Inlägg från: SmSdRottNiNgEn |Visa alla inlägg
  • SmSdRottNiNgEn

    Hjälp varandra att leva mer miljövänligt!

    Kanske finns det redan någon tråd om detta men jag startar den här ändå. Tipsa andra här på FL om hur man kan leva lite mer miljövänligt.

    Ex. använd inte hushållspapper, tvättbara trasor eller handdukar går i många fall lika bra att använda till att torka upp spill med. Sen är det bara att tvätta.

    När du druckit grönt te så kan man använda tebladen till att lägga bland tomatplantorna till exempel. Läste på internet att man även kan använda dem till att lägga i kattlådan (fast de ska torka först) då det ger en bättre lukt. Smart! Man kan också använda grönt te till att tvätta mattor i! Jodå! Det är tydligen vanligt att man tvättar mattor gjorda av bambu o dyl i Asien!

    Fyll på med era egna tips. Jag återkommer med fler jag med! Om vi alla hjälps åt så kan vi göra något åt all miljöförstöring.

  • Svar på tråden Hjälp varandra att leva mer miljövänligt!
  • SmSdRottNiNgEn

    Leonardo DiCaprio har en bra sida som är värt ett besök tycker jag. Här kan man även skriva på "No Plastics Pledge" där man lovar att inte köpa produkter i plastförpackningar. Det har jag gjort. Det finns ju alternativ. Matolja i glasflaska.. Hudkräm finns i glasburkar i hälsokosten bland annat. Det ska gå att minimera sin förbrukning av plast!

  • SmSdRottNiNgEn
    TTOO skrev 2008-03-11 23:19:05 följande:
    Varför ödsla tid på såna här triviala saker? Mår ni bättre av det eller vad?
    Varför klanka ner på såna som mig som bryr sig om vår miljö och vår planet? Mår du bättre av det eller vad?
  • SmSdRottNiNgEn
    TTOO skrev 2008-03-12 17:38:25 följande:
    Nej, jag bara undrar hur ni tänker. Jag är bara nyfiken. Ni måste finna något inre välbehag genom att göra meningslösa saker?Sen är det rätt roligt att du var tvungen att bumpa din tråd två gånger.
    Har jag bumpat min tråd två gånger? HUr då? Varför är det meningslöst?
  • SmSdRottNiNgEn
    TTOO skrev 2008-03-12 18:06:04 följande:
    För att det inte gör någon skillnad när du använder handdukar istället för papper och använder te (!?) till en massa småsaker.
    Eh? Jag tror du missuppfattat det hela lite. Tror du dom två sakerna är det enda jag gör för miljön?!?! Då har du verkligen fått det hela om bakfoten. Själv anser jag att det är högst relevant att spara på jordens resurser. De två saker jag skrev var EXEMPEL på sådant. Sen om DU anser det vara meningslöst..ja det får helt enkelt stå för dig själv...

    Angående bumpa tråden.. Jag vet faktiskt inte vad du menar med att jag har bumpat min tråd???
  • SmSdRottNiNgEn
    TTOO skrev 2008-03-12 18:21:04 följande:
    Läs på google om du inte vet.Lista allt du gör då som gör sådan enorm skillnad. För det hittills är ju bara patetiskt.
    Haha! Nej det har jag faktiskt inte lust med just nu.. Och jag tror heller inte att det rör dig i ryggen. Så varför ska jag anstränga mig för DIN skull?

    Om bumpa är detsamma som att puffa så har jag inte gjort det med min tråd vad jag vet...
  • SmSdRottNiNgEn
    TTOO skrev 2008-03-12 18:26:52 följande:
    Jag tror att någon kom på att hon faktiskt inte hjälper till med något meningsfullt, oups.
    Nej tvärtom. Jag gör en hel del för miljön. Men att ödsla tid på att räkna upp alla dom sakerna inför någon som uppenbarligen inte bryr sig tillhör inte den kategorin. Jag förstår faktiskt inte ens varför du är i den här tråden om du ändå anser att allt är meningslöst? Eller är det bara för att hjälpa mig att "bumpa" upp min tråd??
  • SmSdRottNiNgEn
    Arga Klara skrev 2008-03-12 18:28:26 följande:
    Låt bli att flyga, det är väl den största besparingen av allt, för miljön.
    Äntligen någon som förstått vad denna tråd gick ut på. Tack!
  • SmSdRottNiNgEn

    Självklart ska man få diskutera på ett diskussionsforum men TTOO är väldigt OT nu. Jag startade denna tråd för att man skulle kunna ge varandra tips på hur man lever miljövänligt. Inte att diskutera huruvida det spelar någon roll eller inte, för det är i alla fall jag helt övertygad om att det gör. Likväl som jag är övertygad om att allt inte kommer att gå åt helvete bara vi hjälps åt. Men om TTOO vill diskutera meningslösheten med att spara på jordens resurser så står det TTOO fritt att starta en egen tråd om det. TTOO är vad jag skulle ville kalla Motvalls kärring!

  • SmSdRottNiNgEn

    Vart köper du tvättnötter? SKulle också vilja prova detta men vet inte vart man köper såna.

  • SmSdRottNiNgEn

    men åh tala om vart ni köper dom däringa tvättnöttera!!!

  • SmSdRottNiNgEn

    Nu har jag beställt ett litet prov på tvättnötter. Det ska bli spännande att prova på. Och förhoppningsvis funkar dom bra. Fast det är jag egentligen redan övertygad om att de kommer att göra. Skulle vara rätt skönt att slippa använda vanligt tvättmedel. Och tvättnötter verkar ju bra ur allergisynpunkt. Ännu bättre!

  • SmSdRottNiNgEn

    Idag fick jag lite tvättnötter med posten. Detta ska testas nu. Hoppas det funkar bra!

  • SmSdRottNiNgEn
    mirresmamma skrev 2008-03-16 22:49:16 följande:
    Bra med tvättnötter...! Ska nog försöka få tag i sådana..! Dock känner jag mig lite tveksam till att köpa sådant som är båtimporterat (likväl som flygimporterat förstås) eftersom båttransporter inte är så miljövänliga heller...Dieselmotorer är ju inte precis någon eko-transport. Ska räkna litet på detta....kanske kan man få tag i dessa nötter någon annan stans ifrån? Någon som vet?I övrigt så är mina bästa tips: Handla lokalproducerat i så stor utsträckning du kan. Ibland är lokalt icke-krav bättre än "globalt"kravmärkt..Sluta släng mat, här sparar man både pengar och miljö!Samåk med grannarna till affären..Byt ut alla lampor till lågenergi.Åk tåg om ni ska någonstans!Bojkott på köphysterin...
    Tvättnötterna odlas ju i Indien och mig veterligen inte i Europa eller här i Sverige så jag tror det blir svårt att få tag i någon annanstans.
Svar på tråden Hjälp varandra att leva mer miljövänligt!