• Birgitta2

Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?

Man räknar 100 plus åldern som normalt. Dvs är du 25 år bör du inte ha över 125. Undertrycket brukar ligga på mellan 85-95.

Ditt blodtryck är inte alarmerande på något sätt. Men höjs det till 145 ex. vis, så får ni fundera på att göra något. Det finns blodtryckssänkande mediciner. Problemet med högt blodtryck är att njurarna får jobba för mycket, liksom många andra inre organ.

Jag gick med ett blodtryck på 180/110 i många år utan att jag visste om det. Jag höll få att förlora njurfunktionen.

Högt blodtryck kan ge anfåddhet, men det var nog det enda jag märkte av. Att jag inte orkade gå mer än 150-200 meter utan att vila. Men jag är ju rökare och tänkte att det var nog det som spökade. Därför dröjde jag med läkare.

• Birgitta2
    AKM skrev 2008-03-07 14:00:05 följande:
    Om jag har förstått det rätt, så är det undertrycket som är farligt om det blir för högt. Övertrycket kan variera mer än undertrycket.I ditt fall tror jag inte det är någon fara, men att undertrycket normalt ligger på 85-95 som Birgitta2 stämmer inte!Normalt blodtryck hos kvinnor är 90/60 till 130/80.Har man ett lågt undertryck från början, så kan det börja bli farligt högt undertryck redan vid 85!Jag har normalt väldigt lågt blodtryck (90/60 vid inskrivning) och jag började att må jättedåligt när undertrycket gick upp. Efter en blodtrycksmätning med 130/80, så fick jag börja gå på extrakontroller och nu är jag sjukskriven dessutom pga det. De brukar göra extrakontroller om undertrycket stiger mer än 20-30%Så länge du mår bra, så behöver du nog inte oroa dig. Symptom för högt blodtryck är huvudvärk, yrsel, illamående, flimmer för ögonen, svimningskänslor du samlar på dig vätska mm.
    Det du skriver om svimningskänslor, yrsel etc, tyder på lågt undertryck. 90/60 är mycket mycket lågt tryck. Då har man svårt att ens stå på benen. Men jag tror också det handlar om ålder, graviditet osv, olika sjukdomar etc.

Jag har snurrat runt på sjukvården både för min reumatism och för mina dåliga njurar, så jag har lärt mig en hel del. Men tänker inte tjafsa om det. Eftersom det finns så många åsikter så är det nog bäst att läsa på TS.

Och faktum är att jag har faktiskt rätt.
  • Birgitta2
    diamantkornet skrev 2008-03-07 17:35:28 följande:
    Birgitta2:Ett normalt undertryck ligger inte på 85-95, det ska helst ligga under 80.Ett bltr på 90/60 är det en del som har utan besvär, man behöver inte alls ha svårt att stå på benen. Har man alltid haft lågt bltr är ju kroppen van vid det.
    Ja ja, alla blir saliga på sin tro.
  • Birgitta2
    hebbe skrev 2008-03-07 17:50:56 följande:
    Birgitta: Tyvärr har diamantkornet helt rätt. Undertrycket skall INTE överstiga 90 mmhg. Tro mig, jag är sjuksköterska och tar mååånga blodtryck på dagarna....
    Men snälla, det sa jag inte. Men 85-90 är fullt normalt. Över 90 påstår jag inte är normalt. Jag har faktiskt inte påstått det. Jag ligger själv på runt 80 vilket är perfekt för mig. Medan övertrycket ligger på 120 vilket också är perfekt för en 50-åring.
  • Birgitta2
    hebbe skrev 2008-03-07 17:50:56 följande:
    Birgitta: Tyvärr har diamantkornet helt rätt. Undertrycket skall INTE överstiga 90 mmhg. Tro mig, jag är sjuksköterska och tar mååånga blodtryck på dagarna....
    Jo fan, jag skrev 95.... Menar naturligtvis 90. Det bör inte ligga över 90, skrivfel av mig. Sorry.
Svar på tråden Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?