• Klimax

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

För mig är det detsamma som INGEN uppfostran och den erfarenhet jag har av fri uppfostran är det just att barnen ifråga inte är uppfostrade alls!

Motbevisa mig!

• Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?
  • cammily

För mig är FRI UPPFOSTRAN att man inte har en massa regler men ändå kan uppföra sig. att barnet har min tro på att de klara av att va hemma ensam tex. fram tills jag blir bevisad motsatsen.

• Moparwoman

Kan inte motbevisa dig..
    Barn som växer upp utan att lära sig respekt har inte fått någon uppfostran..

Man behöver däremot inte SLÅ sina barn för att de ska få respekt för sig själv och andra människor!

• blonde redhead

För mig är inte fri uppfostran = ingen uppfostran.

Fri uppfostran är att se barnet, ha få förbud, men prata om sakerna med barnen. Om man anser att något fel sker så pratar man med barnet om varför osv och se vad barnet har att säga om det och diskutera om det är rätt eller fel. Det handlar alltså inte om att inte uppfostra alls, utan att få barnet att ha en egen självkänsla, en egen vilja och få ett eget sätt att se på saker och ting.

• blonde redhead
    Moparwoman skrev 2008-03-07 12:34:24 följande:
    Kan inte motbevisa dig.. Barn som växer upp utan att lära sig respekt har inte fått någon uppfostran..Man behöver däremot inte SLÅ sina barn för att de ska få respekt för sig själv och andra människor!
    Varför skulle man inte lära sina barn respekt även om man tror på fri uppfostran?
  • norpnäsan

Har sett aldeles för manga exempel pa barn utan uppfostran och jag maste säga att jag tycker synd om de barnen. Jag har verkligen svart att tycka om ett ouppfostrat barn och det är ju faktiskt inte barnets fel!
    Slappa föräldrar är verkligen förkastligt.

fri uppfostran kanske funkar hos vissa, men jag tror att det är jättesvart. Kräver enormt med talamod och tid som alla inte har.

• Froststar

TS, kan tyvärr inte motbevisa dig för jag håller med.

• blonde redhead

Fast ni svarar ju att ni sett barn UTAN uppfostran. Men är det samma som FRI uppfostran? Jag tycker ni blandar ihop allt lite.

norpnäsan skrev 2008-03-07 12:41:15 följande:
    Har sett aldeles för manga exempel pa barn utan uppfostran och jag maste säga att jag tycker synd om de barnen. Jag har verkligen svart att tycka om ett ouppfostrat barn och det är ju faktiskt inte barnets fel!Slappa föräldrar är verkligen förkastligt.fri uppfostran kanske funkar hos vissa, men jag tror att det är jättesvart. Kräver enormt med talamod och tid som alla inte har.
  • Moparwoman

Hur många är det som har "Fri uppfostran" är det som har lärt sina barn respekt?

Iallafall i vårt område där jag bor har vi stora problem med ungdomarna och tyvärr många gånger går föräldrarna in och försvarar sina barn med just det resonemnaget..
    -mina barn har fått friuppfostran.. dom har visst rätt att driva omkring på stan MEN det är ju inte mitt barn som slår sönder, sparkar sönder saker, rånar och eldar upp skolan!!

och visar dom barnen någonsom helst respekt? näee

Ni som använder er av fri uppfostran kanske inte använda just det ordet längre eftersom det verkar missbrukas!

Eller gör som TS ber om Motbevisa!!

• norpnäsan

tyvärr verkar det som det är väldigt komplicerat att prakticera fri uppfostran, sa resultatet blir oftast ingen uppfostran alls. Enligt mina erfarenheter

• meesa

"Fri uppfostran" är ju en "metod" precis som nanny-metoden och AP, medan "ingen uppfostran" är precis vad det låter som, brist på uppfostran.
    Att se ner på hur andra väljer att fostra sina barn tycker jag är respektlöst, för jag tror att vi alla gör precis vad vi tror är bäst för våra egna ungar.

Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?