Svar på #18
Anledningen till att jag drar parallellen mellan fri och ingen uppfostran kan ni se nedan. Händer titt som tätt i umgängeskretsen, ett exempel:
Barn på besök (vi var också på besök på samma ställe) envisas med att jaga katten och hundarna, dra dem i svansen, öronen, där barnet kommer åt (inte hårt men ändå fel sätt).
Vad gör mamma som applicerar "fri uppfostran" (enligt henne då)? Säger inte ifrån skarpt med ett nej, utan börjar fråga barnet och diskutera med barnet varför hon gör på det viset. Så händer det igen och barnet motiverar med att det är skoj. Då börjar mamma diskutera vari det roliga ligger och gör det hela till någon form av debatt eller vad man nu ska kalla det. Och så är det igång igen och nu slutar det med att hunden ställer sig upp och går rakt över barnet som börjar gallskrika (förvåning, inget allvarligt händer). Då blir mamman skitsur på hunden och kallar den för namn, ouppfostrad och ungen slår till hunden (nätt men ändå).
Då blir jag förbannad och säger ifrån på skarpen att så får man inte göra och visar hur man klappar istället, förklarar att det andra gör ont. Så barnet lär sig och får ett alternativ. Inga onödiga filosofiska diskussioner. Barnet har inte slitit i djuren sedan dess.
Så vad har mamman åstadkommit? För att inte snacka om hur många gånger det diskuteras att man inte slänger saker, inte slår på brorsan, etc.
Tyvärr är det på det här viset jag ser fri uppfostran appliceras, gång efter annan.