• Minikatt

Säga upp sig från ett vikariat

Hur fungerar det om man vill säga upp sig från ett vikariat? Kan jag sluta när jag vill, har man uppsägningstid eller måste jag fullfölja vikariatet? Jag har inte fått jobbet än, utan undrar bara lite hur det fungerar. Jag vill inte sitta där med ett vikariat om jag hittar någon bättre /fast tjänst.

• Svar på tråden Säga upp sig från ett vikariat
  • marlene83

det är ju det som är det "positiva" med vikariat att du kan säga upp dig när du vill utan någon uppsägningstid.

• ÄlskadeUnge

Du kan bara säga upp dig, ingen uppsägningstid på vikariat. Och isåfall så måste dom ha informerat dig om det Glad Men varför inte fråga arbetsgivaren för att vara säker? Glad

• Kjell2

TS:
    Kolla vad som står i ditt anställningsavtal och eventuellt kollektivavtal.

/Kjell

• raspberryrevolution

vanligen har man en månad, sen kan man ibland förhandla bort den med sin arbetgivare. Är vikariatet tidsbestämt, tex din anställning är tom 2008-07-01 då är det tänkt att man ska jobba till det datumet, men det beror på lite som de andra säger vad som står i avtalet helt enkelt

• Minikatt

Ja, jag har ju inget avtal än eftersom jag nnu inte fått jobbet Men jag ska dit i morron, så jag ska fråga då såklart. Tänkte bara om nån här visste. Men det finns ju olika svar verkar det som, vissa säger att man kan sluta när man vill medan andra säger en månad och den tredje gruppen säger att man ska jobba tiden ut.

• Soul

Jag arbetar på ett vikariat och det står inget direkt uttalat i mitt kontrakt. Kollade därför med personalansvarig som sa att en månads uppsägningstid är praxis.

• meuf

Huvduregeln är (enl LAS) , iom att det är en tidsbegränsad anställning, att du måste arbeta kontraktstiden ut.
    Tiden för vikariatet kan anges antingen som visst datum eller som ?när den man vikarierar för återkommer?. Vikarien måste då arbeta fram till vikariatets slut om anställningsavtalet inte innehåller bestämmelser om uppsägningstid, eller arbetsgivaren tycker det är OK att låta vikarien sluta tidigare. Om du lämnar ditt vikariat i förtid utan att ha kommit överens om detta med din chef kan du bli skadeståndsskyldig.

• Minikatt
    meuf skrev 2008-03-06 13:55:16 följande:
    Huvduregeln är (enl LAS) , iom att det är en tidsbegränsad anställning, att du måste arbeta kontraktstiden ut. Tiden för vikariatet kan anges antingen som visst datum eller som ?när den man vikarierar för återkommer?. Vikarien måste då arbeta fram till vikariatets slut om anställningsavtalet inte innehåller bestämmelser om uppsägningstid, eller arbetsgivaren tycker det är OK att låta vikarien sluta tidigare. Om du lämnar ditt vikariat i förtid utan att ha kommit överens om detta med din chef kan du bli skadeståndsskyldig.
    Tack! Precis ett sånt svar jag var ute efter =)
  • trebarnsmamma76

Jag lämnade ett vikariat för en annan tjänst en gång och då fick jag två veckors avdrag på min lön, inte så roligt, men fördelarna med att byta jobb var mycket viktigare.

• Minikatt
    trebarnsmamma76 skrev 2008-03-06 14:16:26 följande:
    Jag lämnade ett vikariat för en annan tjänst en gång och då fick jag två veckors avdrag på min lön, inte så roligt, men fördelarna med att byta jobb var mycket viktigare.
    Oj, nej det är ju inte så kul...

Jag har tänkt och det känns ju inte så kul att fråga om uppsägningstider när man blir erbjuden ett jobb, känns inte riktigt seriöst på nåt sätt. Men det visar väl sig i det ev. avtalet vad som gäller!
Svar på tråden Säga upp sig från ett vikariat