• mars06

HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?

Vår tvååring har alltid varit ett väldigt aktivt barn ända sedan han föddes. Sov 20-minuters pass på dagarna tills han var 9 månader och fram tills dess var han vaken flera timmar varje natt. Vid 10-månaders ålder började det vända och han vaknade nu ungefär 2 gånger per natt fram tills 1,5 års åldern. Sedan har det varit ungefär likadant fram tills för tre månader sedan då han fått flytta till eget rum.

Inser så klart att det är en stor omställning men han vaknar ibland upp till 5 gånger per natt. I natt var han vaken flera timmar. Vi håller på att bli vansinniga för att vi har bara fått sova hela nätter högst 5-7 dagar sedan han föddes. Inte blir det bättre av att våra vänner får sina små pyttebebisar på några månader att sova hela nätterna. Något vi aldrig har upplevt! Och även fast det självklart är fantastiskt roligt och bra för dem så känner jag mig riktigt riktigt bitter över att vi inte lyckas få det att gå ihop.

Ska även tilläggas att han somnar vid 21-tiden - är inte trött innan dess och vill inte gå och lägga sig innan dess. Försöker vi så blir det istället nattning i en timme och sedan somnar han samma tid ändå. Det orkar vi inte utan vill hellre leva familjeliv under den timmen i sådana fall. Han vaknar varje dag mellan 6-7 av sig själv och är då superpigg och redo att börja dagen. De vänner vi har med 2-åringar brukar sova från 19/19.30-tiden till 8-9 på morgonen.

Och detta är ett rop på hjälp för hur vi ska överleva våra nätter. Jag vill INTE höra hur bra ni har det som har haft det bra och där det gått automatiskt. Jag vill ha reflektioner från er som varit eller är i samma situation.

• Svar på tråden HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?
  • TuSSen09

sån dotter har jag också eller vi också!!
    min vaknar allt mellan 2-3 gånger på natten!

• Petronilla

Jag räcker upp handen. Jag har en treåring som vaknar till minst två gånger på natten och skriker i panik om inte jag ligger brevid honom.

Vi har löst det så att mannen sover i ett eget rum och jag och barnen delar på dubbelsängen och har en spjälsäng utan sida stående brevid.

Ettåringen sover i spjälsängen och vaknar till och grymtar ett par gånger per natt. Det räcker med att jag lägger handen på honom och han somnar om.
    Treåringen vaknar till och är kissnödig och det är bara att ta upp honom och sen somnar han om. (han är blöjfri på natten ochså)

Så jag är inställd på att sova med grabbarna ett par år till.

Lycka till!

• Petronilla

Tillägg! Grabbarna går och lägger sig mellan 19-20 och ligger i sängen till 06-07.

Sen sover de fortfarande middag, 3 åringen ca 45 minuter och ett åringen allt mellan 1,5-3 timmar.

Båda går på förskola

• Miss Lau

Låter precis som hemma hos oss. Vår 2-åring sover också precis så, tyvärr. Jag har egentligen inget bra råd eftersom vi testat det mesta utan reslutat redan. Men vi ger välling 1 ggr/natt och den gången somnar han om direkt och i övrigt så försöker vi dela på nätterna så gott det går så att en av oss vuxna i allafall får sova.

• mars06

Och då blir ju den stora frågan om det är normalt beteende för en 2-åring att sova på det viset så att det är vi - dvs jag och min man - som är dåliga på att orka med...

Hur orkar ni andra med? Sover ni alla i olika rum med era män/partners eller tar ni varannan natt?

Vi tar lite utifrån hur vi orkar men vi får alltid en sovmorgon var på helgen så att man ska känna sig lite utsövd.

• TuSSen09

jag tar oftast hand om våran dotter då han jobbar och inte jag, men ibland händer det att jag är så trött och inte vaknar så då tar han hand om henne... hon äter välling 1-2 gånger på nätterna och jag vill ha bort det, försöker ge henne och äta på kvällarna men ändås å vill hon ha välling ibland funkar det med vatten då hon sover borta och ibland funkar det med ingenting alls, att hon somnar om lätt om hon sover hos mormor

• Miss Lau
    mars06 skrev 2008-03-11 09:41:03 följande:
    Och då blir ju den stora frågan om det är normalt beteende för en 2-åring att sova på det viset så att det är vi - dvs jag och min man - som är dåliga på att orka med... Hur orkar ni andra med? Sover ni alla i olika rum med era män/partners eller tar ni varannan natt?Vi tar lite utifrån hur vi orkar men vi får alltid en sovmorgon var på helgen så att man ska känna sig lite utsövd.
    Jag tror egentligen inte att det är "normalt" men det verkar ju inte heller vara unikt. Mina två äldre barn har aldrig krånglat med sömnen så för oss är det här "nytt".

Vi har ingen strikt uppdelning att vi tar varannan natt utan den som orkar tar natten (oftast tar maken nätterna eftersom han klarar sig på mindre sömn). Vi brukar bestämma redan på kvällen vem som ska ta natten och då vet den som ska sova att det bara är att just sova.

Ibland går jag och lägger mig på soffan men oftast kan jag sova kvar och maken ligger alltid kvar i sängen även om jag tar natten.
  • Petronilla

Jag går och lägger mig tillsammans med barnen för att orka.

Det händer ibland att jag stannar uppe till tio men de
    gångerna är inte många.

Den enda avlastning vi har är förskolan. Sen har vi varandra, så vi försöker ta hand om varandra. Båda arbetar heltid.

• Mayen

Vi har också en väldigt aktiv dotter som krånglade med sömnen upp till 13 mån (vaknade upp till 10 ggr per natt). Nu är hon 2 och vaknar 1-3 gånger per natt. Just i den här perioden drömmer hon alldeles väldigt och vaknar minst 2 gånger per natt och ska ha det ena och det andra.
    Vi har löst det så att jag sover med dottern och sambon i ett annat rum. Vi har köpt en växasäng som vi försöker vänja dottern vid att sova (dock i vårt rum), men än så länge har hon inte sovit många nätter i den. Ofta vill hon somna där, men runt 12-01 vaknar hon och vill komma över i stora sängen.
    Eftersom hon snurrar och vrider så väldigt så får vi inte plats alla 3 i sängen...
    Man får ha tålamod... Jag är ofta trött, försöker ta igen lite på söndagen när jag sover på eftermiddagen tillsammans med dottern. Ibland somnar jag 20.30 tillsammans med dottern....

• mars06

Mayen - oj vad jag kände igen mig i din beskrivning! Skillnaden för oss är bara att vi försöker få Hampus att sova i sitt eget rum.

I natt kom han in till oss och ville se på TV!!! När han inte fick det skrek han i en timme tills jag blev riktigt irriterad och då blev han ledsen över att jag blev sur....Samtidigt är jag nervös och nojjig över att min systers förlossningsarbete nu är inne på sitt tredje dygn så det gör det inte enklare att vara lugn och avslappnad precis :D

Svar på tråden HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?