Inlägg från: blonde redhead |Visa alla inlägg
  • blonde redhead

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

För mig är inte fri uppfostran = ingen uppfostran.

Fri uppfostran är att se barnet, ha få förbud, men prata om sakerna med barnen. Om man anser att något fel sker så pratar man med barnet om varför osv och se vad barnet har att säga om det och diskutera om det är rätt eller fel. Det handlar alltså inte om att inte uppfostra alls, utan att få barnet att ha en egen självkänsla, en egen vilja och få ett eget sätt att se på saker och ting.

• blonde redhead
    Moparwoman skrev 2008-03-07 12:34:24 följande:
    Kan inte motbevisa dig.. Barn som växer upp utan att lära sig respekt har inte fått någon uppfostran..Man behöver däremot inte SLÅ sina barn för att de ska få respekt för sig själv och andra människor!
    Varför skulle man inte lära sina barn respekt även om man tror på fri uppfostran?
  • blonde redhead

Fast ni svarar ju att ni sett barn UTAN uppfostran. Men är det samma som FRI uppfostran? Jag tycker ni blandar ihop allt lite.

norpnäsan skrev 2008-03-07 12:41:15 följande:
    Har sett aldeles för manga exempel pa barn utan uppfostran och jag maste säga att jag tycker synd om de barnen. Jag har verkligen svart att tycka om ett ouppfostrat barn och det är ju faktiskt inte barnets fel!Slappa föräldrar är verkligen förkastligt.fri uppfostran kanske funkar hos vissa, men jag tror att det är jättesvart. Kräver enormt med talamod och tid som alla inte har.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 13:07:28 följande:
    Pejgan: Men den vuxna maste ju bestämma. Hur skulle det se ut annars?
    Ja hur ser det ut
    Vilka startar krig? Vika är den höga andel som mördar, misshandlar och våldtar? Är den vuxnes vilja alltid den bästa?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 13:22:24 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 13:11:45 följande:
    ....ja du har ju helt rätt att det inte är barnen som startar krig, mördar eller valdtar..... det känns ganska givet.Barn är inte psykiskt mogna att ta de flesta besluten och det är enligt mig nödvändigt att en vuxen guidar och vägleder.
    Guidar och vägleder gör man genom att vara närvarande.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 13:28:57 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 13:24:51 följande:
    ...och sätta gränser.
    Och det behövs alltid på alla vis?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:21:43 följande:
    Varför är det onödigt att sitta kvar vid bordet? En vuxen skulle ju inte resa sig och ga, eller hur? Ni vill ju behandla barn som vuxna?
    Jo men inte tvingar du väl vuxna att sitta kvar vid bordet? Det kan i så fall inte vara kul att vara gäst hos er.

Vad hade du sagt om din man tog hem en "nanny" till er för att uppfostra dig lite? Han kanske tycker du är lat eller inte gör som du vill. Är det ok?

Barn är individer, ibland har dom spring i benen, är trötta osv osv. Ett barn kan inte heller sitta på samma plats lika länge som en vuxen kan, ett barn har helt enkelt spring i benen.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:30:31 följande:
    Jag bor i Frankrike och ser en enorm skillnad pa svenska och franska barn. Här uppfostras barn med regler och föräldrarna har en mer auktoritär roll. Tycker att det är jâttebra och jag ser inte att min lilla tjej skulle ma daligt av det. Hon har sina omraden där hon själv far bestämma, men mamma och pappas regler maste följas.Manga ganger slas jag av hur slapp det är i Sverige. Mjäkigt och lat ga.... Jag ser otroligt ofta bortskämda, oupfostrade ungar som sliter och drar i leksaker och skriker och gormar utan att föräldrar lägger sig i.
    Sedan kan man också se att kriminaliteten är högre i frankrike, drogmissbruk högre, större främlingsfientlighet (var ligger respekten där?) osv osv (uträknat på antal invånare i jämnförelse) Så hur speglas de hårda uppfostringsreglerna männiksorna igentligen?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:39:04 följande:
    Pejgan är du insatt i fransk uppfostran?
    Är du insatt i vår uppfostran?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:41:03 följande:
    Ja jag är som ni kanske märker svensk och har hela min familj och större delen av min vänskapskrets i Sverige.....
    Jo men det säger väl inget om hur just VÅR uppfostran är och hur den går till. Alla i frankrike lär ju inte uppfostra sina barn på exakt samma vis. Precis som i sverige finns det stora skillnader, vissa agar sina barn, andra inte, vissa anser sig vara AP, andra för fri uppfostran osv osv.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:49:02 följande:
    Du har i stora drag rätt. Hur det sedan tillämpas kan vara olika. det ligger i barnets intresse att passa in i omgivningen. Ett ouppfostrat barn som inte lyssnar, inte visar respekt blir givetvis utstött och daligt bemött av alla.
    Och med det lär fransmännen sina barn att visa respekt menar du? (Du betonade att respekt var viktigt) Att är man olika andra så stöter man ut dom?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:51:29 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:50:22 följande:
    Ha ha nja sa jag verkligen sa Blonde? Läs igen.....
    Ja du skrev att ett ouppfostrat barn blir utstött.

Dom som stöter ut är dom då också ouppfostrade då? För som du skrev så är det ju så att de uppfostrade stöter ut den ouppfostrade.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:56:05 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:53:11 följande:
    Okej lyssna nu för jag orkar inte ta det sa manga ganger till. Ett barn som skriker gormar, inte lyssnar, inte kan dela med sig eller ha minsta lilla hyfs, blir automatiskt utstött ur barngruppen. Vem vill leka med en sadan? Jag har svart att tycka om ett sadant barn (hemskt eftersom jag vet att det egentligen är föräldrarnas fel)
    Ja jag förstår hur du menar. Men är det då inte så att de andra barnen borde lärt sig respekt inför ALLA människor?? Även dom som gormar och skriker. Borde det inte ingå i er uppfostran? Ni lär dom säga tack och fråga, men inte att respektera alla människor?? Är inte det MER viktigt??

Det är ju inte konstigt att det finns så mycket främlingsfientlighet i Frankrike.

Jag ser i alla fall lika värde i ALLA människor! Detta trots fri uppfostran. Hade jag fått en strikt fostran så hade jag kanske också stött ut dom som inte följde mallen på hur "man ska vara".
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:01:45 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:59:23 följande:
    Nej jag tycker inte att mitt barn ska behöva sta ut med en skrikig, brakig unge som bara förstör utan att förälderna säger till.
    Och det kallar du respekt inför andra?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:08:15 följande:
    Om jag är bortbjuden sa väntar jag själklart tills jag blir erbjuden chips innan jag tar. Trodde att det var självklart. Om min tjej inte har blivit erbjuden sa är det naturligt för henne att fraga, och nej inte varje gang.....
    Men är inte ert hem även er dotters hem? Dte är viss skillnad på att vara bortbjuden och att vara hemma. Frågar du din man om lov? Eller frågar din man dig om lov?
  • blonde redhead

Im Fabulous skrev 2008-03-07 17:51:50 följande:

Oh vad jag håller med dig TS Har två ungar i min närhet, 7 och 8 år gamla. Min sambos halvsyskon.När de kommer hit öppnar de garderober, springer in i vårt sovrum, hoppar i vår säng, leker med mina saker (!?) presenter som jag fått av vänner. De klättrar på bord, skriker, tjuter.. "Det gööööör väl inget?" ger föräldrarna som svar.. Om jag hade burit mig åt på det viset när jag var liten hade mamma fråntagit och kastat någon favorlitleksak. Vilket var precis vad hon gjorde. Andras saker rör man inte, och hemma hos andra uppför man sig.
    Som tidigare sagt, det är INTE fri uppfostran, det är helt UTAN uppfostran. Det är två helt skilda saker.
  • blonde redhead

Im Fabulous skrev 2008-03-07 17:57:16 följande:

Vad är då Fri uppfostran?
    Läs tråden
  • blonde redhead

norpnäsan

Kan du tänka dig att mina barn aldrig hoppar med skor i soffan, eller gormar och skriker eller klättrar på bord eller liknande.

Konstigt va, vi som inte uppfostrar våra barn....

• blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 18:19:10 följande:
    Blonde. Jag har ingen aning om hur det gar till hemma hos er.
    Nej precis. Hur kan du då klanka ner och mena på att det bara handlar om ungar som skriker och bråkar osv och föräldrar som inte orkar göra något alls?
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 18:22:45 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 18:20:15 följande:
    Va? Vad menar du?
    Du menar att dom som sysslar med "fri uppfostran" har barn som skriker, gormar, är "ouppfostrade", har ingen respekt osv osv.

Så är inte våra barn trots fri uppfostran. Det är som sagt skillnad på INGEN uppfostran och FRI uppfostran. Det som tråden handlar om.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?