• Anonym (understimu)

understimulerad småbarnsmamma

jag väljer att vara anonym då jag lämnar ut min sambo en del.

jag har en tös på 1 år. har vart hemma med henne hela året (med ett litet uppehåll då jag jobbade en månad i juni). före hon föddes var jag hemma ett halvår pga jobbig grav.

just nu känner jag mig väldigt understimulerad. hela dagar går åt att springa efter tösa som är ett riktigt litet energiknyte. när det finns lite tid över så försöker jag städa och träna. så min kropp rör sig men mitt sinne tynar sakta men säker bort.

så fort jag sätter mig ner för att läsa, skriva eller vad det nu är så avbryts jag av att hon ramlar och slår sig/har lyckats klättra upp på bordet/pillar bakom datorn/drar katten i svansen/river ut allt garn ur lådan/har hittat en penna någonstans/har hittat en plastpåse/har lyckats komma upp på fönsterbrädan i vardagsrummet/ramlar och slår sig igen osv i all oändlighet. tom detta får jag stå upp och skriva med tösan i famnen.

när vi är på besök så är det samma sak. hon försöker riva ner allt. klättra upp på allt och sätter allt i munnen. så man hinner inte ha allt för djupa diskussioner.

sambon brukar försöka hjälpa till med en del i hushållet när han kommer hem så jag ska få tid för mig själv. men för det mesta slutar det med irritation. om han har vikt in tvätten så vet jag aldrig vad jag hittar vart. tösans tröjor är bland byxorna. mina byxor är på hans hylla. mina t-tröjor hänger där klänningarna brukar hänga osv. det är helt enkelt alltid jag som skött allt och nu vet han tydligen inte hur det ska vara. fast allt har varit så gott som likadant i 3 år. och egentligen är det inte de som är problemet just nu. och om jag nu försöker ta ett bad med en bra bok medan han håller på så står endå tösan och bankar på dörren tills man släpper in henne och hon får komma med i badet.

jag FÖRSTÅR att barn i den här åldern kräver mkt. det i sig gör inte så mkt. MEN det har börjat tära på vårt förhållande. när jag blir så här understimulerad så blir jag väldigt tjurig och grinig (tänk understimulerade hundar som biter sönder möblerna). så nu vill jag veta: HUR GÖR NI ANDRA?!

• Svar på tråden understimulerad småbarnsmamma
  • Anonym

kanske öppna förskolan kan va en bra idé?? där kan du ju träffa andra samtidigt som din dotter får utlopp för sin energi.

• Anonym (understimu)

har också funderat på det men de finns inte här :(

• Familj Amstaff

du har inte din mamma eller någon annan i närheten som kan komma o hälsa på o hitta på något skoj me er?

• Anonym (understimu)

nej, tyvärr. eller hon bor ca 45 min härifrån. det är ju inte så där jätte långt men ja... vi har prata om att börja på någon danskurs eller nått, jag och sambon MEN då har vi ju ingen barnvakt här. inte så att man kan lämna bort en gång i veckan iaf.

• Anonym

om inte öppna förskolan finns kanske det finns nån annan aktivitet för dig och dottern, kyrkan kanske har nån sång eller dans för småbarn?

• Anonym (understimu)

nu låter jag gnällig, jag vet. men är det stimulerande för en vuxen?

• Anonym (vet)

vet vad du menar. speciellt det där med att banka på dörren till badrummet, min son slutade inte med det färräns vid 3. Gud vad irriterande att aldrig kunna ta ens en dusch eller gå på toa ifred. Du får helt enkelt säga till på skarpen till både sambo och ettåring(vet att hon inte förstår men försök)
    Sambon får väl helt enkelt ta med flickan ut ibland så att du får tid för dej själv.

Fika med nån kompis en gång i veckan efter att flickan somnat? Nån ganne du kan smita över till?

Mormor kan kanske ta lickan nån lördag eller så, gå till simhallen eller bara vara hemma hos mormor.

Jag var själv ensamstående i 3 år fram tills nyligen och man blir så slutkörd av att inte få vara vuxen utan måsten ibland. Det kan göra den mest stabila människa galen

Försök allt du kan att hitta tid, och ta ett snack med sambon så att han verkligen förstår hur du känner, och varför det är så viktigt att han fixar hemmet som det ska va(tror att det beror på lathet, min man är likadan, ställer in disken huller om buller-skitstörande)

• Anonym (understimu)

jag tycker d eär irriterande för då "måste" jag gå och sätta in allt i rätt ordning. men igår sa jag faktiskt till honom att om han vill så får han ordna om allt här hemma så det blir precis som han vill. bara allt har en plats och de finns där då man behöver det :)

• Anonym

tänkte mer att det va stimulerande för dottern din som verkar ha mycket energi.

förstår att du behöver egen stimulans också.
    du kan väl "köra ut" mannen och dottern och ha en timme eller två för dig själv? de kan väl alltid ta en promenad eller gå hem till nån kompis.
    sen kan du ju alltid dra iväg hemifrån också. fika med en väninna, luncha, eller unna dig en helkväll m middag och allt.

• Anonym (understimu)

idag har jag faktiskt bestämt mig för att åka helt själv till mamam och bara läsa och skriv aoch lösa korsord osv. ska bli skönt. blir där MINST en natt

• yodi

skönt att du får en stund för dig själv.

jag brukar "tvinga" sambon att ta med sig barnen på promenad sen brukar jag även en gång i månaden försöka smita i väg på ett bio besök.

sen studerar jag på distans för att motionera hjärnan.

Svar på tråden understimulerad småbarnsmamma