Här är en till! Vår dotter är nu drygt två år. Efter att ha sovit exemplariskt under sina första fyra månader började problemen. Från ungefär 4-20 månader sov hon RIKTIGT illa. Givetvis gick det lite upp och ner, men under långa perioder vaknaden hon många gånger varje natt. Sovit i eget rum har hon gjort sedan hon var 5 veckor gammal, men vi har även provat att låta henne ligga hos oss - tyvärr funkar inte det, varken hon eller vi kan sova ordentligt då. Hon sover oroligt och ligger och sparkar runt, och vi kan inte heller sova, av samma anledning.
I höstas träffade vi slutligen en barnpsykolog på BVC som hjälpte oss att ta tag i saker och bestämma oss för att se till att det blev bättre. (nog för att vi provat diverse metoder innan också, men aldrig med varaktigt resultat). Hon hade vid det laget fått en stor säng i sitt rum, vilket gör att hon inte är "instängd" i sin spjälsäng om man inte kommer springande när hon skriker. dvs är det riktigt illa så kliver hon ur sängen och går till oss. Principen var helt enkelt att bara bestämma sig för att hon sover i sin säng och vi i vår, basta. (well, iaf nästan hela natten) Lite skrikprotester blev det de första nätterna, men betydligt mindre än befarat. Skillnaden för oss var enorm, ibland kom hon tassandes in till oss om hon vaknade, men nöjde sig med lite kram och omstoppning, sedan somnade hon om i sin egen säng. sakta men säkert började vi komma tillbaka till livet, kändes det som!
nu är hon drygt två år, och är inne i en rörig period, verkar det som. hon drömmer mkt, och vissa nätter sover hon väldigt oroligt. för vår del har det hela tiden varit ok att hon kommer in till oss om det är fram på småtimmarna, och hon somnar om och SOVER den sista stunden hos oss. just nu kan det dock hända att hon kommer redan vid tolv-ettiden, och sedan ligger och sparkar och gnäller och skriker i sömnen. dessutom känns det nästan ännu jobbigare när man nästan fått vänja sig vid att få sova, och det börjar om! som tur är så är det inte lika illa varje natt, utan det kan mkt väl varvas med både nätter som är "vanliga" just nu (sover själv fram till 4-5, somnar sedan om hos oss), eller tom enstaka nätter där hon sover hela natten (då är vi dock chockskadade och nästan oroliga på morgonen). För det mesta så "löser" vi röriga nätter så att min man går och lägger sig i dotterns säng istället, för att åtminstone ge oss plats nog när det snurras och sparkas. Jag klarar dessutom sömnbristen ngt bättre, plus att dottern är ganska så mammig av sig... Är jag sjuk eller extremt trött så går jag och lägger mig i gästrummet från början, för att vara ur vägen.
Vi har precis bestämt oss för att börja försöka oss på syskonproduktion. Det har vi dragit oss för länge, vi har helt enkelt varit för trötta! Efter att ha haft det lite bättre ett tag har vi nu bestämt oss för att "hoppa" och har börjat försöka. Jag är över 37, så det känns inte som att det finns några evigheter att spela på om det ska bli ngt syskon, särskilt som det inte gick så lätt första gången. Nu när vi har en rörig period igen så är det inte utan att man undrar om vi verkligen kommer att orka med ett barn till. Givetvis bävar vi också för att få ytterligare ett barn som sover lika illa, att de ska väcka varandra, och att vi ska krascha fullständigt av utmattning, och dessutom utsätta vårt förhållande för den påfrestning det ju onekligen är... *gulp*