• makima

hur är det? ni som gått igenom äd

Jag har inte gjort ÄD ännu ,men är uppsatt på väntelista.

Men beslutet att genomgå ÄD var inte så svårt för oss.
    Jag är 44år och mina ägg är inte dugliga längre så detta är vårt enda val.

Men min man kommer att vara biologisk pappa och jag kommer att bära detta barn i nio månader, från det är så litet att knappt ögat kan se det tills det föds ur min kropp. Så det blir mitt barn också, både juridiskt och känslomässigt. Jag har ju endast fått en äggcell från någon annan.

Så ser vi på det, min man och jag.

Jag skall äta östrogentabletter och ta progesteronvaggitorier men även ta en singeldos Decapeptyl injektion, som förberedande behandling inför äggdonationen. Inte något jag kommer att må speciellt dåligt av tror jag.

Riskerna är väl de som jag kan få pga min ålder. Tror annars inte att riskerna är mycket större än vid en vanlig graviditet.

Lycka till! makima

• makima

Ja, man får nog många olika svar på hur man mår av dessa mediciner.

Tror mycket att även den psykiska pressen spelar många spratt med oss.

suba: Du frågade om Decapeptyl 3,75 injektion.
    Vi köpte den när vi var i Spanien på vårt besök på IVI-kliniken i Madrid. Eftersom läkaren sade att den kunde vara svår att få tag på i vissa länder.

Därför står det på spanska vad denna injektion innehåller.
    Men känner en som kan lite spanska och han sa att det var någon form av hormoninjektion för att förbereda kroppen på att det kommer ägg. Den kostade förövrigt 1700kr. Så den var ganska dyr. (Men en liten summa i detta sammanhang)

Men jag ska köra en testcykel nu med östrogenet och progesteronet för att se hur tjock slemhinnan blir och hur hög östrogen- och progesteronhalten blir i kroppen inför ÄD.
    Ska maila mina svar och då kan jag passa på att fråga om denna spruta.

• makima

OJ! glömde...Grattis! TracyC
    Klart det går bra nu. Viktigt tror jag att du försöker slappna av och njut av ditt "guldägg" som gror. Låt din man passa upp dej

makima

• makima

Squirl: Ja, det kanske det är. Får ta reda på det av min läkare så det inte blir fel info....

makima

• makima

Tack för upplysningen Sleepingbeuty nu behöver vi inte undra vad Decapeptyl är...
    Får hoppas man inte mår för dåligt av den som man gjorde med nedregleringen vid IVF ( även om det var annan medicin )

Ja, IVF behandlingar är inte lätta så jag hoppas ju att ÄD är lindrigare....

makima

• makima

Nja, suba, så mycket yngre är nog inte alla Fyller själv 45 till sommaren, så jag känner också att tiden börjar bli knapp.
    Men hoppas än

Jasså, det var lite billigare i Sverige. Kan vara bra att veta om man behöver fler försök....

Men har läst nu att de mediciner som är snarlika och används som nedreglering är subkutana injektioner...de är ju lite lindrigare. När Decapeptyl ska ges intramuskulärt...Huuga...hatar sprutor!!

makima

Svar på tråden hur är det? ni som gått igenom äd