som sagt var aldrig varit sjuk pga detta.
    Ja jag skall ringa barn och be om ett nytt prov för att se om kroppen själv läkt ut det eller om det är kvar..

FÖRLÅT Ts att vi lånade tråden lite..
    sär skriven skrev 2008-03-06 09:21:06 följande:

Men vad gjorde man åt det? Tycker absolut att du ska be om fler prover.
  • wice

sen sa dom att om man tog prov på alla små barn så kanske de flesta har sådana här värden för att dom inte är fullt utvecklade än.. Vet inte vad jag skall tro..

Svar på tråden Vitt bajs - pga enbart ätit mjölkprodukter???