HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?
Vår tvååring har alltid varit ett väldigt aktivt barn ända sedan han föddes. Sov 20-minuters pass på dagarna tills han var 9 månader och fram tills dess var han vaken flera timmar varje natt. Vid 10-månaders ålder började det vända och han vaknade nu ungefär 2 gånger per natt fram tills 1,5 års åldern. Sedan har det varit ungefär likadant fram tills för tre månader sedan då han fått flytta till eget rum.
Inser så klart att det är en stor omställning men han vaknar ibland upp till 5 gånger per natt. I natt var han vaken flera timmar. Vi håller på att bli vansinniga för att vi har bara fått sova hela nätter högst 5-7 dagar sedan han föddes. Inte blir det bättre av att våra vänner får sina små pyttebebisar på några månader att sova hela nätterna. Något vi aldrig har upplevt! Och även fast det självklart är fantastiskt roligt och bra för dem så känner jag mig riktigt riktigt bitter över att vi inte lyckas få det att gå ihop.
Ska även tilläggas att han somnar vid 21-tiden - är inte trött innan dess och vill inte gå och lägga sig innan dess. Försöker vi så blir det istället nattning i en timme och sedan somnar han samma tid ändå. Det orkar vi inte utan vill hellre leva familjeliv under den timmen i sådana fall. Han vaknar varje dag mellan 6-7 av sig själv och är då superpigg och redo att börja dagen. De vänner vi har med 2-åringar brukar sova från 19/19.30-tiden till 8-9 på morgonen.
Och detta är ett rop på hjälp för hur vi ska överleva våra nätter. Jag vill INTE höra hur bra ni har det som har haft det bra och där det gått automatiskt. Jag vill ha reflektioner från er som varit eller är i samma situation.