• Callina

Semester och 15-åring som inte vill åka med

Ja eller 16 som han blir i sommar... så.. nu har det hänt, i stället för att bli glad över att jag bokat en utlandsresa i sommar så såg han besvärad ut och snackade om att det skulle vara en hel del fester i sommar osv... så.. nu har man kommit dit att han kanske inte vill åka med på semester längre Lillkillen, 12 år vill gärna åka men tycker inte att det är kul om inte storebrorsan följer med. Aaaaahhhh ska vi åka själva då, jag och min sambo.. jag menar.. det är rätt dyrt att åka iväg..... och om om inte vill Hur ska jag göra? Hur gör ni?

• Svar på tråden Semester och 15-åring som inte vill åka med
  • Birgitta2

16 år? Och lämnas hemma ensam? Aldrig i livet. Det hade bara varit att följa med. Speciellt när han säger att det är mycket fester i sommar. Såååå många fester missa han väl inte under semestern?

• Linda1976

Det beror väl på hur ni litar på honom. Jag var själv hemma vid 16, men så var jag världens skötsammaste också. Inga problem.

Jag hoppas att jag lyckats så bra med dottern att jag kommer kunna göra samma sak med henne, den dan hon inte vill följa med oss.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Callina
    Birgitta2 skrev 2008-03-08 12:29:47 följande:
    16 år? Och lämnas hemma ensam? Aldrig i livet. Det hade bara varit att följa med. Speciellt när han säger att det är mycket fester i sommar. Såååå många fester missa han väl inte under semestern?

Alltså, min sambo är inte pappa till mina barn så åker vi iväg så får han bo hos sin pappa, vi har inte tänkt att han ska vara ensam en hel vecka.

Linda1976 skrev 2008-03-08 12:32:38 följande:
    Det beror väl på hur ni litar på honom. Jag var själv hemma vid 16, men så var jag världens skötsammaste också. Inga problem.Jag hoppas att jag lyckats så bra med dottern att jag kommer kunna göra samma sak med henne, den dan hon inte vill följa med oss.
    Jag litar väl gaaanska väl på honom på inte tillräckligt för att vara hemma själv en hel vecka
  • Conny homopappan

Birgitta2

vem har sagt att han skall lämnas ensam hemma?
    förresten så tror jag en 16 åring klarar av att vara ensam i 2 veckor eller något liknade, själv stack jag ut och reste jorden runt som 17 åring och var borta i 12 år med kortare uppätningsperioder hemma hos mamma och pappa, var på min första ensamna resa som 16 åring till Gambia i en vecka.

• Suri

Min 16 åring åker med. Det blir kul när han väl är där. Jag värdesätter så himla mycket tiden vi kan ha tillsammans hela familjen och det vet han. Kompisarna finns kvar när han kommer tillbaka. Att resa ger erfarenheter och upplevelser som är jättenyttiga. Här stannar ingen hemma!

• Callina

JO, jag tror också att man klarar det, handlar väl om man som förälder vill lämna dom. Det var inte tanken i alla fall. Klarar gör man mycket, min sambo gick till sjöss när han var 17 och gick iland för två år sen när han flyttade ihop med mig. Men min fråga gällde ju lite HUR man gör, om jag "tvingar" med honom på semester och han kanske sitter och surar och längtar hem så blir det ju inget roligt.... men 12åringen missar ju semester om vi inte åker men han vill inte åka utan storebror .. suck...

• Linda1976

Men vad är problemet, om han kan bo med sin pappa. En 16åring måste väl ändå få välja själv?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Callina

Alla 16-åringar är ju heller inte lika, vissa accepterar och har kul när dom väl är där och vissa längtar hem :) 15/16åringar lever i nuet och det är ju rätt härligt den period man gör det också.

• Callina
    Linda1976 skrev 2008-03-08 12:38:41 följande:
    Men vad är problemet, om han kan bo med sin pappa. En 16åring måste väl ändå få välja själv?
    Problemet är att det inte blir kul för 12 åringen att åka som ensamt barn. Dom umgås mycket och umgås alltid hela tiden på resor. I vanliga fall..
  • Madame Mom

Förra sommaren var min 15-åring hemma när vi var i sommarhuset i Danmark. I och för sig hade jag en väninna i området som höll koll och förutom att städningen var lite eftersatt så hade han klarat sig alldeles utmärkt. Det där beror ju helt klart på hur barnet är i övrgit. Min son hade inte hittat på nåt, inte haft några fester eller så. Han hade bjudit en kompis och sin flickvän på mat en dag, men värre än så blev det inte..

Svar på tråden Semester och 15-åring som inte vill åka med