• William Emils Mamma

SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????

Hejsan ! Har lite problem på vårt dagis om när och hur barnen ska tillbaka till förskolan efter/under sjukdom..

Vad anser ni?? Svinkoppor till exempel...?? feber, löss, och mask i magen...

Är väldigt nyfikna på era svar! Lämnar ni barnet till förskola vid maginfluensa?? Någon som har tips? Hur gör ni på eran förskola.. Vår förskola lägger över ansvaret på oss föräldrar och det finns inte en chans att vi 60 föräldrar ska kunna komma överens om nåt vettigt tillsammans då vi alla har olika personliga o familjära förutsättningar...

så.. vad tycker DU ??

• Svar på tråden SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????
  • leende guldbruna

jag tänker så här( pga jag fått det itutat gm olika förskolor o läkare)
    Svinkoppor/vattkoppor -när ALLA blåsor torkat.
    feber-feberfri 1 dag innan man lämnar alltså 24 timmar
    löss-tror det var efter att mna schamponerat håret m medel.
    magsjuka-2 dgr symtomfri sedan kan man lämna

tycker väl det e rimlig men det e så sällan det följs fast det har varit tydliga regler. sen säger dom oxå att barnet ska va så pass pigg att dom orkar hänga med i aktiviteterna.
    så man kan ju va feberfri men ändå inte frisk.På vår förskola är det ALLTID nån som e snorig o hostig- jättejobbigt har så känsligt barn. nu e vi hemma med både vattkoppor o svinkoppor.14 dagar tar det ca sa läk. Har begärt överflytt till ur o skur dom säger barnen e friskare då.

• William Emils Mamma

Tack för alla inlägg, från föräldrar... vi verkar alla ha samma uppfattning....

men fler kommentarer mottages tacksamt !!

• leende guldbruna

Däremot så har jag inte hört att alla ska hållas hemma vid magsjuka. I vår fam e vi ofta 2 st som inte blir sjuka alls,inte ens magsjuka.
    Den regeln gäller den även de vuxna?? ska båda vara hemma?
    om du blir magsjuk är alla dina barn hemma?? de risk ju o överföra smitta.

• lilla hej

ja det är en risk och överföra smitta men håller du dina barn hemma hindras förhoppningsvis en hel avdelning från att få maginfluensa

• Teskedsmamman
    leende guldbruna skrev 2008-03-06 11:08:12 följande:
    Däremot så har jag inte hört att alla ska hållas hemma vid magsjuka. I vår fam e vi ofta 2 st som inte blir sjuka alls,inte ens magsjuka.Den regeln gäller den även de vuxna?? ska båda vara hemma?om du blir magsjuk är alla dina barn hemma?? de risk ju o överföra smitta.
    Vårt dagis hade stora problem med vinterkräksjuka, vissa föräldrar lämnade fast mamma/pappa/syskon var sjuka. Till slut förbjöds man lämna när någon i familjen var sjuk (Bra!)

Nu har vi inte haft ett enda fall av vinterkräksjuka sedan jul på dagis!
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • William Emils Mamma

det låter ju kanon om dagis kunde ta tag och BESTÄMMA , att så här är det... o nu får alla följa det oavsett förutsättningar...

• leende guldbruna

Ja har hört att de kan göra så ,men aldrig varit med om att det varit så stora problem-inte varit smittad av vinterk alls.tack o lov. Vi lämnade fast det var några i fam som var sjuka.men gick bra ändå. ingen på dagis blev sjuk.

• William Emils Mamma

Inga fler som har åsikter??

• Tovas Mamma

Allstå det är förskolans ansvar att sätta upp riktlinjerna och sen se till att de hålls och för att de ska kunna sätta upp riktlinjer finns det hjälp de kan få. Bl.a. från smittskydds institutet.

Men i regel gäller

1 feberfri dag hemma efter feber, eller så många som behövs för att barnet ska orka med ALL verksamhet på förskolan.

Magsjuka: Minst 48 timmar hemma, helst 72 och ingen går till förskolan ochj någon hemma är sjuk i det.

Löss: Löss är svår smittat även om man inte tror det, men barn provara varandras mössor och är väldigt nära varandra så de e klart att det smitatr på förskolorna. Har man gjort en behandling ska man vara hemma tills håret är genom kammat (tror att det görs 12 timmar senare) sen kan man gå till förskolan men man måste upprepa behandlingen efter en vecka (tror jag det är) för de behandlingar som finns idag engriper lössen, inte äggen men upprepar man så hinner äggen kläckas utan att förnya sig och man blir av med lössen. Så här behöver ju barnen egntligen inte vara hemma Däremot kan det vara bra om personalen (så här har vi gjort vid löss) kammar igenom alla barnens hår när de kommer på morgonen, så får de som har löss vända i dörren för att komam tillbaka nästa dag.

Svinkoppor: Tills alla koppor är torkade, det samam gäller vid vattkoppor etc. De kan finnas kvar men ska alltså vara torkade!

Det absolut viktigaste är att man går på barnens allmäntillstånd. Vi får tex inte ta tempen på förskolan längre, då man stirrar sig blind på siffrorna. Ett barn som inte har feber men ändå är hängigt sk ainte vara på förskolan, medan barn kan få lite feber efter en vild lek, eller ha lite feber men i övrigt vara helt pigg, de behöver man då inte skicka hem.

Men det viktigaste tycker jag är att det är INTE föräldrarna som ska sätt upp dessa riktlinjer utan förskolan!

~ Mamma till världens underbaraste Tova ~
  • ByggareBob

Dåligt att det inte finns ngr riktlinjer...
    Kan ni inte på nästa föräldramöte ta upp det, diskutera och gemensamt bestämma vad som gäller vid sjukdom. Be sedan personalen skriva ner vad som bestämdes och sätta en lapp tydligt i kapprummet.Tyvärr är ju inte alla så noga, lämnar ena barnet medans syskonet är hemma och spyr är ju inte så lyckat.

• sorba

Man blir ju helt matt! Vad är det för förskola som låter föräldrarna bestämma en sån sak???

KRÄV att förskolan bestämmer vad det är som ska gälla för alla!

• William Emils Mamma

Vi har försökt och puffat på förskolan må ni tro.. men dom säger att dom inte har någon rätt att stoppa ett barn i dörren... men går man in på vilken annans kommuns hemsida så har dem minsann riktlinjer för hur det ska skötas kring sjukdomar.. men men...

Tack för alla råd.. vi ska ha föräldramöte på onsdag, hoppas vi 60 föräldrar kan komma överens, även om det känns högst osannolikt..

fortsätt gärna skriva vad NI anser, som föräldrar o vilka "regler" som finns på er förskola...

• Lantani

På förskolan där jag jobbar är det följande:

Magsjuka: 48 timmar efter sista kräkning

Feber: En feberfri dag

Svikoppor: (vet inte hur det är på förskolan där jag jobbar, ingen som jag vet haft det) själv anser jag att de bör vara helt torra.

Löss: tills man behandlat så att man inte hittar fler löss i håret.

Förkylning: Sålänge barnet har lite hosta och snorar lite är det helt okej att vara på förskolan, sålänge som barnet själv är pigg och orkar.

Tycker att det viktigaste är dett lyssna på sitt barn.

• Lantani

Vid magsjuka: som sagt 48 timmar efter sista symtom, när syskon är hemma och är sjuka måste alla syskonen vara hemma. Dock får barnen komma till förskolan, även fast föräldrar är sjuka (tycker det är rätt dåligt)

• William Emils Mamma

verkligen inga fler ?

Svar på tråden SVINKOPPOR :( När tillbaka till dagis !!????