• Sess82

Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?

Jag har högt blodtryck nu och min senaste mätning gav 125/90. Ser ju inte att vara så högt när man bara kollar så, men man ska jämföra med det tryck man hade vid inskrivningen sa min bm. undertrycket ska helst inte stiga med mer än 15, för då har man högt. Det övre trycket ska man itne gå på så mycket heller sa hon för den kan ändras väldigt fort och påverkas lätt om man blir nervös eller lite stressad och så.

Hann du vila innan du fick komma in till bm och ta blodtrycket nu i v 25? Om du precis anstängt dig och gått en promenad för att ta dig till mottagningen så kan det var en anledning till att ditt övertryck var 145 nu. Ditt undertryck har ju däremot sjunkit med 10 från inskrivningen men det är ingen fara. Den kan varierar +-10 med det man hade från inskrivningen, men börjar den diffa mer ska man nog ha lite koll på det.

BF april 2008
Svar på tråden Blodtryck - högt övertryck men lågt undertryck. Ni med högt blodtryck, har ni några symtom? Tycker ni mitt är högt?