• qenzo

Sims2 nr 12

Både prylpaket och expansionspack kan installeras i vilken ordning man helst önskar, så länge sims 2 är installerat på datorn.

medea08 skrev 2008-03-09 11:25:52 följande:
    Det ska fungera att installera efter alla expansionerna.Hade ingen aning om att något sådant skulle kunna skapa problem. Jag har bland annat Jorden runt installerat, måste jag avinstallera det ifall jag ska installera någon av de tidigare expanisonerna (Arbetsliv)?
  • qenzo

Det var knepigt, för det ska inte ha någon som helst betydelse.
    Du startar dock spelet med den nyaste expansionen av de installerade.
    Twisted Angel skrev 2008-03-09 12:23:25 följande:

För mig funkar det inte att installera ett nyare spel efter ett äldre...
  • qenzo

Det enda som gör att det kan strula, tror jag, är om datorn inte pallar att hantera det faktum, att alla expansioner har olika "språk" (spel mot dator alltså). Men bortsett från det så ska det fungera så länge du startar spelet med rätt expansion, dvs det senast släppta (av de du installerat).

Twisted Angel skrev 2008-03-09 12:34:20 följande:

Okej... Jag har alltid avinstallerat expansioner om jag haft någon äldre som jag vill installera senare... Trodde man var tvungen att ha allt i rätt följd.
  • qenzo

Jag har också mixade språk (eng & sve) expansioner, och det fungerar fint.
    Knepigt.
    Twisted Angel skrev 2008-03-09 17:26:10 följande:

Jasså okej... jag har en expansion som är på engelska tror jag... dock inte installerat nu, då några expansioner inte gick att installera förut... Datorn sa ifrån hela tiden...
  • qenzo

Men om utrymmet på HD'n är för litet borde du få en varningsruta. Och oftast är då problemet arbetsminnet och inte själva HD'n.
    Min förra dator hade en HD på 40 Gig och när sims var installerat hade jag ca 500Mb kvar, och det gick ju kanon ända tills minnet blev för klent.
    Men då hackade spelet, det stängdes ner och gick ibland inte att starta.

Twisted Angel skrev 2008-03-10 11:50:57 följande:

Ja, nån vajsing är det ju... Mitt spel stängde av sig idag igen och datorn startade om. Det händer när jag spelat en stund... Blir galen.  Flyttade just lite saker från C till en annan disk, och ska rensa i mottagna filer. Vet inte vad jag kan göra annars, kan ju inte datorer på det sättet!
  • qenzo

12?!?!:O
    Det är endast hårddisken som Sims ligger på som är intressant. Resten kvittar eftersom Sims inte integrerar över flera HD'n.
    Hur mkt minne har ni? För det kan verkligen spöka när det kommer till spel.

Twisted Angel skrev 2008-03-12 14:16:22 följande:

Räknade lite grovt på de 5 vanliga hårddiskarna... och fick det till ca 250Gig.
  • qenzo

Jag törs nästan sätta pengar på, att det är ditt minne som strular.
    Soms är ett _mkt_ krävande.

Twisted Angel skrev 2008-03-12 17:09:00 följande:

Inte vet jag om alla är hårddiskar... räknade med allt som fanns... Haha.1 gig i ramminne!Jag har 2 hårddiskar säger sambon precis... Då är allt det andra nåt annat...
  • qenzo

Ja winrar måste installeras, men går att få hem gratis på bla downloads.com
    En gul mapp med dragkedja är bara en symbol som talar om att du valt Winzip som arbetande program, för just den filtypen.

Winrar packar upp alla typer av filer, det gör inte winzip.

Twisted Angel skrev 2008-05-28 16:57:09 följande:

Är det något man måste installera!?De Sims-grejjer jag tagit hem har filer jag aldrig sett förut typ... Den där gula mappen med en dragkedja på!
  • qenzo

Nej du har rätt, du behöver inte välja. Men om du däremot har båda programmen så kan du själv bestämma vilket av de två som ska vara alternativ 1.

När det gäller alla likadana frisyrer så har jag samma problem med några kläder. De kommer upp kanske 60 gånger. Men... klickar jag på vardera av dessa likadana, så visas ett annat klädesplagg på min sim. Så de vinterkläder jag har flera gånger om, är olika kläder som klänningar, tröjor osv.

Twisted Angel skrev 2008-05-28 18:58:20 följande:

Winzip har jag alltid haft på alla datorer... Och jag valde inte nåt, bara laddade hem grejjerna...Men det måste vara nåt fel för de flesta av frisyrerna och kläderna visas inte i spelet. Utan det är samma frisyr kanske 50 ggr...  Jag som suttit en bra stund och unzippat allt...
  • qenzo

Twisted - om du tittar i downloadsmappen då? Du har inte likadana filer där som bara är ändrade som typ hårtofsgul.zip hårtofsgul_1.zip osv?

Jag har ett program som heter sims organizer och i det kan jag söka efter filer som har dubletter och enkelt radera alt. flytta dom.

• qenzo

Att allt inte finns med kan ju ha att göramed om de är installerade eller ej. Dvs är små blå gubbar eller bara "rena" filer.
    Har du CEP som gör att du KAN se allt i ditt spel?
    Har du alla expansioner så du inte beh tänka på sånt när du laddar ner?

• qenzo

Twisted - har du winrar behöver du inte oroa dig alls, eftersom det packar upp precis allt.

Det jag pratade om innan, dvs CEP är ett problem jag själv råkade ut för i början när jag laddade ner saker.
    CEP behövs bla för att läsa av recolors av olika downloads. Jag missade det i början och fick således inte "med" allt, trots att jag installerat allt korrekt.

Ibland när man packar upp det man laddat ner, dyker det upp filer med en liten blå "gubbe", de måste installeras. Man kan antingen dubbelklicka på den eller använda sig av ett program som installerar alla .package-filer direkt.
    Det var också något jag missade till en början = allt jag lagt in i downloadsmappen fanns inte i spelet.

Och anledningen till att jag frågade om expansionerna är av den enkla anledningen att alla de flesta downloads är baserade på ngn av expansionerna som är släppta. Nu hade ju du alla expansioner så det är inte ett problem för dig. Ville bara förklara varför jag tog upp dom :)

• qenzo

Markera alla rar-filer (ctrl A) hägerklicka på ngn blåmarkerad fil - packa upp här. Du kan sedan radera alla rar-filer om så önskas.
    För över alla uppackade filer till Download-mappen. Får du upp någon fil som ser ut som en blå "gubbe" (sim2.pack) så dubbelklickar du på den, välj installera. När de blå "gubbarna" är installerade kan du radera även de.

Snibben skrev 2008-05-31 12:21:58 följande:
    Hej igen. Har varit inne o kollat på sidan ni har skrivit om med hår osv. Jättebra! Men, jag kan inte installera nån? Jag har Winrar, men kommer inte ihåg hur man packar upp, vilken ska man trycka på? Sen kommer det upp en blå sims ruta där det står dubbelklicka på en packad fil för att installera innehållet. Jag dubbelklickar på filen, o det kommer upp igen?Hur gör man nu då? Jag vill ju installera hår osv.
  • qenzo

Har aldrig stött på några problem med överföringen till downdloads, men har du kollat så att du inte lyckats göra download mappen skrivskyddad eller så?
    Har du kollat så dina filer inte är skrivskyddade?

När jag laddar ner gör jag så här:
    Läser all information som finns före och efter det jag tänkt ladda ner. Detta för att se om någon fil som krävs är något man måste ex betala. Sedan tittar jag vart meshen finns. I vissa fall direkt i det jag önskar ladda ner, ibland får man betala med paypal och ibland måste man vara betalande medlem för att få den, eller andra "måste-ha-delar" av nerladdningen.
    När allt det är klart så klickar jag på mitt val, ex soffa.rar och ev en nerladdning av meshen också. Det sparas till en mapp på datorn, och vilken mapp det är väljer du själv.
    Sedan högerklickar jag på antingen filen eller så dubbelklickar jag på rar-filen och drar de packade filerna dit de ska vara. Jag bränner alla mina downloads och sparar de därför i en separat mapp. När filerna är uppackade kastar ajg rar-filerna.

När de sedan ska till Downloads markerar jag alla (ctrl A), kopierar (ctrl C) och klistrar (ctrl V) in dom på rätt plats i Download-mappen.
    Har jag sedan flera blå gubbar i downloadmappen startar jag ett program som heter MultiSim2PackExtract, letar efter gubbarna, startar och kör. Programmet installerar då alla blå gubbar som finns i samma mapp och raderar de sedan från mappen (ett val man gör själv).
    Är det bara en blå gubbe dubbelklickar jag på den och får då upp en blå ruta där det står vad jag vill packa upp, samt 2 knappar - Installera och Avbryt.

Hahahaha ja det var en novell om hur jag gör :D

När jag packar upp

Snibben skrev 2008-06-02 06:44:07 följande:
    Tyvärr så verkar det omöjligt för mig o ladda ner. Har haft problem med det innan. Jag kanske inte fattar helt. :) Jag har prövat o spara filerna i både WinRAR och sims 2 downloads mapp, filerna ligger där, om jag försöker föra över filer från rar till downloadsmappen så står det åtkomst nekad. Om jag dubbelklickar på en "fil" med den blåa gubben så kommer det upp "Dubbelklicka på en packad fil för att instellera innehållet", jag dubbelklickar, kommer upp samma sak hela tiden.Vart skajag ladda ner filerna? O vilken knapp trcker man på för att packa upp, o hur får jag det till spelet? Måste vara nåt fel på just mitt.Ni är snälla ni som orkar svara!
Svar på tråden Sims2 nr 12