Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

kipar efter luft och hyperventilerar

Min lill-plutt har gjort så sedan han föddes. Också bara när han sover. RS-infektion så låter det ju mer som de inte kan andas eller får kämpa för det HELA tiden. Hemma hos oss låter det inte som han inte kan andas - det bara låter om honom mycket, precis som om han drömmer och oregelbunden ibland snabb andning.

• Flickan och kråkan

Jag tror det beror på att de inte är riktigt färdiga i luftvägarna. Jag är ganska säker på att jag läst om mjukt brosk eller liknande vilket gör att det låter om spädbarn. Ska försöka kolla upp det. Oregelbunden andning har ju också små barn helt normalt, vet dock inte hur länge.

• Flickan och kråkan

Hittade det här lite snabbt på barnläkarspalten:

Rosslande andning

Inledningsvis vill jag påpeka att i den här artikeln behandlas endast de situationer då synbarligen friska och välmående barn har rosslande andning som för övrigt är lugn och besvärsfri.

Det är inte alls ovanligt att spädbarn ibland rosslar. Jämfört med större barn är deras luftrör smalare och luftrörsväggarna ännu mjuka och eftergivliga. Redan små mängder normalt slem leder till rosslande. P.g.a. de mjuka väggarna öppnar och tillsluter sig luftrören i takt med andningen. Det här yppar sig som ofta rätt högljutt rossel som besvärar föräldrarna mera än barnet. Oftast slutar rosslandet redan vid några månaders ålder.

Spädbarn har ofta benägenhet till små uppkastningar efter måltiderna. Den rosslande andningen kan då bero på att maginnehållet har hamnat i luftstrupen och förorsakat irritation med slembildning. Ibland kan i dylika situationer uppstå infektion i luftrören, t.o.m. lunginflammation. Men om barnet växer normalt, uppkastningarna inte är speciellt rikliga och han eller hon inte själv verkar besväras av dem, kan man lugnt avvakta situationen och vänta på att barnet växer till sig. Det är viktigt att man ser till att barnet rapar. Om uppkastningarna är rikliga och i samband med dem förekommer hostattacker bör läkare kontaktas.

• Flickan och kråkan

Min lillgroda kräks aldrig heller. Läkaren i artikeln tog upp TVÅ orsaker till rossling - mjuka, smala luftrör + mjölk eller annat.

Tycker inte heller du tar lätt på det här.

elegi: Förresten appropå RS. När jag ringde sjukhusupplysningen för att jag var orolig fick jag följande upplysning:
    - de behöver INTE ha feber
    - de behöver INTE ha hosta
    - de behöver INTE ha synbar snuva (sitter längre ner i luftrören)
    - kan sova MER eller sova MINDRE

Det är allmäntillståndet man ska hålla koll på. Att de äter ordentligt och beter sig som vanligt + ha koll på andningen

• Flickan och kråkan
    Musensmamma skrev 2008-03-10 08:41:09 följande:
    Inget illa menat, men det märks att du är en hysterisk människa och det är tack vare sådanna som dig som gör så att man får vänta hur länge som helst på vård!!!ORKA!!!!!Jag har sagt att det är normalt att bebisar gör ljud ifrån sig utan att de har astma osv...Men det har kanske aldrig dina barn gjort???Nu är det inte lönt att du skriver mer för jag anser att denna disskussionen har spårat ur totalt!!!Spelar ingen roll vad de flesta av oss säger, för du verkar ha bestämmt dig för att du har rätt.Men visst då har jag lärt mig något nytt idag då: Om din bäbis gör små kipljud så ska man åka in direkt för då är det Astma eller Rs-virus.Oj bäst att jag ringer och får en tid nu direkt åt mina barn..min dotter har gjort sådanna ljud som liten och nu är hon 6 år..Shit då har hon haft det i 6 år nu!!! Bäst att få henne undersökt.Och min lille prins har gjort sådanna ljud som nyfödding med och nu är han snart 7 månader SHIT ha har haft det i 7 månader nu!!! Bäst att ringa direkt!!!Vad jag försöker få dig att förstå är att även om du nu har dålig erfarenhet av andningsbesvär hos bäbisar...så är det trots allt normalt att de gör sådanna ljud!Jag säger inte att det inte är Astma eller Rs för att jag är ingen läkare!Men det enda som jag ville ha sagt vara att om din bäbis "bara" gör små kipljud utan hosta och andra andningsbesvär osv..så är det säkert ingen fara...men om man är osäker så kan man ju självklart åka in och kolla det.Vi mammor brukar ju känna på oss vad som är rätt och fel eller hur??Och om man anser att något inte är bra med sin bäbis då åker man ju självklart in och lyssnar inte på en massa folk på Fl.Och även om det nu är normalt med sådanna ljud om man har astma så är det åxå normalt med sådanna ljud om man inte har astma!!!Så är det!!! Bebbar gör massa läskiga ljud i från sig!!
    Vill bara hålla med! Läskigt, men för den skull (oftast - bäst jag skrivrt det) inte farligt.
Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar