Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

norpnäsan skrev 2008-03-07 13:49:20 följande:
    gränser behövs - ja
    Ge exempel på gränser som är absolut nödvändiga?

För som jag ser det behöver man sätta gränser runt sig själv främst (hej Juul-fans!), och enbart i få fall sätta gränser för barnet. Att barnet inte får slå djuren, det är självklart en slags gräns. Så gränser om att barn inte får skada sig själv eller andra, eller förstöra en mängd saker, det har nog alla.

Men vilka mer gränser behövs? Om vad? Kan du utveckla lite?
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 13:53:23 följande:
    inte skrika, förstöra i lek med andra. Inte roffa at sig kakor eller ta för sig utan att fraga. Lära sig fraga och säga tack och förlat.Lära sig vänta pa sin tur.tex...
    Måste man ha regler för att lära sig att säga tack? Förlåt? Ska man tvinga barnen till det?

Varför inte föregå med gott exempel bara?
  • Bonanza
    Pejgan skrev 2008-03-07 14:00:35 följande:
    ett par svårare gränser är tex: sitta kvar vid matbordet tills alla ätit upp, totalt onödigt anser jag.att välja barnens kläder, totalt onödigt så länge kläderna passar aktivitet/väder
    Eller att sitta rakt på stolen, att äta en viss mängd etc etc.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:17:36 följande:
    Klart att man ska förega med gott exempel. men jag känner fa vuxna som inte säger tack. Självklart ska min tjej säga tack. Inte bara när hon vill det själv. Det hör till allmän hyfs.
    Se där ja! Och jag tycker att det är helt absurt att tvinga små barn att säga tack, föregår man med gott exempel kommer det av sig självt när de förstår innebörden.

Jag har aldrig någonsin sagt åt min son att säga tack. Det går så bra ändå.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:18:57 följande:
    Bonanza: Behöver dina barn inte säga tack om de inte vill?
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:23:51 följande:
    Jag svarade pa Bonanzas inlägg. Hon tycker uppenbarligen inte det. Sa om jag skulle ge en födelsedagspresent till ditt barn, tycker du da att det är okej att han inte säger tack?
    Min son är bara (snart) tre år. Nej, jag kräver inte att han säger tack. Han kommer dock göra det ändå, eftersom han är väldigt "artig", men jag tycker att ibland kan glädjen i ögonen räcka, eller att man börjar leka direkt eller hoppar av förtjusning. Ett barn som är blygt som tvingas till ett tack är hemskt att bevittna!
  • Bonanza

I vår familj stannar (för det mesta) alla i köket när vi äter middag. Inte för att det är bestämt så, utan för att vi tycker att det är mysigt.  Det kan hända att min man har något oavslutad han vill återgå till, då gör han det. Är jag för ovanlighetens skull upptagen med något går jag tillbaka till det.

Vår son brukar ofta stanna kvar varenda kväll, men kanske bygger tåg av spaghetti eller hoppar och sjunger i kökssoffan under tiden vi andra äter klart.

Jag tycker att vi har det supermysigt och skulle få eksem av att kräva att alla sitter kvar på sina stolar tills alla har ätit upp.

• Bonanza
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:32:10 följande:
    Sedan kan man också se att kriminaliteten är högre i frankrike, drogmissbruk högre, större främlingsfientlighet (var ligger respekten där?) osv osv (uträknat på antal invånare i jämnförelse) Så hur speglas de hårda uppfostringsreglerna männiksorna igentligen?
    Och glöm inte användandet av aga... att snärta till ungarna på handen när de gör fel är inte precis något man tycker är fel i många andra länder.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:42:51 följande:
    Pejgan: det man läser pa internet och diverse media är ju oftast det som är som mest spektakulärt. Varför skulle det annars skrivas om det? Nej, man maste nog ha vistats pa plats ett tag och fatt sig en ganska bra bild av den franska vradagen för att kunna säga att man vet hur det gar till.
    Jag har rest rätt mycket i Frankrike och gillar inte det jag ser. Order, aga, ingen jämlikhetssyn alls. Usch!
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:44:54 följande:
    Bonanza: det stämmer inte alls.
    Eh jo? Självklart stämmer det. Jag HAR rest i Frankrike och jag HAR sett detta!

Finns det en gemensam fransk uppfostran? Häftigt land, här i Sverige är det ju väldigt spritt. Allt från nannymetoderna (och värre än så!) till mycket mer fri uppfostran än det jag ägnar mig åt.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:56:05 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:53:11 följande: Okej lyssna nu för jag orkar inte ta det sa manga ganger till. Ett barn som skriker gormar, inte lyssnar, inte kan dela med sig eller ha minsta lilla hyfs, blir automatiskt utstött ur barngruppen. Vem vill leka med en sadan? Jag har svart att tycka om ett sadant barn (hemskt eftersom jag vet att det egentligen är föräldrarnas fel)
    Men vem har sagt att de vill att barnen ska vara så? Ingen här! Däremot menar vi att vägen till att få ett barn som beter sig efter samhällets grunläggande normer, inte går genom regler, straff och stränghet, utan genom vägledning, kommunikation och jämlikhet.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:59:42 följande:
    Ja men det verkar ju manga ganger ga sa fel, med tanke pa alla ouppfostrade ungar man ser i Sverige jämfört med i Frankrike
    Märkligt, jag ser inte särskilt många så rabiata ungar som du beskriver. Men du och jag har säkert olika uppfattningar av vad en ouppfostrad unge är också. Jag menar, min unge leker med sin spaghetti till och med!

• Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:04:52 följande:
    Rabiata ungar har jag aldrig pratat om. Däremot ser jag manga ungar i Sverige som kastar sig över chipsskalen och roffar at sig, som sliter at sig leksaker, som vägrar hâlsa och som skriker och gastar när andra försöker göra sig hörda. Som helt enkelt inte klarar av att samarbeta och respektera andra.
    En fråga bara: ska barnen fråga varje gång de tar chips? Eller bara första gången. Frågar du om du får ta chips, eller ska det bara gälla barnen?
  • Bonanza
    TwistedSister skrev 2008-03-07 15:06:17 följande:
    Nu vet ju inte jag riktigt vad alla andra tycker att fri uppfostran betyder, men alla "ouppfostrade ungar man ser i sverige" är nog kanske inte offer för fri uppfostran utan för att inte ha blivit sedda, förstådda, respekterade, inte fått känna grundläggande trygghet i kombination med gränslöshet och brist på engagemang från vuxna.Fri uppfostran från engagerade föräldrar i ett tryggt hem ger inte det resultatet att barnen blir ouppfostrade och beter sig illa.
    Amen!
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:08:15 följande:
    Om jag är bortbjuden sa väntar jag själklart tills jag blir erbjuden chips innan jag tar. Trodde att det var självklart. Om min tjej inte har blivit erbjuden sa är det naturligt för henne att fraga, och nej inte varje gang.....
    Så om det ställs en chipsskål på bordet och ingen säger "varsågod", då frågar du antingen om du får ta, eller så äter du inte alls? Eller hur menar du? Och om du bara tar, då är det väl ok för barn också att bara ta, eller?
  • Bonanza

Moparwoman - jag skulle definitivt se det som mitt ansvar som förälder att min son inte gör såna saker. Det tycker jag är en stor del i min "fria uppfostran", att jag ser det som mitt ansvar vad barnet gör. Och vill vägleda rätt. Många som är för en mer auktoritär uppfostran gör det till barnets ansvar, och straffar när barnet inte beter sig önskvärt.

• Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:25:32 följande:
    Bonanza: Ett exempel:Vara tva barn leker pa en lekplats. Ditt barn slar och skvätter sand pa mitt barn. Vad gör du?
    Går fram och säger till mitt barn något om att det andra barnet blev ledset och att man inte ska skvätta sand och slåss. Sen frågar jag om han kan komma på något för att göra det andra barnet glatt igen. Är det är riktigt litet barn sätter jag mig med dem för att förhindra nästa gång, eftersom så små barn är för små för att kunna förstå.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:29:53 följande:
    Och om man gör det igen?
    Vilken ålder pratar vi om?

Min treåring - förklarar igen att det andra barnet blir ledset och att man inte får slåss. Och säger att om han fortsätter får vi gå och leka där det andra barnet inte är, eftersom det tydligen inte fungerar. Vill han sitta kvar i sandlådan får han inte vara dum mot det andra barnet.

En ettåring - säger igen att man inte slåss, man leker i sanden. Fast där hade jag ju förhindrat redan.

Hur tycker du?
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:34:17 följande:
    Bonanza ja vi kan prata om 3 aringar. Jag skulle göra samma sak. Alltsa om det inte hjälpte säga att hon inte fick leka i sandladan. Alltsa ett sorts straff.
    Njae, konsekvens snarare. Ett straff hade varit att gå hem. Eller att inte få titta på bolibompa eller så. Om han inte kan sitta i sandlådan utan att göra illa det andra barnet, då kan han ju inte sitta i sandlådan. Snarare en konsekvens än ett straff som inte har någon relation till händelsen.

Jag vet dock inte säkert, mitt barn slåss inte så jag har aldrig varit i den situationen.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?