• William Emils Mamma

SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????

Hejsan ! Har lite problem på vårt dagis om när och hur barnen ska tillbaka till förskolan efter/under sjukdom..

Vad anser ni?? Svinkoppor till exempel...?? feber, löss, och mask i magen...

Är väldigt nyfikna på era svar! Lämnar ni barnet till förskola vid maginfluensa?? Någon som har tips? Hur gör ni på eran förskola.. Vår förskola lägger över ansvaret på oss föräldrar och det finns inte en chans att vi 60 föräldrar ska kunna komma överens om nåt vettigt tillsammans då vi alla har olika personliga o familjära förutsättningar...

så.. vad tycker DU ??

• Svar på tråden SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????
  • lilla hej

för att lämna barn med svinkoppar har jag för mig att såren ska vara torra och ej vätskande

• William Emils Mamma

Håller helt med... det är vad sopm står på smittskydsinstitutet, socialtyrelsen o i vilken barnläkarbok som helst....

• lilla hej

oj det gick lite fort.
    Maginfluensa: 48 friska timmar innan fsk
    Feber: 1 feberfri dag innan fsk
    Annars gäller ju att se till barnet hur det mår. Barnet behöver ju inte ha feber för att inte orka gå till förskolan.

• Jeda

Jag har alltid fått lära mig att man vid tex förkylning ska gå på allmäntillståndet oxå o inte bara febern. Vid löss och mask? Mina har aldrig haft nåt av det men förnuftet säger att de ska vara hemma till smitorisken är över. Samma sak vid svinkoppor och ögonifektion. maginfluensa innebär minst 48 timmars karantän efter att de blivit friska...

• SaramedM

Fegt av förskolan att lägga detta på er!
    Men gå efter vad smittskyddsinstitutet säger, de har givit ut en bok om smitta i förskolan

• Straw

Tyvärr verkar det vara många som struntar i att det är 48 timmar efter sista kräkningen som gäller. Vissa barnläkare har till och med sagt 72 timmar efter sista kräkning, men främst då vid vinterkräksjuka.

• William Emils Mamma

Va är det för bok??

• SaramedM

William Emils Mamma skrev 2008-03-06 10:57:43 följande:

Va är det för bok??
    Tror den heter "smittor i förskolan"

Personalen bör veta vilken det är
  • Teskedsmamman

Om NÅGON i familjen har maginfluensa lämnas INGET barn på dagis, minst 48 timmar går från det den siste blev frisk innan jag lämnar, jag verkligen avskyr föräldrar som lämnar på dagis fast det finns risk för smitta

Feber: De ska vara feberfria minst en dag och ha bra allmäntillstånd.

Svinkoppor: När skorpor är borta

Löss: har jag ingen åsikt om då vi inte har haft det...

Förkylningar: Snor, hosta osv är ok så länge inte barnet själv är hängigt.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • William Emils Mamma

Jag tycker oxå att det är tråkigt att dagis lägger det på oss föräldrar för som jag skrev så finns det inte en chans att alla kan komma överens då vi är så många och alla har olika förutsättningar... men har man skaffat barn så har man...

Tycker oxå att det sund

Svar på tråden SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????