• mysaw

Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?

Hej

Var på kontroll i grav.vecka 25 och då mättes mitt blodtryck till 145/65. Kände mig lite stressad när jag kom dit, men min bm tycker ändå att jag ska ta om det.

Vid inskrivningen hade jag 135/75 tror jag och då sa hon inget om det.

Tycker ni mitt blodtryck är högt? Ni med högt blodtryck har ni några symtom?

• Svar på tråden Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?
  • Joma

Hej!

Senast jag kollade mitt blodtryck hade jag 140/80 och det va normalt. Kanske något förhöjt övre tryck sa min läkare, men det va inte så högt att jag behövde nån medicin eller så.

• Birgitta2

Man räknar 100 plus åldern som normalt. Dvs är du 25 år bör du inte ha över 125. Undertrycket brukar ligga på mellan 85-95.

Ditt blodtryck är inte alarmerande på något sätt. Men höjs det till 145 ex. vis, så får ni fundera på att göra något. Det finns blodtryckssänkande mediciner. Problemet med högt blodtryck är att njurarna får jobba för mycket, liksom många andra inre organ.

Jag gick med ett blodtryck på 180/110 i många år utan att jag visste om det. Jag höll få att förlora njurfunktionen.

Högt blodtryck kan ge anfåddhet, men det var nog det enda jag märkte av. Att jag inte orkade gå mer än 150-200 meter utan att vila. Men jag är ju rökare och tänkte att det var nog det som spökade. Därför dröjde jag med läkare.

• AKM

Om jag har förstått det rätt, så är det undertrycket som är farligt om det blir för högt. Övertrycket kan variera mer än undertrycket.
    I ditt fall tror jag inte det är någon fara, men att undertrycket normalt ligger på 85-95 som Birgitta2 stämmer inte!
    Normalt blodtryck hos kvinnor är 90/60 till 130/80.
    Har man ett lågt undertryck från början, så kan det börja bli farligt högt undertryck redan vid 85!
    Jag har normalt väldigt lågt blodtryck (90/60 vid inskrivning) och jag började att må jättedåligt när undertrycket gick upp. Efter en blodtrycksmätning med 130/80, så fick jag börja gå på extrakontroller och nu är jag sjukskriven dessutom pga det. De brukar göra extrakontroller om undertrycket stiger mer än 20-30%

Så länge du mår bra, så behöver du nog inte oroa dig. Symptom för högt blodtryck är huvudvärk, yrsel, illamående, flimmer för ögonen, svimningskänslor du samlar på dig vätska mm.

• amasonas

fasen blev lite konfunderad där med undertrycket,när jag läste att det skulle ligga mellan 85-95 !!....jag ligger jämt mellan 120/70 alt. 120/65 & min bm säger att det är helt i sin ordning.

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Ljuva Oktober

Jag är en sådan som får "högt" BT bara jag närmar mig eller ens tänker på sjukhus.

Det bara är så !!!

På inskriving hade jag 155/75 och BM höll på att svimma och det gjorde mig jätte stressad.

I tisdags i 25+0 hade jag 145/85 och 140/80 (BM tog ett tryck strax efter att vi lyssnat på hjärtljuden och hela min kropp bara kopplade av)

BM var fortfarande lite funderad men jag mår bra och då lät vi det vara med det.

Dock har jag lätt för att stressa upp mig och måste "tvinga" mig själv till avkoppling då och då.

Kram
    L.O

• antons bejb

Gränsen för högt övertryck går vid 140 och gränsen för högt undeetryck går vid 90. 100 + åldern funkar alltså bara tills man fyller 40...

• mrsMangoo

Mitt ryck ligger på 140/75 ungefär och det är inget konstigt. Det stämmer att det är undertrycket som är farligt om det blir högt. 85-95 räknas som ganska högt i undertryck. Tycker absolut inte att du ska vara orolig för ditt tryck som det ligger nu.

• Muppmamma

Jag har legat rund 130-140 i övertryck och 70-80 i undertryck. Går på extra kontroller hos min vanlig BM. Om det går över 140 skickar de mig till spec-MVC för att kolla flödet i moderkakan.

• Muppmamma

Vilket tryck är för högt?

Ett vanligt övertryck är omkring 110-130 mm Hg. Ett vanligt värde på undertrycket är omkring 80 mm Hg. Det finns ingen skarp gräns mellan ett normalt blodtryck som kan sägas vara ofarligt och ett som är riskfyllt. Övergången är successiv och flytande.

Blodtryck över 140/90 mm Hg brukar betecknas som högt blodtryck. Det betyder inte att alla med tryck över 140/90 behöver medicin. Om bara det ena trycket är förhöjt, till exempel 180/80 eller 135/100 räknas det också som högt blodtryck.

Det övre trycket viktigast

Idag är det väl dokumenterat att det övre trycket, det systoliska, är det som bäst förutsäger risken för komplikationer, åtminstone om man är över femtio år. En anledning är att övertrycket stiger mer med åldern ju stelare blodkärlsväggarna är. Det avspeglar graden av åderförfettning, så kallad arterioskleros.

Det är till och med så att enbart ett högt övertryck innebär en större risk än när båda trycken är höga. Med isolerad systolisk blodtrycksförhöjning menar man att det övre trycket är högre än 140 medan det lägre är normalt, alltså under 90. Det är den vanligaste typen av högt blodtryck hos äldre och bör behandlas på samma sätt som när bägge trycken är förhöjda.

Det är först under de senaste 15 åren som man har förstått vikten av att behandla ett isolerat förhöjt systoliskt tryck. Tidigare har läkare ansett att det lägre, diastoliska trycket var det mest betydelsefulla.

Källa:
    www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True

• Birgitta2
    AKM skrev 2008-03-07 14:00:05 följande:
    Om jag har förstått det rätt, så är det undertrycket som är farligt om det blir för högt. Övertrycket kan variera mer än undertrycket.I ditt fall tror jag inte det är någon fara, men att undertrycket normalt ligger på 85-95 som Birgitta2 stämmer inte!Normalt blodtryck hos kvinnor är 90/60 till 130/80.Har man ett lågt undertryck från början, så kan det börja bli farligt högt undertryck redan vid 85!Jag har normalt väldigt lågt blodtryck (90/60 vid inskrivning) och jag började att må jättedåligt när undertrycket gick upp. Efter en blodtrycksmätning med 130/80, så fick jag börja gå på extrakontroller och nu är jag sjukskriven dessutom pga det. De brukar göra extrakontroller om undertrycket stiger mer än 20-30%Så länge du mår bra, så behöver du nog inte oroa dig. Symptom för högt blodtryck är huvudvärk, yrsel, illamående, flimmer för ögonen, svimningskänslor du samlar på dig vätska mm.
    Det du skriver om svimningskänslor, yrsel etc, tyder på lågt undertryck. 90/60 är mycket mycket lågt tryck. Då har man svårt att ens stå på benen. Men jag tror också det handlar om ålder, graviditet osv, olika sjukdomar etc.

Jag har snurrat runt på sjukvården både för min reumatism och för mina dåliga njurar, så jag har lärt mig en hel del. Men tänker inte tjafsa om det. Eftersom det finns så många åsikter så är det nog bäst att läsa på TS.

Och faktum är att jag har faktiskt rätt.
  • UnderbaraGossar

Birgitta2:

Ett normalt undertryck ligger inte på 85-95, det ska helst ligga under 80.

Ett bltr på 90/60 är det en del som har utan besvär, man behöver inte alls ha svårt att stå på benen. Har man alltid haft lågt bltr är ju kroppen van vid det.

• Birgitta2
    diamantkornet skrev 2008-03-07 17:35:28 följande:
    Birgitta2:Ett normalt undertryck ligger inte på 85-95, det ska helst ligga under 80.Ett bltr på 90/60 är det en del som har utan besvär, man behöver inte alls ha svårt att stå på benen. Har man alltid haft lågt bltr är ju kroppen van vid det.
    Ja ja, alla blir saliga på sin tro.
  • hebbe

Birgitta: Tyvärr har diamantkornet helt rätt. Undertrycket skall INTE överstiga 90 mmhg. Tro mig, jag är sjuksköterska och tar mååånga blodtryck på dagarna....

• Birgitta2
    hebbe skrev 2008-03-07 17:50:56 följande:
    Birgitta: Tyvärr har diamantkornet helt rätt. Undertrycket skall INTE överstiga 90 mmhg. Tro mig, jag är sjuksköterska och tar mååånga blodtryck på dagarna....
    Men snälla, det sa jag inte. Men 85-90 är fullt normalt. Över 90 påstår jag inte är normalt. Jag har faktiskt inte påstått det. Jag ligger själv på runt 80 vilket är perfekt för mig. Medan övertrycket ligger på 120 vilket också är perfekt för en 50-åring.
  • Birgitta2
    hebbe skrev 2008-03-07 17:50:56 följande:
    Jo fan, jag skrev 95.... Menar naturligtvis 90. Det bör inte ligga över 90, skrivfel av mig. Sorry.
  • MillionStars

Jag var till BM idag och jag hade högt, 140/60, jag brukar annars ligga på 110/60, men det var ingen fara enligt min BM.

• Sess82

Jag har högt blodtryck nu och min senaste mätning gav 125/90. Ser ju inte att vara så högt när man bara kollar så, men man ska jämföra med det tryck man hade vid inskrivningen sa min bm. undertrycket ska helst inte stiga med mer än 15, för då har man högt. Det övre trycket ska man itne gå på så mycket heller sa hon för den kan ändras väldigt fort och påverkas lätt om man blir nervös eller lite stressad och så.

Hann du vila innan du fick komma in till bm och ta blodtrycket nu i v 25? Om du precis anstängt dig och gått en promenad för att ta dig till mottagningen så kan det var en anledning till att ditt övertryck var 145 nu. Ditt undertryck har ju däremot sjunkit med 10 från inskrivningen men det är ingen fara. Den kan varierar +-10 med det man hade från inskrivningen, men börjar den diffa mer ska man nog ha lite koll på det.

BF april 2008
  • AKM

Till trådstartaren: Det vanligaste symptomet på högt blodtryck är huvudvärk, yrsel, flimmer för ögonen mm. Om du är orolig, så be om att få komma på extra kontroller på mvc bara för att kontrollera blodtrycket. Det gör sköterskan på 5 minuter, så det kan de knappast neka dig.

Birgitta2: Det låter som att du blev sur på mig efter mitt inlägg, men det var inte meningen att såra dig.
    Med mitt inlägg ville jag rätta dig på att det var inte normalt för alla att ha så högt undertryck som 85-90, utan det beror på vilket undertryck man har i normala fall. Ökning 20-30% av undertrycket kan tyda på havandeskapsförgiftning (källa: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp). Räkna upp 20-30% på ett undertryck på 60, så kommer du inte upp i den nivån som du skriver ens...
    Jag kan också med gott samvete meddela dig att jag mår alldeles prima med mitt normalt låga blodtryck på 90/60 och det vet jag bäst själv! Jag har haft lägre tryck än så vid kontroll och jag har ändå stått på benen...och ja, jag har också snurrat en del på sjukhus jag med genom åren pga av dåliga njurar och ständiga UVI, så vad mitt normala blodtryck brukar hålla sig kring har jag stenkoll på!

Sluttjafsat från min sida nu...jag kunde bara inte låta bli att svara igen på Birgitta2's "besserwisser-inlägg" där mitt förra inlägg citerades och det inlägg där diamantkornet citerades...
    Du får väl tro vad du vill Birgitta2!

Svar på tråden Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?