• Hallonböna

Ur barnamun

Kanske finns det redan en sån här tråd? Men jag hittar ingen som är vid liv.

Jag älskar att läsa spalten "Ur Barnamun" när jag kommeröver Ica Kuriren nånstans.

Hade varit roligt om det finns någon som vill dela med sig av vad alla härliga ungar har kläckt ur sig!!

Jag inleder med vad min 6-åriga brorsdotter sa i helgen.
    Vi satt och ritade och pratade om ditten och datten. Sen ritade jag öron på en gubbe och hon sa att det var tur eftersom att annars skulle han ju inte kunna höra. Tänk om man inte kunde höra, det hade inte varit roligt.
    Då frågade jag vilket hon hade tyckt var värst: Att inte kunna höra eller att inte kunna se?
    Hon svarar då med bestämdhet:
    Att inte kunna se!!!
    Man vill ju inte trampa i en hundbajs!!

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Svar på tråden Ur barnamun
  • Dompans mamma

Hehe, kan ju ta en till. En färsking!

Jag och sonen var och hälsade på min familj i Stockholm och han och jag satt på pendeltåget på väg till Naturhistoriska Riksmuseet för att titta på Dinosaurie Skellet så min son trycker uppe på sin näsa.
    Det är hårt här säger han. Är det skelett?

Vill tillägga att det var fullt med filk på tåget!

Ja, svarade jag och skulle vara pedagogisk, och svarade att han hade skelett i hela kroppen å så fick han känna på fingrarna å benen å huvudet. Det som du känner är hårt är skelett sa jag.
    Han säger då: Har jag skelet i snoppen också? Den blir ju så hård.
    Hehe, jag skämdes lite men kunde inte ana vad som komma skall...

Jag säger, nej, det är inte skelett i snoppen, det är muskler, kött. Och det blir hårt för att du är kissnödig säger jag för att avsluta diskutionen.

Då tittar han på mig, ler stort, tittar sen runt i vagenen och säger högt och tydligt med en stollt ton:
    Den blir stor också, så här stor och så visar han alla på tåget med sina arma. Skulle kunna tro att han pratade om en elefant penis.

Haha, vad jag skämdes.

Några på tåget rörde på mungipan men försökte knipa ihop för att inte visa att de hade hört det hela :)

• Dompans mamma

Vill tillägga att det var fullt med filk på tåget!

Det skall naturligtvis stå folk! och inte filk

• LaSexorcisto

Måste berätta en annan grej oxå, fast jag tror att jag redan berättat det i en annan tråd här...

Min lillasyster läste "Castor bakar" med mamma och mamma frågade vad olika saker hette.
    Helt plötsligt pekar hon på en el-visp, Ellen funderar länge och väl innan hon lyckligt utbrister "EN PENSMEDER!!"
    Mamma kämpar för att hålla sig för skratt och Ellen märker att det inte var riktigt rätt så hon säger lite nonchalant " Äh, det var väl bara en janlig jisp så.."

• Harling1985

haha, vilken rolig tråd..

Jag var i väg och handlade och sonen stog med handen innanför byxlinning,

Jag frågade honom

-Hampus har du ont i magen.
    Han bruker nämligen hålla handen så där då.
    - Nää, svarade han, had ejag haft det så hade jag väl talat om det för dig mamma. men nu lekar jag bara med snoppen, å det är min hemlighet sa han...

jag var snabb och kollade mig runt på hur många som hade hört det där, å et var allt några leenden på läpparna runt omkring

• Harling1985

En dag satt hampus och funderade..

Och frågade mig -mamma hur kan morfar, å gammel morfar, gammel farfar ,och gammelgammel farmor vara lika gammla??

-Men det är dom inte svarade jag, var tror du det??

-Men dom har ju grått hår allihopa...

Jag förklarade lite hur saker låg till var på han sa..

-Tur det!! Fia (våran hund) har ju också grått hår, å du säger ju att vi är födda samma år. Jag trodde att jag snart också skulle få se gammal ut...

• MizzTez

Hahahaaha Vilken härlig morronläsning!!
    Killar och deras snoppar alltså.. Ja det ska börjas i tid!

• Mälaröbo

Min dotter har alltid älskat att bada med sin far och när hon var ca 2år så var vi på en liten lunchrestaurang som hade massa små statyer. Nakna pojkar utan huvud och armar.

Efter en låååång stund av tystnad säger hon HÖGT och TYDLIGT: Min pappa har stoooor snopp (och visar med armarna).

Kan tillägga att det var fullsatt och många skrattade tom högt och blinkade åt maken

• Dompans mamma

När jag jobbade i en förskoleklass samt på fritids för några år sedan hände många roliga ting.
    Två av dem skall ni få ta del av här.

Första dagen på jobbet.

Det är sent på eftermiddagen och det vara bra tre barn kvar på fritids. Två killar och en tjej.
    De lekte i dockvrån med stängd dörr.
    Efter ett tag blev det tyst...
    Hade den livligare leken upphört? Vad gjorde de där inne???
    Jag öppnade försiktigt dörren och kikade in...

Där sitter de två grabbarna vid bordet och låtsas att de äter mat och flickan far fram och tillbaka i "köket", Tittar på mig, sätter händerna på höfterna och utblister med gnällig men bestämd ton:

Hur skall man orka!
    Här har jag ett hushåll som skall hållas i ordning, blommor skal vattnas, disken skall diskas, bäbisen måste ha mat, och så måste man se efter de där två också! Och så pekade hon på killarna som sneglade oskyldigt på henne. (Det var pappan och farfarn)

Hahaha, vad jag skrattade!!! :)

• Dompans mamma

En annan kommentar från barna mun är en som ligger mig varmt om hjärtat!
    Både för hur hon svarade samt för att hon och hennes mamma omkom i en olycka strax innan jul...

Det var som sagt en liten 6 årig flocka som var på skolan och hon kom till mig. Hon hade precis fått veta att jag hade en son.

Hon frågar: Hur får man barn?

Just då kommer en förälder in och skall hämta sitt barn, hon ler lite och säger att jag inte behöver svara på detta.

Jag säger till flickan: Det får du fråga din mamma.

Hon är tyst ett tag och tänker så det knakar.

Sen frågar hon: Varför behöver man en mamma då?

Oj, vad skall man svara på det?!

Jag säger: För att kunna leva (Kom inte på något bättre)

Hon är tyst igen. Tittar på mig, tänker lite och tar ett stort andetag och säger:
    Man, man kan ju andas endå!

Jag höll på att smälta!!
    Arma flicka!

Svar på tråden Ur barnamun