AKM skrev 2008-03-07 14:00:05 följande:
Om jag har förstått det rätt, så är det undertrycket som är farligt om det blir för högt. Övertrycket kan variera mer än undertrycket.I ditt fall tror jag inte det är någon fara, men att undertrycket normalt ligger på 85-95 som Birgitta2 stämmer inte!Normalt blodtryck hos kvinnor är 90/60 till 130/80.Har man ett lågt undertryck från början, så kan det börja bli farligt högt undertryck redan vid 85!Jag har normalt väldigt lågt blodtryck (90/60 vid inskrivning) och jag började att må jättedåligt när undertrycket gick upp. Efter en blodtrycksmätning med 130/80, så fick jag börja gå på extrakontroller och nu är jag sjukskriven dessutom pga det. De brukar göra extrakontroller om undertrycket stiger mer än 20-30%Så länge du mår bra, så behöver du nog inte oroa dig. Symptom för högt blodtryck är huvudvärk, yrsel, illamående, flimmer för ögonen, svimningskänslor du samlar på dig vätska mm.
Det du skriver om svimningskänslor, yrsel etc, tyder på lågt undertryck. 90/60 är mycket mycket lågt tryck. Då har man svårt att ens stå på benen. Men jag tror också det handlar om ålder, graviditet osv, olika sjukdomar etc.
Jag har snurrat runt på sjukvården både för min reumatism och för mina dåliga njurar, så jag har lärt mig en hel del. Men tänker inte tjafsa om det. Eftersom det finns så många åsikter så är det nog bäst att läsa på TS.
Och faktum är att jag har faktiskt rätt.