Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

TS, kan tyvärr inte motbevisa dig för jag håller med.

• Froststar
    Svar på #18
    Anledningen till att jag drar parallellen mellan fri och ingen uppfostran kan ni se nedan. Händer titt som tätt i umgängeskretsen, ett exempel:

Barn på besök (vi var också på besök på samma ställe) envisas med att jaga katten och hundarna, dra dem i svansen, öronen, där barnet kommer åt (inte hårt men ändå fel sätt).

Vad gör mamma som applicerar "fri uppfostran" (enligt henne då)? Säger inte ifrån skarpt med ett nej, utan börjar fråga barnet och diskutera med barnet varför hon gör på det viset. Så händer det igen och barnet motiverar med att det är skoj. Då börjar mamma diskutera vari det roliga ligger och gör det hela till någon form av debatt eller vad man nu ska kalla det. Och så är det igång igen och nu slutar det med att hunden ställer sig upp och går rakt över barnet som börjar gallskrika (förvåning, inget allvarligt händer). Då blir mamman skitsur på hunden och kallar den för namn, ouppfostrad och ungen slår till hunden (nätt men ändå).

Då blir jag förbannad och säger ifrån på skarpen att så får man inte göra och visar hur man klappar istället, förklarar att det andra gör ont. Så barnet lär sig och får ett alternativ. Inga onödiga filosofiska diskussioner. Barnet har inte slitit i djuren sedan dess.

Så vad har mamman åstadkommit? För att inte snacka om hur många gånger det diskuteras att man inte slänger saker, inte slår på brorsan, etc.

Tyvärr är det på det här viset jag ser fri uppfostran appliceras, gång efter annan.
  • Froststar
    Svar på #194

Miss Congeniality skrev 2008-03-12 11:40:01 följande:
    Tittar Anna i ögonen o säger att så får man inte göra, maten skall inte ligga på golvet och vill man itne ha maten säger man "tack för maten" o låter den ligga kvar på tallriken.Det är första vaningen, händer det igen så tas tallriken bort och ingen mat den stunden.Men vad har detta med fri uppfostran o göra?Fri uppfostran är simpel det handlar om att man lyssnar o respekterar sitt barns kännslor o att man som förälder inte måste vinna varje fight utan att man kan låta de bestämma vissa saker. Ex. Erik badade kvällen innan så i princip måste han itne bada denna kväll...mamma säger "erik kom nu så badar vi?" o erik säger "nej jag vill inte bada idag utan jag vill leka med mina bilar".Vad är fri uppfostran i detta jo att erik slipper o bada för det är inget nödvändigt eller så att man måste vinna denna fighten bara för att man är förälder.
    Menar du att du endast skulle titta ungen i ögonen? En 5-åring som slänger mat på golvet? Hon skulle inte ens fått torka upp efter sig??? Otroligt...

Det är nog just sådant här jag anser som ingen uppfostran. Visst blir det lugnare hemma. Inte speciellt mycket till uppfostran, dock.
  • Froststar
    Svar på #198

Miss Congeniality skrev 2008-03-12 14:35:23 följande:
    tycker det är skrämmande med vuxna människor som ser ett tillfälle att straffa, föromjuka, skambelägga barn som uppfostran när det bara är kränkande o förstör deras självkännsla.
    Det är klart, låt dem bete sig precis hur de vill, när de vill och var de vill. Det är ju enkelt att ha barn på det viset och sedan hävda att man annars kränker dem och förstör deras självkänsla. Det är riktigt skoj med individer som växer upp och tror att de är universums medelpunkt, alla ska anpassa sig till dem och inga regler gäller eftersom det är ju bara kränkande.

Ingen vuxen jag känner har blivit hanterad (vill inte ens använda ordet uppfostran i det sammanhanget) så som du beskriver när de var barn. Det skulle då betyda att alla de jag känner har mindervärdeskomplex och är pryda, kränkta, rädda individer. Skulle inte tro det.

Känner däremot några barn som föräldrarna hanterar så (uppfostrar inte dem alls) och de ungarna är riktigt odrägliga. Avbryter mitt i samtal, de är viktigast, kan absolut inte vänta 5 minuter, kutar runt ohämmade i affärer utan att bry sig om att de stör någon, skriker som besatta om något inte passar och kan nämna massor med fler exempel.
  • Froststar
    Svar på #202
    Ellekan skrev 2008-03-12 20:37:35 följande:
    Låt höra, vad skulle du göra med Anna? Och med anledning av ditt inlägg nr 200 undrar jag hur du gör för att dina barn när de är trötta och hungriga inte signallerar det genom att bli gnällinga/griniga? Hur gör du för att dina barn inte ska vara glada och spontana och fort vilja säga det där underbart intressanta de tänker på? Hur gör du för att få dina barn att aldrig skrika, aldrig protestera, aldrig visa sin egen vilja efter att du sagt nej? För om dina barn NÅGONSIN skriker, avbryter, springer i en affär, gnäller etc då kanske det var dina hemska barn jag såg vara så ouppfostrade just den där gången... :-O
    Ooops, öm tå?
    Kom då inte och klaga när barnen blir vuxna och beter sig som egocentriska svin. De har väl fått "fri uppfostran"

För att svara på din fråga:
    Jag hade fått henne till att torka upp och så blir det ingen mer mat vid det tillfället. Är det det här barnens spontanitet handlar om så kan jag gott vara utan det och de också. Så kanske man kan ha med dem till civiliserade ställen också. Barn ska lära sig att handlingar får konsekvenser. Jag är övertygad om att många ungdomsligister aldrig lärt sig det, tyvärr.
  • Froststar
    Svar på #205
    Ellekan skrev 2008-03-12 21:38:19 följande:
    Nej det var ingen öm tå. Jag tyckte bara att du tog en väldigt lätt väg när du underkände någons sätt att hantera situationen men inte beskrev vad du skulle göra. Sen kom det en lång harang om barn som fick mig att undra 1) Har du barn? 2)Gillar du barn överhuvudtaget?Eftersom de exempel du gav är sån't som alla barn gör någon gång i livet om de så blivit slagna varje vecka, undrar jag hur du lyckats med dina (om du har några)...Och nu tog du lätta vägen igen för du svarade inte på mina frågor. Jag tänker att det är lätt att klaga på andra när man inte måste visa något av sig själv.
    Nåja, konstigt sätt du hade att uttrycka det du menade på, då, med att dra allt det där med icke spontana, rädda ungar och vad det nu var.

Jag svarade på det där med Anna, resten var bara inte värt att svara på. Det var inte speciellt genomtänkta frågor eftersom alla barn blir självklart kinkiga ibland men något är fel när en 5-åring slänger sin tallrik med mat på, i golvet. En 5-åring vet redan vad man får och inte får göra.

Och nej, jag har inga barn eftersom jag anser inte att jag är villig att lägga ner den tiden de tar just nu. Fast det är klart, det tar väl inte så lång tid med "fri uppfostran" så jag får väl omvärdera det då

Gillar jag barn? (Ännu en sådan märklig fråga: gillar du vuxna? gillar du kvinnliga personer? gillar du asiater?) Ja, vissa och tyvärr, inte vissa andra, vilket jag vet är ganska orättvist, i.o.m. att i säkert 95% av fallen är det föräldrarnas fel att ungarna är fullkomligt olidliga.
  • Froststar
    Svar på #207

Miss Congeniality skrev 2008-03-13 08:04:45 följande:
    Sa jag att de eller att min son får bete sig som de (han) vill.Var någonstans skriver jag det!!!!!Du väljer att se o läsa det du vill o inget annat. Du är ju inte klok om du tror att den ända som kan det här med uppfostran eller att ditt sätt är det ända sättet att lära barn respekt är det ända.Min son är mkt uppfostrad är inte ens två år o säger alltid tack, o tack för maten, avbryter gör han men det är knappast så konstigt med tanke på hans ålder.Men som sagt vi låter väll honom göra som han vill när han vill o skiter i vilket eftersom vi inte straffar honom eller stänger in honom på hans rum eller tar honom i armen.
    Det är bra att din son är som han är trots att du "skiter i vilket". Men han är inte 5 och slänger inte sin mat på golvet. Så, åter till Anna. (Dessutom är det väl ingen, i alla fall inte jag, som har sagt att du ska stänga in honom på rummet eller dra honom i armen. ???!!!)

Fint, så du låter Anna göra som hon vill, hon behöver inte torka upp efter sig, mamma fixar. Gör det då and have fun! Men hamnar Anna någonstans där någon annan bestämmer så kommer inte de personerna att vara lika glada över att torka upp efter en självisk, bortskämd, olidlig 5-årig Anna. Och sedan om Anna blir utfryst så kan man ju fortsätta värna om lilla Annas känslor och som förälder påstå att alla andra är jobbiga och elaka och sårar lilla Anna.
  • Froststar
    Svar på #209

Miss Congeniality skrev 2008-03-13 09:43:57 följande:
    ATt med en gång gå till attack som förälder eller vuxen o straffa o skälla är maktmissbruk.Men ett ständigt återkommande beteende skall göras ngt åt men straff, nedvärderande handlingar, gap o skrik från vuxnas håll leder mkt sällan till väluppfostrade och trygga barn.
    Man behöver väl inte "gå till attack", gapa och skrika och annat. Men jag anser definitivt att man ska lära barn att en viss handling får en viss konsekvens. T.ex. att de får torka upp. Självklart får man förklara varför. Men att bara titta på barnet och förklara är ingen konsekvens.
  • Froststar
    Svar på #211
    TyskMamma skrev 2008-03-13 10:02:16 följande:
    Så tragiskt... 20 sidor är förbrukade och inte ett vettigt svar på det som TS ville veta. Om ni är här för att diskutera uppfostrans vara eller icke vara så starta en annan tråd. Jag ville också veta vad "Fri uppfostran" egentligen innebär och försökte tappert läsa denna tråden i hopp om att få svar men som alltid blev det mer en kamp mellan föräldrar som låter sina barn gråta sig till sömns för att de inte sa tack för maten och föräldrar som låter sina barn sätta eld på huset och plåga katten utan att de ingriper... Vad fri uppfostran betyder verkar ingen här verkligen veta. Det var synd.
    Ja tror att du har rätt, ingen vet riktigt, man ser endast resultatet (lyckat ibland, mindre lyckat vid andra tillfällen) av det föräldrarna påstår är "fri uppfostran". Kanske för att ingen riktigt kan förklara vad det är för något, alla tillämpar det olika, från att låta barn plåga katten till att endast låta barn göra "otillåtna" saker vid vissa tillfällen.

Men det måste ju finnas böcker som är inriktade mot "fri uppfostran" fast då får man ju just den författarens högst subjektiva tolkning av det hela.
  • Froststar
    Svar på #216

Miss Congeniality skrev 2008-03-13 11:29:05 följande:
    nä jag håller med...men att bara titta på ett barn som du skriver det är itne alls vad jag skrev.utan vad jag skrev vad det hade det varit mitt barn (anna) hade jag satt mig på hennes nivå och frågat varför hon gjorde det och förklarat varför man inte gör det.Sedan har jag aldrig sagt att jag själv torkade upp det hon kasta eller inte "tvingade" henne att göra det. Men medan du tycker att tvinga, att allt skall ha en konsekvens är rätta sättet att lära ett barn så anser jag att ständigt utöva makt på barn är maktmissbruk o leder sällan till trygga o väluppfostrade barn.
    Jag skrev inte "att bara titta på ett barn", jag skrev "titta på barnet och förklara" räcker ej. D.v.s. ingen konsekvens av en handling (aktion - reaktion, är det lättare att förstå?).
    Jag har inte sagt "att ständigt utöva makt på barn" så nu lägger jag ner det här för du tolkar ju hej vilt eller missar hälften av det jag skriver.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?