• elegi

kipar efter luft och hyperventilerar

Jag som har 2 barn med astma skulle inte heller bara avfärda det som ingenting, bättre att åka in en gång för mycket än 1 gång för lite. Säger inte att det är astma men om det skulle vara det eller rs så är det ju iaf bättre att kolla upp. Jag skulle bli förbannad om mitt bvc hade sagt så utan att kolla upp det vidare. Ring sjukvårdsrådgivningen
    Tecken på RS är enligt en broschyr jag hittade på barnkliniken:

Symtomen kan i början ibland likan en förkylning och kan omfatta:
    *Feber
    *Snuva
    *Hosta, ofta med segt slem
    *Andra förkylningsliknande symtom

Symtomen blir ibland värre och de kan omfatta:
    *Andningsbesvär:snabbandning, slemmig hosta och ett pipande och väsande ljud i bröstet
    *Andningsuppehåll
    *snabba förändringar av allmäntillståndet

Läs mer om just rs på www.rsvirus.com

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • elegi
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:03:12 följande:
    men asså hon äter som vanligt och är inte hängig och visst nyser hon men de har jag läst att många små bebisar gör?sover mycket gör hon men hon är ju bara 3 veckor när hon väl är vaken är hon pigg...feber har hon inte.. usch nu blev man rent nervös ju-... ska vänta tills sambon vaknar så vi kan ringa in o kolla
    För att känna dig lite tryggare kan du ju beställa ett andningslarm www.andningslarm.se finns ett som man fäster i blöjkanten som även går att flytta så att dom kan ha det i vagnen och i sängen och i bilstolen, det funkar även om dom ligger i ens egen säng (tar inte upp din andning).
  • elegi
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:06:41 följande:
    VAA??? tar inte alls lätt på det hära.. jag är ju supernervös..
    Men du behöver ju inte vänta på att sambon ska vakna för att du ska ringa, passa på att ring sjukvårdsrådgivningen nu och se vad dom säger, ju tidigare desto bättre både ifall att det skulle vara något men även för att du ska kunna kolla upp det och oxå bli lite lugnare.
  • elegi
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:09:03 följande:
    klart jag ska ringa in o kolla.. att jag skrev här var mest för o se om fler bebisar låter när dem andas.. naturligtvis tar jag mitt barn på allvar! blir faktiskt sårad när folk skriver så.. jag struntar väl inte i om mitt barn har andningsbesvär!
    Det är inte alltid helt lätt att tolka folk på nätet, blir ju liksom inte så personligt , det finns ju faktiskt vissa inlägg (inte bara dina) som när man läser så tolkar man det som att det inte skulle vara någon fara. Skriver inte detta för att såra dig utan mer förklara varför iaf jag tänkte som jag tänkte. Inget illa menat överhuvudtaget, det finns de som inte ser allvaret. Tyvärr, men efter dina inlägg så ser man ju nu att du är orolig
  • elegi
    Flickan och kråkan skrev 2008-03-09 09:12:45 följande:
    Min lillgroda kräks aldrig heller. Läkaren i artikeln tog upp TVÅ orsaker till rossling - mjuka, smala luftrör + mjölk eller annat.Tycker inte heller du tar lätt på det här. elegi: Förresten appropå RS. När jag ringde sjukhusupplysningen för att jag var orolig fick jag följande upplysning:- de behöver INTE ha feber- de behöver INTE ha hosta- de behöver INTE ha synbar snuva (sitter längre ner i luftrören)- kan sova MER eller sova MINDREDet är allmäntillståndet man ska hålla koll på. Att de äter ordentligt och beter sig som vanligt + ha koll på andningen
    Nej men visst är det så, därför ajg skrev både dom mer förkylningssymtomen och de andra, behöver inte alltid vara så påtagligt, min son som har svår astma är sällan allmänpåverkad så jag har fått kämpa hårt för att få komma in så att de har kollat upp honom (är idag snart 5 år) 9 gånger av 10 har jag haft rätt fast han inte följt skolböckerna när det gällt symtom. Är man orolig ska man ta kontakt med sjukvården så att dom får göra en bedömning, som mina barns läkare numera säger : Gå på din mammma intuition den stämmer.
    Upplever du att ditt barn är dåligt så är ditt barn dåligt då är det läkarens uppgift att hitta felet. Idag vet jag oxå att jag ska lita på mig själv när jag känner att nåt är fel.
  • elegi
    Musensmamma skrev 2008-03-09 09:32:35 följande:
    TS skrev inte att hennes baby rosslade och kipade efter luft i samband med det....Lite sådana kippningsljud det gör de flesta bebbar faktiskt!
    Men om man som förälder tycker att det verkar oroande så är det bättre att åka in och kolla än att inte göra det då slipper man ju oroa sig i onödan, svårt för oss som sitter framför dataskärmen att ställa diagnos, de flesta har nog inte ens den medicinska kunskapen för att göra det heller eller för att avfärda det som normalt heller för den delen.
  • elegi
    Musensmamma skrev 2008-03-09 09:50:59 följande:
    Jo visst har du rätt i det!!!Men sen å andra sidan så tycker jag att det är extremt onödigt att "skrämma" upp folk hur som helst...För ts skriver ju inte att bebben rosslar och har andningsproblem utan bara att hon undrar om det finns fler bebbar som hennes.....lite stöd som förälder så där
    Fast vi har ju skrivit att vi inte skriver det för att skrämma upp henne även om det nu blir så, vi delar med oss av våra erfarenheter i ämnet även om de kan verka skrämmande så är väl det minst lika viktigt att de kommer fram oxå istället för att henens oro tystas ner som om det inte är något. Skulle du vilja ha det på ditt samvete om det visar sig att det är astma eller rs. Nej det vill väl naturligtvis ingen just därför skriver vi våra erfarenheter oxå och det är inte för att skrämma upp som jag gör det iaf utan enbart för att öka medvetenheten, ajg vet många föräldrar som känt på sig att något är fel men ändå fortfarande kämpar för att få rätt vård åt sina astmabarn för att medvetenheten även inom sjukvården är dålig.
  • elegi
    Svar på #32
    Naturligtvis så finns det människor som kanske förstorar saker i dina ögon, men allas erfareheter är olika och genom sina erfarenheter får man en större medvetenhet. Om du visste hur många som tvekar inför sjukhusbesök när vi som har barn som har varit rejält dåliga skriker rakt ut åk till läkaren, så skulle du bli förvånad. Dina erfarenheter är att detta inte är något att bry sig om men det är inte samma sak som att det är den erfarenheten jag har . Hade jag vetat det jag vet idag hade jag sökt hjälp bra mycket tidigare än vad ajg gjorde, detta kan jag än idag ha dåligt samvete över. Men för att du ska förstå så ska jag berätta min historia om min dotter då 1½ år gammal.
    Hon hade länge hostat, då jag själv är astmatiker så frågade jag läkare om det kunde vara dotterns problem. Svaret jag fick: -Jag har varit barnläkare i 15 år och barn under 2 år får inte astma! då frågade jag om det kunde vara lunginflammation eftersom hon hade feber och väste/rosslade. Läkaren svarade: -Barn som har lunginflammation springer inte. Nehe vad skulle jag då säga, han tog inga prover utan lyssnade enbart. 3 dagar senare åkte vi in akut då var hon slö åt inte, hängde bara i famnen, hon hade kraftig dubbelsidig lunginflammation och konstaterades ha astma, direkt upp till barnkliniken och inläggning med täta inhalationer under 1 veckas tid. När vi sedan senare åkte till läkaren vid tidigare tidpunkter i sjukdomsförloppet och en annan läkare lyssnade och inget hörde så berättade ajg att hon var 4-5:e andetag lät som hon pressade ut luft. Läkaren: - Jaha då ska vi göra lungröntgen, så här fortsattedet under 1 års tid innan hennes medinering gjorde nytta som den skulle. Jag tror idag att hon hade astma tidigt, långt innan hon fick lunginflammationen första gången, hade jag lyssnat på mig egen intuition hade hon inte behövt vara lika dålig, tyvärr är det så att inom sjukvården får du slåss med både näbbar och klor för att få den vård dina barn förtjänar.
  • elegi
    Svar på #36
    Precis på samma sätt som du tror att det inte är något så skrev jag från början att hon skulle kolla upp det, talade bara om att det kunde vara astma eller rs inte att det måste vara något utav dom. Jag är inte läkare elller jobbar inom vården, vet inte hur den saken är för dig. Precis raka motsatsen till dina åsikter så tycker jag att det är alldelles för många utan erfarenheter av samma symtom som ts beskriver som talar om att det inte är något att oroa sig för, det vet varken du eller jag!
  • elegi
    Musensmamma skrev 2008-03-09 12:29:21 följande:
    Alldeldes för många symptom???? Vilka????Vilka symptom är det som står skrivet av TS som jag missat!!!!??????Jag är själv mamma och JAG VET HUR OROLIG MAN ÄR som mamma!!! Självklart vill man ju sina barn det bästa osv...Men det enda jag svarat på är att JA det är normalt att de gör såddanna ljud!!!!DEt behöver inte innebära att de har astma osv...Men som du skriver att det vet varken du eller jag...Därför säger jag nu till Ts så att du ska vara nöjd :Kanske har din bäbis astma!!! Åk genast in och begär lungröntgen och allt vad man nu kan få önska!!!Om läkaren söger att det inte är någon fara så säg att han har fel!!!!! Det är du som är mamma och du vet bäst!!!!Om läkaren säger att det är vanligt att bebbar  gör sådanna ljud så ljuger han och arbetar säkert som veterinär!!!Fast som jag sagt innan till dig Ts.......Det är normalt att bebbar gör sådanna ljud!!! Det behöver inte innebära astma eller Rs!...fast jag är inte läkare så vad vet jag??? Men mina bebbar har gjort sådanna ljud och många andra bebbar som jag med känner och *peppar,peppar* så har de klarat sig fint...Men vem vet mina barn har kanske Astma och Rs-virus det är kanske bara jag som lever i total förnekelse!!!!

Ursäkta men har jag gjort dig något ont eller trampat dig på någon öm tå eller dyl. jag kan verkligen inte förstå vad detta handlar om.
    Det jag har svarat på är att detta behöver inte vara normalt, för att vara säker är det bäst att låta läkare undersöka. Vart skrev jag att ts barn hade rs eller astma???

Näe nu lämnar jag denna tråd, om ts eller någon annan som läser detta önskar föra vidare diskussion eller har något annat att säga mig så välkommen att kontakta mig via gb eller inbox. Adjö
Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar